Rorys Antenner

Användarvisningsbild
Rory
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2021, 21:43

Rorys Antenner

Inlägg av Rory »

Då jag kör dom flästa banden jag kan så har jag ju lite antenner uppe

Vi kan ju börja högt 2/70 där sitter det en x300

69Mhz där har jag en sirio cx4 66-78Mhz utförande.

Hf/kortvåg där sitter det en beem Cushkraft MA6B 6band 20m-6m 2element/band på ca 5m höjd just nu. Den skall upp på taket och då kommer den till ca 10-12m höjd där jag vill ha den så jag har den minst 1/2våg över marken för bäste effekt på 20m

Samt uppspänt på ca 15m i skogen en dipol för 160m liggandes som ett V med spets mot usa .
I samma dipole fäste sitter det oxå ett inverterat L för 30m men då jag har tuner till dipoler så stämmer jag av antennsystem från 160m till 6m och på detta kör jag ca 100w vilket räcker .
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Rorys Antenner

Inlägg av Janne »

BILDER!!
VI VILL SE BILDER!
Nu får du skärpa dig Roran ;)
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
Rory
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2021, 21:43

Re: Rorys Antenner

Inlägg av Rory »

Hahah jo skall ta lite bilder när jag skall passa på o montera min AlfaSpid RAU rotor fick den av en bekant för något år sedan men nu äntligen har kontroll box kommit hem från han oxå hihi.
Rot1proG.png
Rot1proG.png (602.64 KiB) Visad 555 gånger
Det är en liten rotor klarar ca150kg vertikal last.
Spid_Rau.png
Spid_Rau.png (717.83 KiB) Visad 555 gånger
Skall sätta Den nu på 6m o låta beem sita ca 1,5m högre just nu
Användarvisningsbild
Rory
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2021, 21:43

Re: Rorys Antenner

Inlägg av Rory »

här ligger en liten snutt på min AlfaSpid RAU i första snurren på den sedan allt kom hem för den :) väntat på styr box i nästan 1½ år :)

https://youtu.be/xroDp0E7F20

Det kommer video på det hela när jag rest masten monterade ner allt i dag o satte på rotorn o om tid finnes den kommande tiden blir det resning oxå av det då hamnar antennen troligen runt 7-8m upp mot innan på ca 5m
Skriv svar