G5RV

Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: G5RV

Inlägg av sm6pop »

"Personligen har jag lyckats så mkt bättre med resonanta antenner så för egen del är det där jag lägger krutet"

Japp, precis så är det som du skriver.
Hur som helst så är en stegmatad antenn det optimala om man vill köra alla band tycker jag, men i så fall stege hela vägen till shacket med en tuner avsedd för balanserad matning.
Där blir ståendevågen bedrövligt hög på en del frekvenser men så länge den går att stämma av så går det helt utan förluster och med lite gain på de band som ligger ovan de frekvenser den är klippt för också.
Jag har en tabell på min hemsida sm6pop.se som visar hur förlusterna är mellan en dipol klippt för 80m som är matad med RG-8 och med stege.
Välj fliken "Antenner" och en bit ner på sidan så finns tabellen där under rubriken "Stegmatat"
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: G5RV

Inlägg av DH »

Det där har man hört alltid. ’Klipp till vad trådar som får plats, mata med stege & stäm av bara’

Ändå hör man aldrig ngn som kör så. Jag förstår det. Att mata med stege blir en del meck när man inte kan dra feedern som man vill riktigt. Det råder förvirring om vilken sorts stege man skall ha osv.

Det här att man skall ha antenner som lirar (nåja) på alla band är väldigt vanligt bland nybörjare. Även bland de som skulle ha plats för riktiga antenner. Även radiostationerna skall ha maximalt antal band - helst i samma låda. Jag förstår det också. Man vet helt enkelt ännu inte vilka bandegenskaper man värderar högst och vågar då inte satsa hela veckopengen på ett fåtal band.

Själv har jag inget i antennväg för 5 / 18 / 50MHz. Alltid ngn av mina antenner som går att tok-tuna där såklart och det räcker i nuläget.
5MHz, dvs 60m är stendött med mänskliga röster. Annat oljud finns det gott om. Det är på sin höjd några portabla stationer på sommaren man hör…sen ngt svagt utländskt nån gång.
Där skulle jag vilja få till ngt bättre. Det bör vara vågutbredningsmässigt som ngt mellanting på 80 & 40m’s.
Dvs funka kanon inom riket som jag helst kör.
Där råder max 15W eirp men å andra sidan enklare att rigga en antenn i våglängd räknat bättre än t.ex en 80m’s.

18MHz dvs 17m’s påminner för mkt om 20m’s och ger mej inget extra. Hör jag en hop fransmän på 20m så gör jag det på 17m också. Jag har så jag kan prova mot ngn som vill testa ngt där o det räcker för mej.

50MHz kräver Yagi’s, mastpreamp’s och mkt effekt för att ta sej nånstans ’till vardags’. Det lockar lika lite som 2m’s.
Undantaget är sommartid när amerikat dundrar in några veckor. Till det duger dock det jag redan har.

Sen, med varje ben som kommer upp extra i Fan-dipolen så får man i regel ngt annat på köpet man inte tänkt på eller räknat med. Jag räknar då med att ett par 5MHz-ben lyser upp det annars ganska mörka spectrat mellan 4-6MHz. Rimligen händer samma sak vid tredubbel frekvens som hamnar på 16MHz +/- ngn MHz.
Kanske slutar autotunern tveka på 18MHz som den gör idag och hugger direkt ist?

På köpet kan man åka på ngt dåligt också. Att ngt annat band slutar funka eller att mer noise snappas upp eller att det ökade vindfånget ger extra qsb eller ngt och det är då viktigt att faktiskt prova - ist för att gå runt och tro en massa som kanske inte stämmer.
Lärorikt är det också.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: G5RV

Inlägg av sm6pop »

Så är det som du säger med stege om man inte har shacket på samma sida huset som antennen, mycket lättare med dragningen av koax. Det är nog en av orsakerna till att många inte använder stege men det går lite av mode i det med antenner och stegmatade prylar ser man inte mycket av hos firmorna nu för tiden. En tid var W3DZZ "världens bästa antenn" och nu är det många som kör med just G5RV istället, vi får väl se om den stegmatade dipolen får sin renässans igen då jag vidhåller att det är den klart bästa multibandslösningen. Jag är väl ett av undantagen som kör stegmatat som syns på bilden av min antenn, en bit av stegen syns i nedre vänstra hörnet av bilden som troligen också är amamtörradiovärldens dyraste stege. Min dotter tillverkade stegen och fick 4 kronor för varje monterade stegpinne och det är några stycken kan jag lova. :D
Den går utmärkt att stämma av på alla band från 160m till 10m inklusive 5 MHz. Enda stället tunern får jobba lite för att komma rätt är på CW-delen av 160m. Som du skriver är 5 MHz ett trevligt band men väldigt smalt så det är väl tur att inte så många kör SSB där då hela bandet skulle vara fullt på några få SSB-stationer. Jag har kört några få QSO där men då på telegrafi. Jag är däremot på 17m rätt som det är och som du skriver håller jag med om att det liknar 20m men fördelen på 17m är att det är contest-fritt så där blir det en del när hela 20m är belamrat av contest-stationer.
stege.jpg
Skriv svar