Forumets vara eller icke vara.

Tävling, Upplysningar, Guider etc.
Admin
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 nov 2021, 21:20

Forumets vara eller icke vara.

Inlägg av Admin »

Janne här.
Räkningen för upprätthållandet av forumet har kommit, nästan 1700Kr.
Nu är det upp till er om ni vill ha det kvar.

Jag tycker att det varit en trevlig start de första månaderna även om det är lite gäspigt med enbart ett par, tre aktiva som postar.

Nu har jag fått räkningen och jag ser ingen större vits med att betala nära två tusen kronor för något som det inte finns intresse för.

Visar man däremot genom att lämna frivilliga bidrag eller aktivt håller forat vid liv så är det ju en helt annan sak.


Jag tar ett nytt beslut inom kort om jag betalar denna och sedan säger upp avtalet och släpper detta.
Vill man så får man Swisha 20kronor, 50 eller 500 vad man nu tycker är lämpligt till 0703 619889.

Pengarna går oavkortat till forumet och kan redogöras för om ni önskar det (i en tråd eller whatever), jag köper alltså inte nya däck till bilen eller reser utomlands för det som kommer in.


Visst kan detta ses som ett tiggeri men å andra sidan visas inget intresse att hålla detta vid liv så känner ju jag att varför skall jag då ödsla pengar på det helt ur egen ficka.
Bilagor
Räkning.jpg
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Forumets vara eller icke vara.

Inlägg av //JAL »

Jag har själv haft en hemsida så jag vet att det kostar.

Jag kan tänka mig att skicka en peng så forumet lever kvar.

Någon mer som kan tänka sig att stödja ekonomiskt eller ska vi lägga ner ?

Skriv en kommentar så vi vet hur många intresserade vi har!

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Broman
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 nov 2021, 19:25

Re: Forumets vara eller icke vara.

Inlägg av Broman »

Folk verkar ju inte orka vara aktiva mer än på fb tyvärr, men blir det en uppryckning här på aktiviteten så är jag beredd att bidra med en slant
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Forumets vara eller icke vara.

Inlägg av SA5VOX »

Vore synd att det blev ett forum för inbördes beundran med ett fåtal i syltade.
Är inte helt enkelt att få igång ett forum och etablera ett rykte.
Den stora fördelen över Facebook och chattgrupper är att här sparas allt och kan sorteras i kategorier, det är ett levande uppslagsverk.
Är kostnaden per månad eller år?
Vi aktiva måste hjälpas åt att sprida ryktet om forumets existens, på andra forum, Facebook grupper, klubbar, vänner osv.. Det finns ett behov i min mening iaf..
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Forumets vara eller icke vara.

Inlägg av Janne »

Räkningen avser ett år.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Forumets vara eller icke vara.

Inlägg av SA5VOX »

Då bistår jag gärna med en slant! :)
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Forumets vara eller icke vara.

Inlägg av DH »

Jag misstänker att det är precis som med radio. Dvs man kan inte tvinga ngn på det, eget driv måste finnas annars blir det inget av det.
Reklam, utlottningar och what ever är inget som hjälper på sikt.
Det är däremot en stor bredd av olika ämnen där det ’alltid är ngt som intresserar en själv’ att läsa eller bidra själv.

Jag anser att inloggning för att kunna läsa utgör ett hinder. En googling av ngt radiorelaterat…ni vet hur man gör…man klickar upp första bästa…är det lättläst så stannar man kvar…om inte scrollar man vidare bara.
Ifall man skulle ge sej på det, dvs att ha forat öppet så får det ju vara under en längre tid…så det hinner etableras.
Öppna upp det ett par månader bara kommer inte göra ngn som helst skillnad.

Erfarenhet av ett annat liknande forum gav att det finns ett motstånd till öppna forum. Man vill inte ’skämmas’ inför öppen ridå att man som redig sändaramatör i vissa andra kretsar, minsann ägnar sej åt 69MHz eller PR radio också. Dessa skribenter visar sej dock inte vara överdrivet aktiva i stängda forum eller grupper heller så det argumentet faller lite.

