Störningar

DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Störningar

Inlägg av DH »

Just nu hörs när jag lyssnar i USB en bärvåg på 27,146 MHz. Den kommer igen men mkt svagt +/- 281kHz i frekvens.
S 5,5 vertikalt och S 1,5 horisontalt…så jag inser att det nog är ngt lokalt.
Den finns inte på vare sej 9 eller 13MHz. Ej heller på 54MHz.

Misstänker ngn ny robotklippare i grannskapet eller ngt?

Den stör mej inte…jag är bara nyfiken på vad det kan vara.

Ngn som vet ngt mer än att bara gissa?
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Störningar

Inlägg av SA5VOX »

Robotgräsklippare låter troligt, tänkte även solcell men tror de sprider betydligt bredare.
Om du vill leta mer så funkar det att ta en bärbar radio med kortvågs AM på och gå runt i grannskapet och lyssna på om du kan lokalisera störningen.
Generellt säger ju lagen att sådana saker som solceller, robotar mm. inte får störa annan radioutrustning men inte så ofta jag hört att det åtgärdats, är ju bara vi radionördar som klagar. :(
Fast det har börjat tas upp fall, mest solceller (eller snarare inverterarna som sitter monterade på baksidan av dom) där man faktiskt har fått montera ned eller bygga om installationerna.
Men om det stör det så pass som mellan S1.5 - 5-5 så skulle jag nog börja leta... sen är det ju det där med grannsämjan... ibland tvingas man välja sina krig. :roll:
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Störningar

Inlägg av DH »

6EE51768-E06F-464C-AE72-A42481F02141.jpeg
Som sagt, den stör mej inte…jag bryr mej inte mer än att jag är nyfiken.

Solpaneler låter inte på det viset. Du menar Optimerarna..
Inte regulatorer heller eller spänningsriktare och dessutom är det mörkt nu ändå.

Leta med kortvågs radio kan man väl…sålänge den tar exakt den frekvensen.

Robotklippare kan låta på olika vis. Detta är en stabil bärvåg..som om ngn tejpat ptt’n på ngn radio för ngt experiment.
Misstänkte en viss operatör inte allt för långt bort men han brukar göra kortare sändningspass enbart.

Robotklippare eller annat som närmsta grannar tror jag inte heller eftersom horisontala dipolen , som är en lång variant med 6/8’ långa ben på, ’hovrar’ över grannskapet medans vertikalen som sitter mkt högre får signalen mkt starkare.

Station 2mil bort med bra antenner hör den inte alls…så jag tror på ngt 30-3000m bort nånting.
Frekvensen skulle kunna vara ngn radiostyrningskontroll som råkar ligga i tx på en bänk nånstans..
Kanal 15a med gammal kristall i skulle ju kunna stämma. Det är dock ingen modulering så det är inte så troligt heller. Batteridriven enhet bör få spänningsfall vad det lider också.
S.k Baby-sitter ligger inte på 27MHz längre o dessutom låg de på 19a de som finns kvar.
15a skulle iofs ngn…kanske utländsk hemsmugglad enhet kunna ligga på. De brukar dock vara utrustade med vox också så jag tror väl inte…

Återkommer såklart ifall den hittas.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Störningar

Inlägg av //JAL »

Hmm.
Kanske något på en närliggande industri som stör...
Någon som vet var robotklipparna ligger i frekvens på sin slinga ? Det kan ju vara en "birdie" från en apparat "tvättmaskin" som stör.
Själv hittade jag störningar åt en bekant på inkommande elkabel från en granne med en batteriradio på am bandet.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Störningar

Inlägg av DH »

Den här hörs bara på en specifik kanal och gick i luften igår söndag.
Klockan vart väl över 02 natten till idag när jag gick ut i mörkret med en ssb mottagare o teleskopantenn i grannskapet.
SSB eftersom den då hörs som en ton så jag slipper tända upp displayen o kika på S metern.

På min egna uppfart vart det fullt drag…men det är det alltid på de flesta frekvenser…från mitt elskåp.
Det försvann när jag gick ut på gatan.
Gick 400m söderut och tonen blev svagare ju längre bort jag kom. Vek av en gata västerut ett par hundra meter. Där vart den helt borta.
Gick sedan norrut igen och efter 50m började den höras igen. Gick ytterligare 200m där den vart mkt stark.
Tände där upp S metern som stod på nästan fullt på fullt utdragen teleskopantenn.
Gick ytterligare 150m när den då blev svagare…vek av österut hemåt.

Slutsatsen jag drar är att det kommer från en villa 3 hus bort från mitt. Åt precis det hållet skärmar egna villans tak av dipolen medans vertikalantennen som sitter mkt högre med optisk sikt åt sändaren som då såklart tar in den mkt starkare.

Lyssnar periodvis på den frekvensen i FM mode…kanske hörs då ngn modulering under dagen där.
Just nu hörs enbart vintrampare som kör den i ryggen. ☕️
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Störningar

Inlägg av //JAL »

Kul ;)
Då har du hittat störningen.
Det kanske är en "gammal babymonitor" som kommit igång på äldre dar.

Kanske ett bra tillfälle att prata med grannen om radiovågor och få en ny radioamatör som granne.
Det är väl aldrig bra att ha en kontinuerlig sändare i huset och i alla fall inte nära barn om det fallet är så...
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar