Ny här

Tävling, Upplysningar, Guider etc.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Ny här

Inlägg av DH »

50A02655-410F-4E58-AF46-B4A1EEC2FC33.jpeg
Första inlägget här….ahja vet…jag kanske skulle ha valt annat Nick än mitt gamla…men kommer inte på ngt 🙄

Nåja, testar att lägga upp en bild för att lära mej hur det fungerar…flera årsedan jag skrev på forum dagligdax jue..

Hmm, verkar fungera…
Radion ovan fick jag av en annan member här…med tilläget att ’-säljer du den så ska ja ha hälften’

Nåja, kopplat kräm på den idag..6Volt via några ilödda ful-kablar o den flög igång…funkar ok 6-12 MHz men är ganska kass i övrigt.
Jag hade hoppats den skulle funka på pratbanden på vhf men nähänä.
Sänder jag på t.ex 75MHz…så tar den in det…oavsett var vfo’n står i princip 👀
Känner den är värd mer som skrot…plundra den på handtaget uppepå, ferritantennen o rattarna o slänga resten.
Nåja, den får väl upp i hyllan igen och mogna.

Meningen med det här inlägget är enbart för att lära mej hur det fungerar.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Ny här

Inlägg av //JAL »

Eller så sparar du den som nostalgi 😎
Det är ju alltid kul attha en gammal apparat i hyllan att se på.
Dessa apparater är väl svåra att få in något smalt band tex cw.
Fast antennen är mer viktig så du får väl göra en antenn så får du säket in mer att lyssna på.
//JAL.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Ny här

Inlägg av DH »

Jag har huset fullt av radioapparater och trots att jag hela tiden säger att jag skall dra ner…så ökar beståndet hela tiden. Ännu fler kortvågare behöver jag inte.
De mer lomhörda banden vart lomhörda även med HF dipoler så den behöver väl en racap, till att börja med.
Kan ju ev. bli en ’ge bort radio’ till den som inte har ngt alls. Den får väl stå kvar ändå.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Ny här

Inlägg av //JAL »

Ja dom har inte den dyraste konstruktionen på insidan av apparaten...

Det är som en kompis på jobbet som har en Cheva impala 60 tal, med orginalradio och åker i på sommaren.
Häftigt sade jag, en rörradio. Lyssna på den när det är mörkt ute så hör du säkert mer än den finska stationen du får in dagtid och förklarade lite hur det funkar.
Han blev lite lyrisk angående orginalradion och har tänkt behålla bilen med orginallackens patina.

Själv har jag en EIA Kongo radiogrammofon som skulle kastas av någon och kanske inte så mycket att lyssna på med den funkar och är mycket nostalgi från den tiden.
hd_item_1451011_37f365cc62.jpg
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Ny här

Inlägg av DH »

Kanske lite fel forumdel detta men…ni verkar inte trampa ner varandra här ändå..

Jag fick besök av en vän i lördags…en av de få jag ännu inte tvingat på radiointresset.
Han hade en Philips bordsradio från ca 1955 under armen han tagit hem från loppis.
’Det lyser o sprakar i den, det är allt’

Jag stack till honom grejer så han vid mitt köksbord kunde fixa till den själv. Spraya upp kontaktytorna på sockerbitsknapparna och ryckte ur alla rören o spraya upp socklarna…damma ur den osv.
E2D80FC7-7160-4CC5-A3CA-6572506E5EF5.jpeg
Han är tekniskt intresserad men detta med radio var ngt helt nytt.
Den borde såklart fått sej en större genomgång då jag misstänker papperskondingarnas bäst föredatum nog gått ut. MEN det tålamodet eller intresset fanns inte. Radion skulle igång NU…brinner den upp om ett tag så blir det väl en blåtandshögtalare eller ngt ^^
4FEC61B7-3FE1-4032-B0CF-123225A790CB.jpeg
Den flög igång 😃
På blott ferritantennen fick vi in stationer i fjärran. När jag från radioshacket gjorde ett allmänt anrop på 40m AM kunde han ratta in mej i köket på Philipsen. Det tyckte han va spännande.
Improviserade trådantenner uppslängda över gardinstången gav inget som helst extra.

Hemkommen senare på kvällen öste han massa frågor över mej. Vågutbredning..och radiotermologi: KV? UKV/FM? osv samt : -vad tror du om den här…o den här…radion han hittat på nätet nånstans ^^
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Ny här

Inlägg av //JAL »

Kul :D
Det var så jag började mitt radiointresse. En gammal radio med rör och en tråd över gardinstången som antenn med jorden i vattenelementet.
Jag var nog inte ens tio år då...

Det öppnades en ny värld där och nyfiken som man är så växte intresset och kunskapen om radiovågorna.

Fascinationen finns kvar än i dag och utrustningen är känsligare och antennerna är bättre, så också störningarna från QRM...

Ja kanske lite fel del av forumet och om admin kan flytta detta till nostalgi eller något med innehållet kvar så är det helt ok för mig.
Annars är rubriken bra "Ny här" ;)
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Ny här

Inlägg av DH »

Ja och jag börja likadant fast i ännu yngre ålder…med likadan radio fast med den nyare vita designen jag hittat i en container i mitten på 70-talet. Spände fast den på pakethållaren o trampa hem…
Rena turen jag överlevde. Visste inte då att en allströmsradio som den har fasen direkt i chassiet…ändå blev den extrautrustad med kulörta lampor och dekorerad(?) med dekaler det stod ’STP, BP, Adidas’ m.fl på.
Jag lyckades även koppla in en mikrofon…rätt i gramofoningången…så jag kunde höra mej själv i högtalaren. Det var rolig laboration.

På senare år har jag skaffat mej en likadan jag hade då. Den vart tyvärr helt kass under locket…vilket jag löste genom att skaffa en likadan brun som den ovan…jag flytta över innanmätet till den vita så den ser ut som den jag hade då för 45 årsedan.
Skalan på UKV stämmer inte riktigt - den går åt fel håll…så jag skall se om jag kanske kan flytta över skalan med.
F4D7DFA8-3536-40A1-B391-15A6A6AF8D9D.jpeg
Tycker det är kul att labba med sånhär billig bullshitradio där inte allt är så pissnödigt noga som det alltid är med moderna grejor.
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Ny här

Inlägg av SA5VOX »

"Om jag sänder på 75MHz..." tja, om sändarens antenn är nära och du har för mycket uteffekt så är ju risken att du överstyr ingången på radion och då kan du ratta bäst du vill och ändå få in signalen men du kanske har en dämpsats på utgången från sändaren så du får ned signalstyrkan tillräckligt?
Bara en tanke.
Sen kan den ev. behöva trimmas in igen, saker å ting rör på sig mekaniskt och åldras men inte så att den skulle vara döv.
Vacker radio! :)
Skriv svar