Jannes antenner.

Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Jannes antenner.

Inlägg av Janne »

Antennen i talltoppen har jag lagt upp i ett annat inlägg men här kommer den och trådarna iaf.
viewtopic.php?t=20
Det är vackert tycker jag med snön som ligger längs tåtarna.
Lite taskiga bilder eftersom man tar kort när solen gått ner, men men.

antenn 1.jpg
antenn 1.jpg (5.19 KiB) Visad 466 gånger
Bilagor
antenn 3.jpg
antenn 3.jpg (6.94 KiB) Visad 466 gånger
antenn 2.jpg
antenn 2.jpg (6.3 KiB) Visad 466 gånger
Senast redigerad av 1 Janne, redigerad totalt 22 gånger.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Jannes antenner.

Inlägg av Janne »

Uppdaterar lite.

När jag kom hem från Norge nu sist så upptäckte jag att 1/2-vågaren i talltoppen fått stryk i stormen, ingen som man kunde se utvändigt men den hade släppt vid spolen och var naggad.

Jag klättrade upp och tog ner den, det gick bra, men när jag skulle upp med en annan antenn så kom jag bara halvvägs så jag tänkte att jag tar resten dagen efter.

Dagen efter kom och jag klättrade upp men insåg att det är för stora faror med klättrandet, jag blev uppriktigt rädd.

Blir man rädd så krampar man mer runt stam och grenar så man blir helt slut, så blir man svagare och mer osäker och det blir ännu farligare att klättra.

Problemet är inte själva klättrandet i sig utan med att jag må stödja armar mot tunna grenar när jag "hissar" antenn med tillhörande maströr och en lång koax som ökar på vikten rejält, nysnö på den glatta bark tall har dessutom.... Nä jag insåg att om jag faller så blir det ingen mc-åkning i Vår och jag som har nytaget körkort för det.

Så jag köpte en mast, jag jag har haft en förut för 10 år sedan men den sålde jag eftersom jag insåg att - hehe jag har ju träd jag kan sätta antennerna i, som är långt mycket högre än de 13-14 meter jag kommer upp i med masten.

Alltså omvänt vad som nu skedde då.

Jag åkte i 60 kmh, ibland långsammare än så hem från Gävletrakten när jag köpte den i veckan, på kvällen så det var inte så mycket trafik, den blir ju baktung på släpet så den ville gärna börja gunga när det blev ojämnheter i vägbanan, och tradare som skall förbi till vilket pris som helst.

Nu har jag vevat upp den för att testa lite, jag kommer att flytta på den så fort snön smält undan det lär nog ta sin lilla tid.

Såhär ser det ut iaf, kanske 5-8 meter lägre än i trädet, men å andra sidan så blir det kortare koax så i slutändan är nog prestandan densamma, den lilla det rör sig om i förhållande till resp placering.

Jag skar hål i plattan i toppen med plasman så jag kan trä ner ett maströr rakt ner i toppen.
Bilagor
423568318_2147585558953817_2252471634260134323_n.jpg
423105667_380798401247919_2347382577602021359_n.jpg
423454346_1077687523521644_7863621178105446277_n.jpg
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Jannes antenner.

Inlägg av DH »

Jo klättrandet är ju som du beskriver. Vid nymontage o de extra dB man räknar med att kunna komma med är det lätt att hålla motivationen uppe.
Rent underhåll av redan existerande antenner på rejäl höjd kräver större motivation än så.

Just koaxdämpen kan du i stort sett strunta i….ty med separat mast är det istället - och detta har jag labbat mkt med, frånvaron av bös under som gör den fristående masten ’mer värd’ än samma höjd fast på ett hustak eller i ett träd.

Taket under eller grenarna under bidrar med extra markförlust.

Dvs ett villatak med ett maströr där man hamnar på kanske 10m över gräset, det är ’mindre värt’ än en lika hög mast ståendes separat ute på gräset borta vid tomtgräns ifall inget annat buskage eller skjul finns i mastens närhet.

Dina 5-8m du förlorar i höjd på din fristående mast har du igen på lägre markförlust utom möjligen åt det håll du har skogen åt. Gäller då bara att du inte ställer masten nära skogskanten för att få den ’ur vägen’ för då blir det såklart mkt sämre. Helst skall den inte heller stå nära huset heller. Det är såklart en avvägning med allt…men i ren prestanda skulle antennen gå bättre om masten placerades fritt i 10m längre bort från fastigheten.

Min egna första ’mast’ vart en preppad flaggstång som ställdes ett par meter ifrån villan bara när jag i okunskap tänkte ’höjd som höjd’ bara samt vägde in koaxförlusten som en faktor att räkna med. Det är det inte. Samma flaggstång ståendes 10m längre bort ifrån allt skulle funka märkbart bättre trots den längre koaxen.
En annan fördel med masten en bit bort är såklart att komma bort ifrån allt noise kåken bidrar med. Sen finns det fler fördelar vid åska, vid montage av fler antenner osv.

Ibland får den råa prestandan stryka på foten när det skall bli realiserbart också med estetik, kabelhärvor som skall ut osv
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Jannes antenner.

Inlägg av //JAL »

Kul att du fick ordning på antennen utan att trilla ner ;)

Det är mycket som DH säger vad jag vet, med att antennen skall stå fritt så mycket det bara går.
Vi får vänta på rapport om den funkar lika bra eller bättre rent av.

JAL.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar