Jag tror att förr, innan skärmarna hade fler färger än bara 2.. tänker på tv då, så vart verkliga fysiska saker mer lockande. Intressen jag har idag är helt klart en förlängning på det som upplevdes i tidig barndom och som format mitt liv senare.
Radio vart absolut med mkt tidigt. I mina tonår såg jag ’kommunikationsradio’ som ngt svindyrt typ mobiltelefon vilka då kostade en kvarts årslön vilket inte fanns på ngn karta alls. Av en slump fick jag i 18 års ålder reda på att ’en sån får man för en tusenlapp bara’. Direkt tog jag igen alla mikrofonlösa förlorade år till absurdum.
Faktum är att jag ännu inte känner mej helt botad.
Som jag skrev på ’det andra’ stället så vart Märklintransformatorn min allra första testrigg allehanda experiment gjordes med från ca 6 års ålder. Skrotade batteridrivna leksaker bjöd på många kul lampor att labba med.
Till en början förstod jag inte ac men blev snart varse.
’Den lille elektrikern’ vart en kul låda. Många aha-upplevelser med den. Det vart mekanik och elektronik i samma låda. I kombination med välfylld junk-box bjöd den på mkt spännande saker.
Förutom elmotorn minns jag speciellt reläet…vilket jag kopplade i serie med sej själv så att det slog till när reläet föll - jag hade uppfunnit en summer ^^
Dess frekvens kunde man ändra genom att tajta till eller släppa på fjädern.
Jag har senare inskaffat en ångmaskin till. En mindre budgetvariant utan fönstret fram på pannan och utan visslan. Den vart i betydligt sämre skick än den pojken min fick…så den har jag plockat ner och ’håller på’ med då och då.
Kul att studera exakt hur den faktiskt fungerar med sin stela vevstake kolven sitter på och där själva cylindern lear i sidled när hjulet går.
Leandet i sidled är det som öppnar resp stänger ångtrycket samt blåser ut ’avgaset’. Hade den hemma för ett par hundra från det vanliga köp&sälj stället.
Ångröret sitter i samma typ av gängat hål som visslan gör på sonens.
En vild tanke…är att flytta över cylindern & hjulet från den senare maskinen till att kroka på sonens maskin och göra den 2-cylindrig
Koppla ihop de bägge pannorna så de går med samma tryck osv.
MEN jag har teknikprylar att sätta händerna i ändå så det räcker. Oavsett är det kul att med det rutiga blocket framför sej skissa och planera, vare sej ngt blir byggt eller inte.