Antennanalysator

DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Antennanalysator

Inlägg av DH »

För ett antal årsedan hade jag en vertikalantenn för 27MHz jag tänkt använda till 29MHz amatörradio.
I ett försök i att få den lite mer bredbandig lade jag till en cap.hat i toppen bestående av 4st rostfria pinnar i ett kors. Jag laborerade fram längder som slutade på ngt om 10cm eller så.

På 29 får den såklart göras mkt kortare och jag korta den ngn meter på ett gehör o slängde upp den.
Förvånande nog tycktes jag träffa ganska rätt direkt…jag som räknat med att bit för bit få förlänga den tills ja hamna rätt.
Tyckte nog att nu ’blev den nog lite väl kort…men så har jag ju cap.hat’n också så det stämmer väl’
Swr ngt på 1,4 på första försöket och efter att ha ändrat längden några cm bara så kom jag ner till 1,2 och va nöjd så långt.

Tyckte över tid…att den inte verkar gå ngt vidare 👀
Ahja, de e väl bara lite dåliga konds..och lät det vara några månader.
Sen, nä de e fan nånting med den asså, ner med den igen…lödde om koaxen o finlira lite här o var osså upp med den igen.
-Blev den bättre? Njaa…svårt o säga…men det får duga.
Tiden gick o jag blev mer o mer missnöjd…-de e fan ngt med den asså…kan inte komma på..

Nämnde det för en kollega som fråga om jag svept den med en analyzer…det hade jag ju inte då…och att skaffa en sån för 3 tusen kom inte på fråga…för den pengen får man ju en ny radio för t.o.m.

Gick o klura på det ett tag….analyzer…men jag har ju fö fan kollat med swr meter…ok impedans vet jag ju inget om men ändå…låter långsökt att det skulle va ngt annat än 40-60 Ohm eller?
Många antenner får ofta ett liksom sågtandat swr diagram där det över frekvens kan va swr dalar och toppar efter varandra.
Snoka rätt på billigast tänkbara analyzer:
24E277A7-F723-4FA3-9184-78DA715459D4.jpeg
M300 heter den. Hade den hemma för 700kr nånting men de e massa årsedan nu.
Täcker 1-60MHz och har även massa andra funktioner…man kan mäta spolar och diverse. Använda den som signalgenerator vilket är bra när man skall trimma en mottagare eller så.
Iaf, gjorde en svepning med den och jo…på min frekvens på 29MHz hade jag minsann 1,2 i swr eller ngt bättre t.o.m enl den MEN den låg på nånting på 97 Ohm !! -vaf’???

Efter lite trixande med radiatorns längd…jag förlängde den en halvmeter(!) så hamna jag i en annan ’swr-dal’ men den gången med 54 Ohm och fortfarande 1,2 i swr. Yes….där satt den !!

Koppla om antennen i min radio och man hörde direkt på bruset att NU blev det fart på grejorna, hehe.
Den antennen har funkat fint sen dess…fast numer är den ändrad till 28MHz ist.
Jag kände att det blev såpass bra tack vare min lågbudget-analyzer att den ’får gärna gå sönder nu’ ty jag hade inte kunnat investera de 700kr’na i ngt räckviddshöjande bättre ändå.

Innerst inne vet man ju om att det inte handlar om enbart ’swr’ som ett dumt vanligt instrument mäter…men att det ’nog duger åt mej’.
Numera ser jag annorlunda på saken.

Självklart sveptes alla möjliga andra antenner som hängde lite varstans…en del av dem föll till backen samma kväll… - Gör om, gör rätt!!

