Antennjobb

DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Antennjobb

Inlägg av DH »

Verkar vara ett sömnigt forum detta. Testar om antennfrågor kan väcka ngn kanske?

Jag är rätt allround med radio. Förutom data & mjukvara tycker jag allt med radio & tbh samt antenner är lika roligt.
Data har jag slutat med för många årsedan nu.

Varje år skall antennerna ses över och ytterligare ngn skall upp.
I år blir det kortvågsdipolerna och vhf/uhf grejorna som får sej en facelift.
11m fick sej en rejäl omgång förra året så det tänker jag låta vara i år.
Ny HF balun o nya trådar på två av dipolerna osså tänkte jag att ngn 69 pinne skulle upp också ist för den mesiga dipol jag har nu.

Ngn som vill dela med sej av egna projekt, stort som smått?
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Antennjobb

Inlägg av //JAL »

Hmm.
Jag började med en 160m horisontal loop och kanske den kommer upp en dag :)
Det är egentligen bara att hänga upp tråden och göra ett fäste för balun eller kabelstege.
Sedan får vi se vad resonanserna och ohmen blir på den höjden.

Jag rotade i lådan från det militära och hittade en beskrivning av Deltaloopen vi använde där och den är kanske inte så dålig ändå...
https://www.youtube.com/watch?v=xfX_8rogur8

Dessutom har jag trådar hängandes så man kan höra lite i alla fall ;)
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Antennjobb

Inlägg av SA5VOX »

Gjort en ändmatad halvågsantenn för 80-10m med en hemkokt 64:1 balun. Funkar riktigt bra men ska prova att göra om balunen till 49:1 då swr talen kan bli bättre.
Även veva upp lite av antennen på en spole ~1m ut från startpunkten så jag trimmar in till foni delen av 80m och samtidigt får lite bättre match på de högre banden.
Enkel men mycket bra antenn då man får med sig många band på ett snöre så att säga. :)
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Antennjobb

Inlägg av DH »

Om du jämför den med en dipol…vill den då inte ge massa omotiverad white noise ?
Kollar man med en radio med spectrum kan man se såntdär tydligt.
Det tyx bli mkt mer ’liv’ utan att nyttosignaler hörs starkare för det.
Måhända spelar sånt ingen roll i detta läge men jag är nyfiken på hur den beter sej?
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Antennjobb

Inlägg av SA5VOX »

Inget jag tänkt på eller reagerat över.
Har ett jordspett så dc störningar är iaf. inga problem och får goda rapporter.
Den första halvan är dragen som ett inverterat L i början men sen går den lite zigzag mot slutet, ger säkert konstiga lober men tomten ger inte utrymme för annat men funkar som sagt över förväntan.
Skriv svar