sm6pop skrev: ↑07 dec 2024, 23:56
Vad är det mer i detalj som du undrar över mer än det som är sagt?
Jag försökte i några inlägg högre upp att spalta upp det viktigaste i 3 st numrerade frågor.
JAL gjorde då ett försök:
DH skrev: ↑07 dec 2024, 11:58
//JAL skrev: ↑07 dec 2024, 10:53
DH !
Fråga:
1. En järnring blir väl lite som en indutionsvärmare. Fel material blir värme och ingen överföring av RF, Bara absorbering i järnet..
Absorbering i järnet?
DH
2. …Det blir väl densiteten och materialet som avgör frekvensen. Det går säkert att hitta en formel för detta.
Ja och det vart det jag ville få svar på.
DH
3. Denna fråga är lite mer komplicerad tycker jag.
Den allra viktigaste också. Kanske sm6pop vet?
Detta vart det bästa JAL kunde komma med . Kanske har du svarat på samma saker också men som jag missat i all text? När jag försöker sålla bort allt som handlar om att begränsa mantelströmmar kanske jag missa ngt?
En ferrit för transformatorbygge är det främst jag undrar över. Dvs endast det som rör t.ex 1:4 eller 6:1, 1:6 o vad för omsättning som helst i en transformator…vad finns det mer.. 49:1?
Vilken egenskap vill man att den skall ha?
Rimligen skall den leda massor av RF, eller hur?
Vad får den att leda massor?
Kan man inte lika gärna ta en i ngn metall ist?
I vilken skrotad elektronik kan man hitta lämpligt beg mtrl? Är det moderkort till datorer, dess nätagg eller är det kanske hellre en gammel tjock-tv man skall få ikull eller vad?
Nu blir det många frågor igen men fick man kläm på ifall den skall leda RF eller inte , kan man luska ut resten på egen hand tänker jag.
Det är först när man vet vad man skall leta efter man kan komma ngn vart.
Det gör jag inte nu o mitt chansande bland alla ferriter ur junkboxen tar mej inte vidare.
Jag väljer ut en enda fråga.
-Skall en ferrit för
transformator bygge leda RF bra eller dåligt?