Dipoler

//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

Hemma på min gata, i skogen är ordningen med brus "Vertikal, Ändmatad, Loop".
Det skal tilläggas att ändmatade och vertikal har en 9:1 balun medans loopen endast har Biltemas 4M2 strömkabel med 4mm separation till koaxen.

Då har jag ungefär 300 meter till närmsta granne och så mycket som möjligt i huset avstängt.

Vertikalen står 5 meter från huset, Ändmatade är fäst i huset ut i skogen och loopen har ena hörnet vid huset. Ja vertikalen har mest yta mot huset om man säger så.

Jag har även hittat lite bilder på strålningen från 3/4 dipol.
Opera Snapshot_2022-11-06_081930_www.electronics-notes.com.png
Och för ordningens skull länken: https://www.electronics-notes.com/artic ... ntenna.php

Dessutom denna bild jag sparade på en 3/4 vertikal som du tyckte lät spännande. Det är spännande om man lyckas få den rakt upp i luften tyckte jag och blir kanske mer för 20 och 10 meters.
Opera Snapshot_2022-11-06_081608_www.youtube.com.png
https://www.youtube.com/watch?v=Xrg2yzE2BLc&t=364s

Hittade en bild på olika höjder med strålningen från en dipol på olika höjder.
Opera Snapshot_2022-11-06_084702_www.astrosurf.com.png
http://www.astrosurf.com/luxorion/qsl-a ... asics3.htm

Högt och fritt som du sade borde göra sitt att få rena signaler utan brus.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 06 nov 2022, 08:42
Jag har även hittat lite bilder på strålningen från 3/4 dipol.



Dessutom denna bild jag sparade på en 3/4 vertikal som du tyckte lät spännande.
Första bilden visar halvvåg, helvåg, en och en halvvåg och två våglängder. Inte 3/4 våg men den ser ungefär likadan ut som 1,5 våg, dvs stjärnformat.
Därför dumt tycker jag på en vertikal där man då bränner halva effekten ner i backen o den andra halvan snett uppåt.
Liite spännande kan det vara ändå på lägre band där rymdvågen dominerar. Dock inte såpass att jag lägger en helg på att fippla ihop ngt till det enbart. Det skulle vara om man smäller ihop en kvartsvåg som då blir 3ggr kvartsvåg, dvs 6/8 på tredubbel frekvens.

Såna där strålningsdiagram är grovt förenklade också. Omgivningen påverkar massor och även höjd i våglängd räknat.
Skulle jag höja min 40m dipol som idag sitter på i snitt 1/4 lambda i höjd skulle NVIS kontakter försämras t.ex men till dx skulle den fungera bättre - i teorin.
Huruvida man får med all teori eller inte, visar sej först när man har provat.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

För att återgå till QRV på 80m.
viewtopic.php?p=1680#p1680

Jag har två träd ca 60m mellan dessa, höjd ca 25m och riktningen sydväst.

Det är ganska stora träd så en ände måste nog ha linhjul och vikt så rörelserna i träden inte drar av tråden. Tråden är tänkt att bli kopplingsledning 1.5 m2.
Tråden hamnar ca 30m från huset och då går det att fixa stöd på mitten för kabel om så behövs med maströr.
Kanske ett träd med vikt dipol funkar också med trådarna uppe i träd så ingen bränner sig.

Det stora dilemmat är om jag ska göra 1/2, 1/4 eller 3/4 våg...
Ska jag ha 1:1 balun eller köra utan.

Jag provar med vna så resonansen blir bra och sedan får väl swr bli vad det blir på den höjden.
Buden är många att få upp linan. En i närheten har bollkanon, en har pilbåge och drönare, själv har jag kastlod och slangbella.
Nåja "Vad är väl en bal på slottet".

Lopen på 80m är enklast att få upp även om den inte blir så högt upp och då ska jag prova med att hänga på AH-4 tunern direkt på tråden.

