Mitt nya shack

Här visar vi upp våra radiohörnor.
Eagle
Inlägg: 11
Blev medlem: 08 dec 2021, 22:48

Mitt nya shack

Inlägg av Eagle »

]Då var man tillbaka på 27mhz igen
Byggde mig en liten sambandscentral i ett av rummen ;)
Eagle shack.jpg
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 236
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Mitt nya shack

Inlägg av Janne »

Snyggt Lasse!

Tack för att du delar det med oss :P
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
//JAL
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Mitt nya shack

Inlägg av //JAL »

Det är ju en smart lösning med ett datorbord ;)

Med hyllor för att få upp apparaterna i ögonhöjd och under en bräda för att få undan tangentbordet till datorn.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
SM6USS
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 dec 2021, 11:34
Ort: Uddevalla

Re: Mitt nya shack

Inlägg av SM6USS »

Tänkte att jag slänger upp en bild på mitt mini shack jag har när jag inte orkar ta mig till "det stora shacket"
Även här använder jag min Yaesu FT-857D.

Bilden hamnade på snett av någon anledning 🤔
73!
/USS
Bilagor
20240121_142152.jpg
Life is whats happens around you!
DH
Inlägg: 429
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Mitt nya shack

Inlägg av DH »

Bilden hamnar rätt när man klickar på den iaf.
Snyggt med gulaktigt ljus ist för det där vita som är modernt annars.
Tunern liknar min gamla 945e jag hade förut fast din är utan 6m vad det verkar. Sen anges din som ’150W’s’ överallt trots att det på en knapp står ’300’.

Flera shack hade jag förut också. Både för o nackdelar med det där. Nu har jag bara ett men på lite sikt skall jag dela på de moderna grejorna jag faktiskt kör med o ha veteranradios på ett annat - dock i samma rum så man slipper springa i trappor när man saknar ngt som finns i ’det andra shacket’.
SM6USS
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 dec 2021, 11:34
Ort: Uddevalla

Re: Mitt nya shack

Inlägg av SM6USS »

Tunern är en MFJ-904 och är specad till 150w, men det står mycket riktigt 300... underligt där. Men jag kör bara som mest 100w ändå så det spelar ingen roll för min del.

Anledningen att jag har ett "mini shack" är för att "det stora" ligger i en annan byggnad och "mini" på andra våningen på "kontoret". Detta för att dämpa den värsta abstinens om det till exempel är dåligt väder eller om man bara vill lyssna samtidigt som man jobbar på datorn. Vilket händer rätt ofta 😎😄

/USS
Life is whats happens around you!
SM4FPD
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Mitt nya shack

Inlägg av SM4FPD »

Att det står 300 W på mätaren är samma fenomen som att hastighetsmätaren på en bil kan gå till 200 km/h
Trots att bilen inte kan köra fortare än 150 .
Men när det gäller amerikanske sätt att ange effekt så blir det komplicerat.
Man mätte inmatad effekt, DC till slutsteget i sändaren, och Pep.
Så en transiver som angavs till 500 W Pep, kunde lämna en CW, (bärvåg) på kanske 120 W.
Även här i SM skulle vi enligt televerkets regler mäta ineffekt, på sändaren detta med en mätare med viss tidskonstant.
När det började dyka upp användbara mätare för att mäta uteffekt blev det ännu mer komplicerat.
De flesta trodde att Pep betydde inmatad toppeffekt, med an uteffekt var något annat som bara mättes i W.
Således antennavstämmare som exvis MFJ angavs klara 300 W, men det betydde att den kunde användas på en sändare med 300 W Pep ineffekt, dvs belastas med omkring 100 W RF.

När de japanska riggarna kom TS510, 520 FT-277, FT-101 kom mättes effekten i uteffekt, trots rörslusteg.

Att amerikanarna gjorde så här beror på att högre siffror säljer mer. Genom att se till att ingen begriper sig på något vinner största siffran.
Samma med hästkrafter, USA hittade på SAE hästkrafter som inhemska bilar som skulle mätas i, vilket gav en högre siffra än för importerade bilar.
Ja det lär finnas närmare 20 olika hästkrafter..... så i resten av världen med internationell standard, SI, mäter vi i Watt.

Men inget hindrar ju ändå att man använder en mätare graderad till 300 W och sen specar hur mycket prylen tål, exvis 100 W RF.

SM4FPD
SM6USS
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 dec 2021, 11:34
Ort: Uddevalla

Re: Mitt nya shack

Inlägg av SM6USS »

Jag känner igen detta, det var tex på de gamla pappers loggarna för NAC144 en fråga att svara på vad gäller inmatad effekt.

Detta var tiden innan man kunde skicka loggen digitalt via tex packetradio, alla loggar gick som brev via snigelpost.
Känns som evigheter sedan. Men det är ju faktiskt inte så längesedan.
/USS
Life is whats happens around you!
DH
Inlägg: 429
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Mitt nya shack

Inlägg av DH »

Det är ändå anmärkningsvärt med större mätarutslag på en tuner än vad den är specad till.
SM6USS exemplar är unikt.
IMG_7040.jpeg
Här är ett annat MFJ vilket likt 945E är specat 300W.
Lyfter man på locket och kikar ner i, blir man lätt skeptiskt till att plattavståndet på gurkskivarna skulle klara såpass men det är angiven specifikation jag menar.
IMG_7039.jpeg
IMG_7041.jpeg
Personligen gillar jag de lite större manuella lådorna man kan manövrera med en hand utan att de måste skruvas fast för att inte kana iväg på bänken.
MFJ’t är bättre på en sak, det är att favoritantennen man avser att både köra tunad och inte, kan man koppla så att vredet har blott ett klick mellan bypass & tune. Ant2 i detta fall.
Lite bökigare på både Yaesu och Kenwood lådorna.

Yaesu-tunern har ett extra 12’e hack på bandväljaren där man kan kroka på egen tappning på spolen invändigt för att ge den ’framtida högre band’.
Förre ägaren har redan fixat det o satt 6m o lagt där :)
Skriv svar