G5RV

DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

G5RV

Inlägg av DH »

’Va fan nu då?’ Det tänkte ni säkert efter att ha sett den rubriken. Det brukar jag göra , hihi.
Jag har en sån ’nere i skogen vid sjön’ som jag hängde upp 2007 eller ngt. Då efter att ha försökt att ge bort den på bögd’a utan framgång.
Den hänger för all del kvar…eller gjorde i somras en gång…en kollega vart där på radiohajk och körde på den då. Han lät hälsa att mitt vita pack-snöre i södra änden hade ruttnat så han gav den lite handpåläggning.

Jag tycker det är kasst med en antenn som behöver tunas för varenda qsy .
Det vart ju därför den dömdes ut som att användas som basantenn hemma från början.
Nere vid sjön är det ju en annan sak..där är man glad åt vad skit som helst som redan hänger högt uppe i tallarna.
Man får jämföra med ngt hopknycklat nystan man drar fram ur ryggsäcken och nödtorftigt slänger upp över enebuskarna. Då är G5RV’n helt okay.
—-
Igår blev jag hembjuden på fika hos en operatör som slängt upp en sån antenn men som saknar egen erfarenhet.
Han hade precis köpt en flång ny Icom + en G5RV han slängt upp snabbt men med en känsla över att nog ngt är knas..för den hör ingenting o kan inte ens stämmas av på 80m med radions autotuner :lol:

På plats frågade jag om valet av antenntyp?
’-En kompis som precis som du också är amatör, sa att en sån blir bra, den funkar i alla väder’
:?
Själv har han ännu inget cert men precis gått sin första lektion.

Ok, den är snabbt uppslängd med en del av bandkabeln slängd över gärdsgården. Koaxen ringlar sej iväg parallellt med ena dipolbenet bort till radioshacket. Inte bra nånstans naturligtvis så han fick hemläxa att hänga den ordentligt.
Vi spanade på alternativa platser att hänga den på men de som då kunde komma på fråga skulle innebära att den skulle hänga närmare ’folk&fastigheter’ (och deras störningar de alstrar) så det fick jag avstyrt iaf.

Platsen där den hänger är ungefär var den får sitta helt enkelt.
Hela bandkabelns 8m får ju hänga i luften iaf. Koaxen sen får dras iväg så långt det går…o det är inte långt innan den nöds vika av vid fastighetens grund. Det får bli som det blir.
Sen är vegetationen där den hänger rätt så risig. En del marknära sly får gallras, grenar får kapas osv så tror jag nog det gå att få den att stråla lite iaf.

Jag hade med en manuell antenntuner som kopplades in. Nu vart såklart 80m inga problem att stämma av.
Mina allmänna anrop gav inget what so ever :lol:
Killen har ju gläntat på lädret rejält…ny radio o tillhörande fin bordsmick för säkert 2 tusen osså den här antennen med blanka fina element på.
Jag har inte hjärta att säga vad jag eg tycker om antennen…mer än att ’en del gillar volvo, andra gillar saab och jag hade nog valt ngt annat i antennväg’

Vore ju roligt att få ett enda qso med ngn …vem som helst…så jag veva ner till det säkra kortet högt uppe på 160m där en station blott ngn mil bort ligger och passar på AM.
Verka inte få napp där heller trots lätthet att stämma av den där.
Just som jag satt och förklara hur kass en 30m lång antenn är på 160m så hördes plötsligt en avstämning på frekvensen jag nyss ropat på. Jojjomensan…långt nere i bruset svara han. Vi fick kört ett litet pass iaf.

Föresten , 30m lång antenn… -min egna 160-dipol är inte längre, hihi.

Nåja, det blev mkt antennsnack och när det blir det så glömmer ju jag av att andas ^^
Som tur vart kom otåliga barn och störde ’är ni klara snart.. -ja bara fem minuter till’
Yes, tjena..det blev väl en halvtimme-timme till innan vi bröt upp.
Halvvägs hem kom jag på att vi glömde av kaffet.
Det får bli om ngn vecka när han gjort läxan och jag får bege mej dit nästa gång för provkörning ☕️
//JAL
Inlägg: 353
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: G5RV

Inlägg av //JAL »

Ha ha :D
Du får ta med en kaffetermos ifall ni glömmer det nästa gång, så har du kaffe på hemvägen.

Jag fick också rådet om en G5RV antenn men valde vertikal och ändmatad och till slut en loop.
Ja en dipol är ju på gång.

Det är väl lite som vi sade tidigare. Högt och fritt så funkar den också även om man får stämma av ofta.

Fast jag tänkte på det du skrev här om att det inte hördes något...
Var det inte ens knaster och störningar i G5RV antennen ?

