BC på mellanvåg

DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

BC på mellanvåg

Inlägg av DH »

1629kHz är en frekvens jag hör äldre brittisk & amerikansk rockmusik på. Inte de gamla vanliga låtarna man tröttnat på för längesen utan lite udda Status Q, Stones m.fl.

Sökning gav att det skulle kunna vara Australien men jag tycker det går lite för starkt för att vara det.
+20dB över S9 som starkast o den hörs på alla mina antenner för lägre band. 27halvan tar in den på ..va fan..nu dog trafiken där nu när jag skriver detta..på S7.

Fåordig speaker som är inne snabbt vart tredje låt eller ngt. Låter som ’dålig engelska’.
Attans att den dog tvärt nu…mitt i en låt och på ett udda klockslag dessutom.
Mkt svagt bakom på samma frekvens hörs nu ngn folkmusik från fjärran land…men det är ngt helt annat.

Blir till att lyssna där imorgon kväll igen.
AF7F25E3-9037-4ED0-AE7E-629F9325D9B8.jpeg
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: BC på mellanvåg

Inlägg av Janne »

Detta var ett bra tips.

Jag tänker lyssna under helgen, för det är något speciellt att lyssna på Bc-stationer på kort och mellanvåg, Qsb, låtar som inte är samma om och om igen.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: BC på mellanvåg

Inlägg av DH »

Hör den nu med samma speakerröst som igår.
Gammal popmusik låter det mer som. Inte den ’skitiga’ rock jag hörde igår. S9 som starkast nu på största antennen och S3 på 27halvan.
Kanske blir starkare senare.

Edit: Nu bröts signalen men kom på igen ngn halvminut senare men på 1628kHz ist.
Jag börjar fatta nu…det är en piratstation som kan finnas var som helst i världen.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: BC på mellanvåg

Inlägg av DH »

Radio 208(meter) i Danmark på Radio Luxemburg’s gamla qrg 1440kHz AM.
Här får jag in den hyggligt på 160m antenn ibland…men oftast är det för mkt brus för att bli njutbart.
Samma sänds även på 5970kHz AM vilken kan tas in på 80m eller 40m antenn.
Min Fan-dipol med de bägge banden samt även 60m’s på tar in den klart bättre än 1440kHz iaf.
Lyssnartips som ibland bjuder på skön gubbrock ^^
SM4FPD
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: BC på mellanvåg

Inlägg av SM4FPD »

Typiska BC piratband är 1611 - 1675 kHz c:a. Dessa ligger ofta inte på vanliga 9 kHz steg utan på en vald frekvens bara.
förr var det hembyggda sändare som ofta lät illa, numera rätt bra ljud från förmodat kommersiella sändare,
Holland lär vara ett vanligt förekommande ursprungsland.
Men som nån nämnde rätt som det är stänger dom av, för att återkomma efter en stund.
Hör man "a Wither shade om pain" så är det med säkerhet en pirat.....

Runt 4 MHz kan det förekomma vissa BC pirater, men lite mer sällan numera, 4 MHz +- 50 kHz.
på 3975 kHz finns en tyst station, shortvave Radio som sänder amatörradio information, och musik. De finns även på 6160 kHz

För något år sen var Radio Mystery 21 väldigt aktiv på 4865 kHz +-. Var stark och kul att lyssna, men han har tydligen slutat... Kan vara värt att lyssna över 5 MHZ BC band, dvs 4800 - 5100 kHz c:a.

6 MHz, och då på 6200 - 6350 kHz finns då och då en och annan pirat, man känner igen dem på musikvalet.....

6130 kHz AM sänder någon som jag inte vet vad det är....

Konstigt nog är 7 MHz BC band rätt stendött numera. dvs det man kallade 40 meter, 7200 - 7600 kHz
Amatörbandet klev upp till 7,2 MHz för några år sen.
Pirater på 7 MHz har jag inte hört.

Förr var det lite nattsudd med BC piratradio, och när natten gällde kom de riktigt "igång". Blev väl lite vågledarvätska där kan man tro.

det var bättre förr på kortvåg

SM4FPD
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: BC på mellanvåg

Inlägg av SM6MUY »

DH skrev: 27 sep 2023, 22:48 Radio 208(meter) i Danmark på Radio Luxemburg’s gamla qrg 1440kHz AM.
Här får jag in den hyggligt på 160m antenn ibland…men oftast är det för mkt brus för att bli njutbart.
Samma sänds även på 5970kHz AM vilken kan tas in på 80m eller 40m antenn.
Min Fan-dipol med de bägge banden samt även 60m’s på tar in den klart bättre än 1440kHz iaf.
Lyssnartips som ibland bjuder på skön gubbrock ^^
Går in fint här dagtid...927 kHz och 1440 kHz från Köpenhamn. Video från i somras. Nu mer störningar från värmepumpar o liknande tyvärr...


https://photos.app.goo.gl/E45au9WGaXMn6zB99
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Skriv svar