Att välja ferrit toroid

//JAL

Re: Att välja ferrit toroid

Inlägg av //JAL »

Tack allihopa för trevliga och informativa kommentarer :D

Detta blev ju en ritigt intressant tråd och mycket kommentarer.

Bäst är ju att som DH sade en gång, att bara göra en dipol och inte behöva en massa extra... Fast då man kommer in på multiband, loop, beaverige och ändmatad måste man transformera.
Då man gör choke balun blir det lite andra värden på materialet som sagt och jag brukar ha denna sida som riktmärke och sedan är det bara att linda och mäta...
https://ferrite-shop.com/ferrite-materi ... ad7abb323e

Har man gott om fritid kan man absolut linda några varv och mäta var en begagnad ferrit ligger i frekvens och se vad olika sorters lindningar ger för resultat.
Kompisen jag diskuterar baluner med är duktig på teorin och mäter en balun kanske fem gånger innan han hittar rätt lindning...
Vissa glada amatörer är mer intresserade av tekniken än att prata i radion ;)

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH

Inlägg av DH »

Hur gör du när du mäter på en torroid?
Hur ansluter du den och vilken slags energi skickar du in i den för att sen mäta?
Vilket värde vill du få ur?
Vad betyder mätvärdet för resultatet du vill åt?

Mkt frågor där jag skulle bli helt nöjd ifall du endast förklarar hur du ansluter t.ex en ferritring att mäta på?
//JAL

Inlägg av //JAL »

Hej igen DH.
Att mäta är en hel vetenskap det också...

VNA är ett mycket bra hjälpmedel och man mäter ungefär som när man mäter en koaxkabel. Man kalibrerar och skickar in i en ände och ser vad man får tillbaks i andra änden.

Det är ett tag sedan jag gjorde detta så hur du ställer in din vna kan jag inte svara på då dessa är olika. Dock är detta en bra instruktion om hur man gör på youtube och det finns fler.
https://www.youtube.com/watch?v=6j1Yc1Y4Ly0
https://www.youtube.com/watch?v=E9F7Aot_AFg
https://www.youtube.com/watch?v=LGwgn_0ADUI

Den sista videon är intressant och ger lite olika förslag om hur man kan mäta. Man ska då tänka på att emaljerad tråd har säkert annan velocitet mot plastad kabel och annat som omgivningen ger olika mätvärden fast det är ju den färdiga produkten som räknas...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
DH

Inlägg av DH »

Nu undrar jag hur DU mäter när DINA egna ferriter skall kollas upp?

Kanske mäter du inget alls utan refererar till hur andra gör?
Kollar på yt klipp gör jag inte då det är slöseri med tid med en massa dravel på en kvart o blott 5-6 sekunder med det man behöver veta.
Jag orkar inte med sånt men det kanske hjälper ngn annan för all del.

Berätta gärna med egna ord hur du själv gör i din hörna under skrivbordslampans sken med några kabelstumpar du lindar på speciellt vis(vilket då?) o sen vilken slags elektrisk energi du skickar in o sen läser av på vilken sorts instrument.
Själv kör jag med analoga grejor från början te slut och tycker inte det är ngn hel vetenskap men då kan jag ha missat ngt och är då nyfiken på hur just Du gör.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Jag lärde mig mäta baluner och kabel på youtube och har mätt 4:1 och 9:1 baluner jag tillverkat.
Resultatet blev 1.2db förlust på 4:1 balunen mtrl 43, och 0.6db på 9:1 balunen 43mtrl. Med standard beskrivning från google någonstans...
Det blev en brant kant lite innan 3.5mhz och ganska högt vid 30mhz också så jag beställde fler ferriter i annat material men har inte behövt dom än. Jag mäter då 2st som på youtube och det funkar med vna...

Någon 2:1 balun tillverkades aldrig då loopen låg på 52 ohm så mätning behövdes inte.
De gamla ferriterna jag har har jag inte ens mätt då jag hade kända material i de nya.

Ska man mäta analogt så får du nog mäta före och efter balunen för att få lite värden samt prova på olika frekvenser.
Kanske det är enklare att kolla lite på youtube en kvart...

Det tar nog mer än en kvart att skriva ner mina kunskaper om balunmätning med vna och då måste du ändå sitta och göra inställningar och prova dig fram och vänta på svar här på forumet om du kör fast när allt finns på youtube med tydliga instruktioner.

JAL
DH

Inlägg av DH »

En massa ord igen men hur ansluter du ferriten? En bild på en liggandes på ditt egna skrivbord vore kul o se.