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: G5RV

Inlägg av DH »

Jodå, random brus osv men oftast mer användbart ljud när han kör sin GainMaster 27MHz veritkal.
Vi har likadana radios med likadant kalibrerade S meter’s så jämförelser är lätt att åstadkomma.
Hade vi även kört spectrumet & vattenfallet likadant hade direkta jämförelser av hela bandet vart enklare.
Så här ser det iaf ut:
89243039-B32D-4461-9470-FD21CF8D86CE.jpeg
Detta är hanses radio med G5RV.
Samtidigt ser det ut så här hemma hos mej 15km bort:
9351EAD5-DF14-4E5C-B4B1-BF7516D2D057.png
Jämför de starka signalerna vid ca 100kHz högre upp som på min radio liksom lyser gult jämfört med det ljusblåa på hans radio ovanför.

Jag gjorde lite anrop han fick lyssna på där jag hördes i bruset på en S5’a med 200W. De konditioner som rådde igår borde fått mej att gå in på iaf S9.

Efter att ha visat honom hur det ser ut på min radio samt på filmklipp där jag vevar förbi den ena morgonringen efter den andra med start på 3606kHz och uppåt så ville han ha likadan antenn som jag kör med^^
’Den är ju ngt heeelt annat än vad jag har, -vill du göra en sån till mej med? ..spelar ingen roll vad det kostar’
-jo men den är också frukten av flera års laboration och mkt spring & justeringar - och jag är ännu inte helt nöjd. Det är ju en fan-dipol med tre dipoler till samma matningspunkt där alla dipoler jag satte upp i somras nu hänger lite ledset efter ett halvår i blåsten. De skall tajtas till och de nedre dipolerna skall höjas en aning i ändarna.
Hans antenn är uppsatt snabbt av en nybörjare lite hipp som happ mellan grenarna i träden så där finns mkt förbättringspotential.
Den får sen duga tills sommaren när jag beger mej dit och sätter upp en kopia på min antenn.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: G5RV

Inlägg av DH »

Nu har han gjort läxan. Förutom att den är hissad ngt, feedern ligger bättre, sly är nedtaget så har han även anslutit dipolbenen…
I helgen när vi prova vart enbart koax + bandkabel anslutet :o
Det gjorde enorm skillnad. Jag hörs normalt där på 160/80/40 & 20m.
Resterande band tar vi annan dag.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: G5RV

Inlägg av sm6pop »

G5RV är ju ursprungligen tänk för 20m men det är klar att med tuner går den att stämma av lite överallt.
Från början matades den med en 75 Ohm:s koax vilket funkade utmärkt på just 20m, den sälj ju nu mer som en flerbandsantenn och det fungerar ju hjälpligt på många band tack vare stegen.
På 80m där många kör den kan det bli rätt höga missanpassningar och jag har haft två stationer här på reparation på grund av upprepade avstämmningsförsök med intern tuner på 80m. Båda stationerna hade trasig SWR-brygga och en av dem hade dessutom en trasig tuner så ett varningens finger från mig. Den finns tydligen också i en längre version av den som däremot går bättre på 80m och 160m.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: G5RV

Inlägg av DH »

Mm, jag har sagt till honom detta men samtidigt är det den antenn han har köpt och hissat upp.
Skall man byta så fort ngn tipsar om ngt annat så blir det mer spring på stege(haha) än babblat i mikrofoner.
Det blir lärorikt för honom att köra på såndär skitantenn som jag tycker då…sen när han om ngt år skaffar en riktig antenn ist.

Eg är det ju en antenn för 5MHz men som även lirar på tredubbel frekvens också samt inte blir vare sej vansinnigt hög eller låg Ohmig nånstans och därför går att stämma på alla vanliga band.

Jag föreslog en äldre manuell tuner främst för att lära sej hur man tunar manuellt.
Med en automatisk där man på sin höjd trycker på en knapp…får man inte fingertoppskänslan över hur ’illa det är’…man ser bara om den går att stämma eller inte.
’Men kolla den här ist, en MFJ autotuner för tre tusen eller va den kosta… vad tror du om den?’
Menne, det är ju ännu en knapp-tuner… ’jo men kolla impedansområdet…den stämmer ju fö fan av vad som helst’
Jo men det vart inte de vi prata om nu…utan att lära sej krana analogt samt att med ’sämre’ tuner så ökar förhoppningsvis viljan att rigga bättre antenner högre.
Med ’bättre’ tuners finns ej längre samma incitament.

Jag har märkt av denna trend från andra också. Det är inte lättjan som lockar med autotuner utan för att en äldre ful, grå manuell tuner är inte hippt, inte snyggt att ställa upp prydligt i shacket. Hellre då att det är ngt dyrt med mkt lysande LED’s o.dyl.
Samma sak går igen med slutsteg som främst skall se balla ut. Instrument som skall ha digitala siffror osv.

Hoppas det är så iaf…att det inte är viljan att lära sej mer om att köra radio som tryter.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: G5RV

Inlägg av sm6pop »

Skulle du mata den som en vanlig dipol så är den mycket riktigt i resonans hyfast nära 5MHz men den är som tidigare sagt gjord för 20m där den är 3x1/2 våglängd lång och blir därför med fler lober mer rundstrålande vilket var idén med den.
För att få till 50 Ohm så matas den med stege och koaxen tar över på den punkt på stegen där impedansen är nära 50 Ohm. Det finns frekvenser på våra band där den är brutalt missanpassad, 10m brukar vara ett sådant ställe där impedansen kan blir riktigt hög.