DH! Jag behöver dina goda råd.
Även goda råd från alla andra, det är bara att börja skriva så det ryker ;)

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

Precis inkommen efter lite ’trädgårdsarbete’ med att rensa sly under antennerna.
Två meter sly man kan minska till en meter är ju detsamma som att höja antennen en meter…typ.
Rakade stammen på norra Poppeln lite väl mkt..den blir svårare att klättra i hädanefter…men det är de där extra dB’na i bakhuvet hela tiden…med motorsåg i hand känns det så skönt att se gren efter gren falla…

Bryr du dej om vad jag säger då? Det där med linhjul o tyngder i ändarna trodde jag redan vi hade slängt ur hågen? Kanske i denna tråd t.o.m.
Hastiga vindbyar som får träden att flexa snabbare än den massan tyngden består av , hinner komma i rörelse.
Det är en finfin lösning som ser bra ut i antennböcker bara - inte i verkligheten.Samma sak med fjädrar som studsmattor donerar, alldeles för hårda tyvärr.
Låt antennen slacka ist så du har råd med att träden flexar. En 80-dipol skall inte hänga högre än max 20m ändå tycker jag.
En halvmeter cykelslang i vardera ände om du ändå vill ha flex kanske.

När inte 80m funkar pga kassa konditioner så kan ju 40m göra det ist även inom riket.
Lägg till en sån samtidigt föreslår jag. Den kan ju sitta inverterat kopplad till samma matningspunkt.
På ett annat radioforum kan man läsa om såna fan-dipoler som där sägs vara mkt svåra att få o funka.
Snick snack säger jag… Sålänge benen man hänger upp, inte resonerar på varandra, så att säga…så är det inga problem. Menar…ett par 3,5m långa ben för 21MHz blir inte bra att hänga i samma fandipol som 2 st 10m långa ben för 7MHz.
Sistnämnde resonerar på 21MHz den också och med två dipoler kopplade till samma matningspunkt som båda lirar på samma freq blir inte bra…
Ben för t.ex 80/40/20m är bara att hänga upp däremot. Strunta i pinnar, påsklämmor o jox. Häng dem separat med separata snören mot träden i ändarna så du kommer åt att labba med varje antenn separat utan att resten åker ner/påverkas samtidigt.

Notera att 80 dipolen resonerar lite lätt på 27MHz också rent naturligt*. En dipol för 27MHz samtidigt som en för 80m hänger där blir kanske inte så bra…
* Menar då 7’e multipeln. Freq på 80m x 7 = 27.
’Hallå, 3,750x7 är ju inte 27 eller?’
Nej det är det inte men eftersom marken påverkar lågt sittande dipoler mkt…en 80m’s som hänger 20m upp är lågt..så kommer en antenn som på den höjden lirar på 3,750MHz säger vi…lira på kanske 3,900MHz i fri rymd typ ngn våglängd ovanför backen.
Yes, en dipol som en våglängd upp lirar på 3,9MHz kommer sjunka i frekvens ju närmare marken den hamnar.
Gissningsvis på 3,75MHz på 10-20m’s höjd.
Hänger den där…på 10-20m höjd…kommer den på 27MHz sitta en våglängd upp. Det blir alltså 3,9x7 vi får ta för att nå 27,3MHz.

Mkt siffror du kanske inte hänger med på men jag vill bara förklara att inget med antenner är slump. Det är ren fysik.

Kanske är du inte mogen än för flerbandiga antenner…nänä, nöj dej med en simpel dipol dårå.
Det är mkt viktigt att den hänger fritt. Dvs inga grenar i närheten. Inga fastigheter nära..inga andra antenner helst…och att koaxen dras vinkelrätt ut från antennen så långt det går innan den får vika av.

En antenn som hänger helt fritt och på fri höjd…knappt ngn gör det men om vi låtsas detta…så kommer antennen vara i skön balans :)
All effekt den matas med kommer stråla ut o inte ett skit kommer vilja komma tillbaka vare sej i swr eller rf feedback och allsköns baluner/choke’ar/ferriter blir helt onödiga.
Koppla koaxen till en sockerbit i änden med en tåt åt varsitt håll bara…noll krångel.

När samma antenn däremot blir så att ena benet hamnar några meter ifrån en gren…eller att det kanske står ett växthus 10m nedanför ena benet..- då är ej längre båda benen helt lika. Grenen o växthuset påverkar o därför vill rf’n ta andra vägar…o den älskar då att hoppa ut på koaxen o glida ner till dej i shacket o ställa te jävelstyg.