Om den billiga analyzern gav såpass, då kanske det finns ngn bättre?
Raskt beställdes denna hem:
FA016705-11B2-43BC-AF5E-C9C7A46289FA.jpeg
Många fler band och på VHF skulle den täcka från 68MHz och uppåt. Fine…för då kunde jag ju ta reda på varför min sleeveantenn för 69MHz aldrig ville funka riktigt..
Det var en dyr rackare…ngt på 1500kr kosta den.
En besvikelse när den kom. Den har en frisvängande oscillator som inte är speciellt stabil. På VHF startar den på 71MHz som först…knackar man på den så går det att banka ner den till 70,5MHz som lägst…grrr.
-ahja, de e väl en justeringsfråga bara kanske…skit i det nu.
2m och 70cm, där analyserar den inte…där mäter den bara swr :x
Enl. det finstilta jag läst dåligt skulle den inte annat heller…hrmpf.
Sen så sveper den inte själv heller. Man nöds själv veva på ’vfo’n på fronten…ett fasligt vevande ifall man ville kolla fler band än bara ett…o displayen flimra….3750kHz…3753…nej nu e den på 3770kHz…?
Fy fan sån skit…nä den slängde jag undan och gav bort till en kollega som swr meter för 70cm’s sen.

Man kan inte låta bli att charmas av de där fräna som i stor display klarar av att rita en snygg kurva.
Självklart köpte jag en sån med…den kosta ngt på 1250kr eller så:
9E81CDEC-2C18-41E1-96D4-7EEBC7525C55.jpeg
En massa letande o jämförande innan jag till slut tyckte jag fick mkt för pengarna där…34MHz-2,7GHz är ju kanon jue ^^
När den väl kom…vart den också en besvikelse…nä, 134MHz tar den ifrån, inte 34MHz…’det måste kommit ngt skit på linsen när bilden togs, beklagar’ grrrr
Helvete…inte heller denna täcker 69MHz som den skulle göra :evil:
Nåja. Den sveper själv en snygg kurva o man kan läsa av allt möjligt och har varit behjälplig att kolla alla möjliga 2/70 antenner och diverse olika filter och antennomkopplare med.
Ibland rotar man fram ett filter där ettiketten är väck eller en antennomkopplare man är osäker på hur hög frekvens den klarar?
Koppla på den på analyzern med en dummyload efter så ser man precis var swr osv lallar iväg.
Denna färg glada pjäs är mkt liten. En klen SMA kontakt gör den svår att mäta gummipinnar med…korta går bra men längre är värre.
Ett antal Nagoya gummipinnar jag dömt ut…o intressant nog visa sej Baofeng gummipinnar lira väldigt fint…INOM AMATÖRBANDEN men när man kommer ovanför 148MHz så går swr upp i botten. Det var mkt intressant.

Hinner vi med en till?
Vi kör:
53E45D9A-02FA-450E-B14A-85D7A7FAECD2.jpeg
Som ni ser lär väl den ta 69MHz eller? YES det gör den. Den e lite som den förra analyzern fast mer heavy duty samt har fler funktioner.
Mkt behjälplig när jag byggde fan-dipolen för kortvåg. När man pilla med ett av benen…såg man direkt ifall ngt annat band än det man höll på med för tillfället påverkades. Man såg direkt vilka band som peverkas ifall man såga av den där grenen som eg satt lite för nära osv. Mkt lärorikt. Saker som man dårakt inte trodde skulle påverka…gjorde det i hög grad även om inte just swr ändrades.
Den skulle ta upp till 1300MHz….men nä….de gör den inte…innan man laddat ner ngn fil…som finns kostnadsfritt att ladda ner från en länk som INTE FUNGERAR !!! Fan ock…

Nåja, jag gillar dem allihop utom den No2 ovan då.
Den sistnämnda o den som jag har…är troligen ingen original för 4000kr utan en mkt välgjord kopia…de går fasen inte o se skillnad på dem…förrän de skall kalibreras…då stämde inte ens manualen :roll:
Jag har en kopia men originalets manual….håhåjaja.
Nåja, det är ändå bara över 500MHz den vill börja lalla iväg och visa fel så det kan jag ta.
Denna hade jag hemma för 1700kr 2020.

