För att ge den här tråden lite mening från mitt håll så tillför jag den med lite godisbilder o skriver lite om.
De röd-svarta är typiska såna där köpe-ringar jag tycker är absolut noll kul att hålla på med. De är dyra och kommer såklart att funka = ingen sport för mej iaf.
Den närmast kameran är tagen ifrån sladden till en 19” CRT skärm.
Man klipper kabeln på bägge sidor och borrar sen försiktigt ur böset i mitten.
Såna här brukar jag stoppa i hemfipplade dipolfästen att bli av med mantelströmmar med.
En sån+ngn ring kanske utöver en choke av viss mängd koax uppvirat på en rulle.
Den lustiga mojängen bak till höger…den har jag som tonåring på 80-talet plockat ur en tv har jag för mej. En massa såna som genom åren tjänat som en ’skum bricka’ till div egna konstruktioner.
Först sista åren jag insett att det är nog fan en ferrit det där… ej testat den till ngt ännu.
Dessa är lite roliga också. De är tagna ur en vertikalpinne för random kortvågsband. Ni vet såna där ca 7m långa metspön för flera tusen i aluminium som påstås täcka alla HF band som främst nybörjare köper…o som de sen säljer 14dgr senare på DX-radio..
4st svarta ferritringar påpressade på en mässingshylsa det löpt en stump koax genom. Lödda kablar i röret anslutna till jord.
De har jag sparat till ett framtida eget typ sånt bygge där vikten inte spelar ngn kvitta.
Här har vi hela gänget plus några till.
Till vänster ett gäng klämferriter. Till höger ’cylinder-ferriter’ jag kallar dem. De är perfekta att göra sej mantelströmfilter av. Kräng på ett gäng såna på en bit koax och ha nära antennen som ett extra filter utöver det man har i antennen redan.
De kulörta gula o gröna är tagna ur switchade nätagg. Vetifan faktiskt om de går att ha till ngt?
Ett gäng såna har jag trätt på som pärlor på koax utöver cylinderferriter på ren chans.
Misstänker annars de inte är så mkt o ha.
Nedtill, de med tråd runt om…är tagna från skrotade moderkort till dator. Man kan ha dem till dc kablage man vill störa av radios med vid fordonsmontage. Behändigt då med att ha tråden kvar på dem.
Flera av de svarta…är tagna ur datorer de med fast under plastfronten på tower-datorer. Kablaget för LED för HDD, reset, on/off knapp löper från moderkortet o genom ett hål i metallfronten o sen genom 2 varv genom sån ferrit innan de löper in i plastfronten.
Tills dess jag vet bättre får de duga att på chans störa av högtalare och diverse annat i hemmet med.