Mkt vatten har forsat under broarna under många år sedan jag själv var dagligt forumaktiv sist.
Det finns mkt nytt att komma med av främst gammal hederlig klassiskt teknisk karaktär. Radios,nya upptäckter med antenner o andra hemsmiden. Saker som nog skulle va kul o skriva om och naturligtvis från er andra också.
Jag tycker jag har fått hygglig respons på mina inlägg trots att de aldrig handlar om programmering, dx eller digitala moden…men vanligen är det samma återkommande skribenter som gör kommentarerna.
Dvs mina texter intresserar ingen annan….bahh
Det känns då inte som ngn större idé att komma med ngt speciellt.

Eller är det så att det är för få som bemödar sej att logga in o läsa tro?

Ngt vi drogs med på förra forat jag va mkt aktiv i, det var att många upplevde det som på för tok för hög teknisk nivå. Enklare spörsmål vågade inte alla skriva om av rädsla att bli hårt slagen på fingrarna.
Det upplever jag inte att det är här men…efter många år med radio tar man vissa saker för givna - vilket det säkert inte är för alla.

De få som ändå loggar in här ibland, ser säkert detta inlägg o då vill jag passa på att uppmuntra till enklare, banala inlägg.
- Har du vart på radioloppis o fyllt V70’n med massa skräp där du inte vet vad hälften av prylarna är för ngt, knäpp bilder o släng upp på forat så kan du säkert få precis identifiering om vad det är för mojäng, värdet och vad man kan tänkas använda eller bygga om tingesten till.
Radioamatörer är nog den hobbygren där det finns flest samlare av gammel skit. Själv har jag hela huset…o garaget… vindar osv fulla med sånt trots att jag hela tiden säger att jag skall ’dra ner’ på verksamheten.
Kanske är du inte radioamatör alls men du har din plats ändå…även om dina spörsmål högst långsökt handlar om radio ev.
E0B759D3-F69C-41A2-834A-674347D88D26.jpeg
(bry er inte om bilden, den är ren utfyllnad bara av min spaltmeter för att ni skall orka läsa ev.
Den föreställer min gamla, numer bortskänkta flaggstång till en 30 år yngre förmåga som på sitt qth även han använder den som radiomast)

Ser jag o de andra i järngänget här att det kommer in lite nya…eller nygamla för all del…skribenter…så skulle det locka iaf mej själv att skriva om min ständigt förbättrade fan-dipol, min mast, mitt rotorprojekt, min samling av Sommerkamp’s, solpaneler o annat skit som tillkommit sista åren ..men för bara tre läsare så bryr jag mej inte om det.

Godafton
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Forumets vara eller icke vara.

Inlägg av Janne »

Dåså!
Nu är forumet öppet att läsa i även om man inte är registrerad.

Jag håller med er i det ni skriver, även dig DH sånär som den sk tävlingen.

De som varit aktiva och som fått en tisha med posten med forats tryck agerar gärna ambasadörer, den som vann ett nytt 100 Watts slutsteg i forats förra version klagar nog inte heller.

Syns man inte finns man inte, saluföring, sen är väl inte det i första hand anledningen till att det blir fart i forumdelarna såklart.

Det blir nog många besökare under eftermiddagen eftersom jag upplyst om att vi lättat på squelchen på DX-radio.


Edit: Nu börjar det komma in bidrag, det uppskattas för ju fler som hjälper till desto mer höjs ju moralen även hos oss som arbetar med sidan.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Admin
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 nov 2021, 21:20

Re: Forumets vara eller icke vara.

Inlägg av Admin »

Nu är räkningen betald så vi kan rulla ett år till.

2 personer var det totalt som tyckte att forumet var värd ett bidrag, tja ni vet ju själva vilka ni är så vi som driver sajten tackar allra ödmjukast. En av er bidrog tom vid 2 olika tillfällen.

Förbättringar sker kontinuerligt men ibland så blir det knas, registreringen för nya medlemmar tex, man må ha på engelska under språkval när man reggar sig.

Fler förändringar kommer inom kort.

Skulle någon ha frågor eller behöva hjälp så skriv till janerikfalk@hotmail.com

//Admin
Skriv svar