Mest för pengarna är nog den överst. Nackdelar den har är att man får kroka på yttre spänning. Socket239 kontakten vill gänga upp och lossa. Min har jag haft isär och fixat det en gång…men den börjar glappa igen så nu skall den bytas ut mot såndär fyrkant med fyra skruv ist. Den är lätt att sköta o söker själv upp ett fönster på valt band med max 2.0 i swr och låser sen på centerfrekvensen.
Sänder gör den med 20mW där min kollega med stegmatad loop 8km bort hör mej när jag sveper på den om han lyssnar i ssb där den då hörs som en ton.
Den finns även att köpa mkt billigare utan den svarta lådan för den som vill ha ett halvfabrikat o den finns även med enklare låda i plexi osv. Finns även med blå display samt finns i andra varumärken också.
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Antennanalysator

Inlägg av SA5VOX »

Toppenartikel DH!
Bra med info. om varje och lite review, sånt uppskattas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Antennanalysator

Inlägg av DH »

Kul o höra :)

Den översta, M300 och andra namn den kan ha…är av dessa 4 den som hade ärligast spec.
Tog förra året hem en likadan till en kompis som ännu inte tagit cert och han är helnöjd med sin han använder främst för lägre band.
Även den har Socket239 kontakten släppt på o som han fått fixa en gång.
Han bygger egna antennomkopplare av överblivet skrot och tycker det är bra när man kan svepa en strömbrytare från skrotlådan för att se om den håller måttet innan den ens borras i ngn låda.

När man skall göra sej en fusklapp till sin antenntuner och notera hur de olika kranarna skall stå är det mkt enklare att kroka på tunern bakom analyzern än att använda en radio man måste ptt-trycka. Man hittar även nya dippar med bandomkopplaren i ett annat läge o de bägge andra kranarna i annat läge än ’man alltid’ kört med innan och som ger bättre värden.

En M300 rekommenderas absolut till den som finner antenner intressant att labba med.

Värre varianter är mkt mer en chansning där man i förväg inte vet vad man får.

Ytterligare varianter på flashiga modeller med färgdisplay faller ofta på lealösa reglage och tumhjul på sidan som faller isär. Har kollegor som har sånt skräp också. Kolla specar och bilder noga innan ev. köp eller skaffa en M300 och sov gott tills den anländer ^^
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Antennanalysator

Inlägg av //JAL »

Själv har jag vna V-2 någonting modell kina plagiat o s v..

Den är jättekul och visar vad man behöver och lite till. Jag har säkert lärt mig hälften om ett tag...
Jag ska försöka någon dag sätta in "vna saver" i datorn så jag kan se mer överskådligt och spara bilder och uppförande på olika band osv.

Vi fyller denna tråd med mer erfarenheter tycker jag 8-)

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Antennanalysator

Inlägg av SA5VOX »

Har en Nano VNA, MFJ 259B och en Sark 100.
Nano VNA är väl den som är bäst i hänseendet då man ser grafiskt direkt hur det ligger till plus att den går väldigt högt i frekvens.

MFJ'n är ganska ny för mig och har inte hunnit prova så mycket men tycker om att man kan justera frekvensen och svepa för hand. Dessutom visar den lite mer saker än Nanon t.ex. I och J mm. .

SARK 100'an var den första jag köpte, den är är ganska långsam men duger gott som första maskin om man har lite lägre budget. Vill man ha grafiskt svep måste den kopplas till en dator/laptop. Oj vad många antenner den har fått mäta! :D
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Antennanalysator

Inlägg av SM6MUY »

Jag skaffade mig en "handhållen" VNA för ett par år sen. Ja, en stor hand är nog bra att ha :D .
KC901S heter den:
VNA.png
Svindyr men värd varenda öre. Att mäta på antenner (i fält) men även på baluner, CM-trafos osv då den har 2-portar. Finns säker andra som är billigare men den känns väldigt gedigen och har många möjligheter i form av inställningar och export av filer. Funkar även som spektrumanalysator även om jag inte använt den moden speciellt mycket. Laddbara batterier som räcker länge.
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Skriv svar