Anledningen till att det är dina erfarenheter o inte vad du hittar på nätet…jag vill åt…är att kunna resonera med dej..: varför lindar du på det viset? Om du lindar av/på ett varv här o där…vad händer då?

Googla o kolla YouTube är inte intressant. Jag vill kunna resonera och ställa frågor till ngn som kan i detaljfrågor.
Inser att jag får söka den hjälpen på annat håll. Tack för visat intresse.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Ja du har rätt DH.
Det är nog två år sedan jag lindade dessa och tråden lindade jag av till nästa projekt så det blir svårt med en bild...

JAL
//JAL

Inlägg av //JAL »

Hej igen.

Om det är google eller youtube som lär sig förtstå vad jag söker efter vet jag inte men i dag dök det upp på youtube ytterligare en film om att mäta okända ferriter i skrotlådan. Dessutom "poppade" det upp lite olika filmer om ferritmätning.
https://www.youtube.com/watch?v=KmKQibSDzqM

Där använder han VNA-saver med programmet ZPLOTS1 så att man kan spara resultaten smidigt.
https://ac6la.com/zplots1.html
https://www.sark110.com/files/thirdpartysw

Detta är lite förslag till den vetgirige om att prova lite olika metoder och se vilken som funkar bäst.

Tanken för mig var att testa en ferritstav och se verkninsgrad jämfört med ferritring men så långt har jag inte kommit...
Om någon har tid lust och ork att linda tex 9:1 strömbalun, på ferritstav jämfört med ferritring så skriv gärna resultaten här.

JAL
//JAL

Inlägg av //JAL »

Här DH, hittade jag en det du letade efter om att testa okända ferriter.
Om du offrar en kvart på denna youtube slipper jag skriva tre timmar att försöka återge detta.
https://www.youtube.com/watch?v=Q95Vwk3kZok

JAL
DH

Inlägg av DH »

För att ge den här tråden lite mening från mitt håll så tillför jag den med lite godisbilder o skriver lite om.
IMG_9276.jpeg
De röd-svarta är typiska såna där köpe-ringar jag tycker är absolut noll kul att hålla på med. De är dyra och kommer såklart att funka = ingen sport för mej iaf.
IMG_9275.jpeg
Den närmast kameran är tagen ifrån sladden till en 19” CRT skärm.
Man klipper kabeln på bägge sidor och borrar sen försiktigt ur böset i mitten.
Såna här brukar jag stoppa i hemfipplade dipolfästen att bli av med mantelströmmar med.
En sån+ngn ring kanske utöver en choke av viss mängd koax uppvirat på en rulle.

Den lustiga mojängen bak till höger…den har jag som tonåring på 80-talet plockat ur en tv har jag för mej. En massa såna som genom åren tjänat som en ’skum bricka’ till div egna konstruktioner.
Först sista åren jag insett att det är nog fan en ferrit det där… ej testat den till ngt ännu.
IMG_9277.jpeg
Dessa är lite roliga också. De är tagna ur en vertikalpinne för random kortvågsband. Ni vet såna där ca 7m långa metspön för flera tusen i aluminium som påstås täcka alla HF band som främst nybörjare köper…o som de sen säljer 14dgr senare på DX-radio..
4st svarta ferritringar påpressade på en mässingshylsa det löpt en stump koax genom. Lödda kablar i röret anslutna till jord.
De har jag sparat till ett framtida eget typ sånt bygge där vikten inte spelar ngn kvitta.
IMG_9274.jpeg
Här har vi hela gänget plus några till.
Till vänster ett gäng klämferriter. Till höger ’cylinder-ferriter’ jag kallar dem. De är perfekta att göra sej mantelströmfilter av. Kräng på ett gäng såna på en bit koax och ha nära antennen som ett extra filter utöver det man har i antennen redan.
De kulörta gula o gröna är tagna ur switchade nätagg. Vetifan faktiskt om de går att ha till ngt?
Ett gäng såna har jag trätt på som pärlor på koax utöver cylinderferriter på ren chans.
Misstänker annars de inte är så mkt o ha.
Nedtill, de med tråd runt om…är tagna från skrotade moderkort till dator. Man kan ha dem till dc kablage man vill störa av radios med vid fordonsmontage. Behändigt då med att ha tråden kvar på dem.

Flera av de svarta…är tagna ur datorer de med fast under plastfronten på tower-datorer. Kablaget för LED för HDD, reset, on/off knapp löper från moderkortet o genom ett hål i metallfronten o sen genom 2 varv genom sån ferrit innan de löper in i plastfronten.
Tills dess jag vet bättre får de duga att på chans störa av högtalare och diverse annat i hemmet med.
Skriv svar