[img]C:\Users\Användare\Desktop[/img]
Bilagor
g5rv.jpg
g5rv.jpg (25.51 KiB) Visad 625 gånger
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: G5RV

Inlägg av DH »

Ja, det är ju vad en halvvåg blir på tredubbel frekvens, 3 x halvvåg.

Vad man får tänka på med 3x halvvåg är att rigga den som Flat top.
Hänger den inverterat går den då kasst.
Å andra sidan strålar den även i dess längdrikting hyfsat även när den sitter högt o fritt men får då såklart sämre gain rakt i sidan.

Det där har jag laborerat mkt med. Intresserad motstation 2mil bort rakt i sidan vart då bra o ha. Kul när man ser teori & praktik gå ihop.
//JAL
Inlägg: 353
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: G5RV

Inlägg av //JAL »

DH skrev: 07 dec 2022, 21:27 Mm, jag har sagt till honom detta men samtidigt är det den antenn han har köpt och hissat upp.
Skall man byta så fort ngn tipsar om ngt annat så blir det mer spring på stege(haha) än babblat i mikrofoner.
Det blir lärorikt för honom att köra på såndär skitantenn som jag tycker då…sen när han om ngt år skaffar en riktig antenn ist.

Eg är det ju en antenn för 5MHz men som även lirar på tredubbel frekvens också samt inte blir vare sej vansinnigt hög eller låg Ohmig nånstans och därför går att stämma på alla vanliga band.

Jag föreslog en äldre manuell tuner främst för att lära sej hur man tunar manuellt.
Med en automatisk där man på sin höjd trycker på en knapp…får man inte fingertoppskänslan över hur ’illa det är’…man ser bara om den går att stämma eller inte.
’Men kolla den här ist, en MFJ autotuner för tre tusen eller va den kosta… vad tror du om den?’
Menne, det är ju ännu en knapp-tuner… ’jo men kolla impedansområdet…den stämmer ju fö fan av vad som helst’
Jo men det vart inte de vi prata om nu…utan att lära sej krana analogt samt att med ’sämre’ tuner så ökar förhoppningsvis viljan att rigga bättre antenner högre.
Med ’bättre’ tuners finns ej längre samma incitament.

Jag har märkt av denna trend från andra också. Det är inte lättjan som lockar med autotuner utan för att en äldre ful, grå manuell tuner är inte hippt, inte snyggt att ställa upp prydligt i shacket. Hellre då att det är ngt dyrt med mkt lysande LED’s o.dyl.
Samma sak går igen med slutsteg som främst skall se balla ut. Instrument som skall ha digitala siffror osv.

Hoppas det är så iaf…att det inte är viljan att lära sej mer om att köra radio som tryter.
Här skriver du lite som jag tänker ;)
Bäst vore att kunna göra en antenn som funkar på några band utan tuner.
Det är billigare med Biltemas ljusslingor om man vill ha lysande dioder.

G5RV är lite som en ändmatad antenn vad jag känner och kabelstegen är i stället för en balun. Beroende på längden så får man stämma av resterande band.
Sedan kommer det där med riktverkan som på din 6/8 antenn.

Man måste absolut exprimentera fram vad som funkar bäst på sin bakgård och vad mark och omgivning kan ge.
Det är inte lätt att få en bra antenn om man bor i tätbebyggt område...
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: G5RV

Inlägg av DH »

Killen jag skriver om bor på landet med ett fåtal nära grannar.
Där fästpunkter finns är precis i tomtgräns mot skog in på annans mark.
Illa nog att hänga antenner i andras träd utan att fråga…
Som på många andra ställen är det ständigt osämja med ägare av gränsande marker och lite känsligt ifall man skulle kapa grenar, röja sly osv som jag föreslog.
Sen är han ju helt ny med såpass här långa våglängder utan ngn som helst erfarenhet i bagaget.
Det får bli lite som det blir…
När han sen märker att ’alla andra’ får bättre rapporter än vad han får med 100W så kommer nog prestanda framför blin-bling på bänken prioriteras högre.
Iaf brukar det bli så. Man tänker: fan,jag kan nog fasen få upp antennen bara liiite till i ngn ände..

Såndär vart jag själv i unga år med 27MHz. Pep ut ibland mitt i natten för att lossa klämmor för att kunna hissa upp maströret 20cm till… ^^

Personligen har jag lyckats så mkt bättre med resonanta antenner så för egen del är det där jag lägger krutet.
Ändmatade trådar och min Windom är numer nedtagna då de inte tillför ngt annat än brus…på mitt qth iaf.
160/80m prioriteras. Andra band får bli lite som det blir…
Skriv svar