Jag får gå ifrån lite:
IMG_4025.png
Mat på G
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

Tebax

Sen behöver man inte ge sej på allt direkt. Man kan spara några band till framtiden också. Så gjorde jag med hela kortvågen. Från att jag fick köra den tills att jag faktiskt släppte taget om de högre banden så dröjde det 4 år eller ngt.
Ut på kortvåg o främst 80m så dröjde det ytterligare 8 år innan jag brydde mej om 160m o nu i veckan som först…sitter det element för 60m’s i riggen där ute.

De tjatar på mej om 69MHz….jag VILL INTE men jag har lovat mina fans i flera år att jag skall ge mej ut där..
Det sista har jag skyllt på regnet men nu är det uppehåll så…
På sätt o vis lika bra o slänga upp jävelstyt så man har testat skiten o låta det sitta te jul o sen ta ner’t o kränga av o skaffa ngt mkt roligare ist..
Eller skaffa behöver jag inte…jag har både radios o antenner jag skaffat för flera årsedan jag inte packat upp än..

Här klättrar jag så långt jag kommer. Sen gör jag fast medhavda maströr uppe i trädet …så jag får trådarna exakt där jag vill o inte ngn meter vid sidan om.
Skall se om jag har ngn bild…nähä…får ut o knäppa ett par då:
IMG_4028.jpeg
Fan-dipol
4st dipoler just nu + staglina nedtill.
’Knorren’ på nedre spolen är inget skit på linsen utan ett experiment jag håller på med. Mer om det vid annat tillfälle när jag har ngt att komma med.
IMG_4027.jpeg
Bilden visar norra fästpunkten för 80-dipolen. Lite väl mkt grönsaker under men vill jag att trädet skall växa till sej i höjd får jag stå ut med det där ett tag till.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

Tack DH !
Jag gör nog ingen doktorsavhandling tillbaks i kväll och det var mycket intressant det du skrev.

Jag är efter tidigare konversationer inne på din linje med en 80m dipol och senare fylla på med någon tråd och som du skrev att vissa resonerar så de behöver man inte.
Dock visste jag inte att 7e resonansen påverkar.

Det är nog fler här som läser med spänning/högspänning på vad som skrivs här ;)

Jag måste sova nu så vi hörs.
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

Igår lördag så var det kul :)

Kompisen var här och flög över en lina med drönare på ett av de höga träden och för skojs skull sköt vi över en fiskelina med slangbella.

Drönaren funkade fint då "piloten" flög högt upp och så att säga lade persiennlinan bakom trädet så han inte skulle få in den i propellrarna. Det var absolut lite häftigt.

Slangbellan funkade fint också. Första försöket missade, lite som DH sade att det blir friktion och gick lite tungt med Biltemas tunna fiskelina som i alla fall höll för tre kilo. Andra försöket med M10 mutter då jag siktade högre upp kom linan över trädet och ner på andra sidan. Kompisen stod jämte mig med fiskerullen så linan hängde med upp och sedan drog vi över persiennlinan och därefter repet.
Därefter blev det grillat ungefär mitt i antennbygget på gräsmattan...

Nu över till dipolen!
Tråden är en koppartråd 2.5mm2 med plast, då oplastad tråd oxiderar och vad jag förstår oxid "bromsar" mer än plasthöljet och 2.5mm2 är lite starkare med tanke på stormarna.

I dag så blir det montering och avstämning så får vi se hur det går i kväll om jag har tur. Höjden blir nog ungefär 20m så antennen borde orka skicka ut lite kräm i etern.

Funkar det bra så blir det nog extratrådar till andra band. Dock är möjligheten att fästa dessa trådar separat lite begränsat och får bli några isolatorer under den långa tråden.

Mittstycket från Limmared https://butik.limmared.nu/sv/isolatorer ... tning.html
är lite klent i ringarna så jag ska tillverka en platta bakom som är 1cm tjock och någon centimeter runt om så det blir mer plast som håller bättre.

Fortsättning följer.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

Av ngn anledning fick jag som Moderator ’Godkänna’ inlägget ovan innan det kunde visas.
Gissar det är ngn inställning som kom på köpet vid uppdateringen häromdan. Jag tycker inte det ligger ngn förhöjd risk för skrivna dumheter i nuläget och att vi kan ta väck nålsögat.


Det framgår inte vilket band skapelsen skall lira på. Skall du verkligen köra helt utan ferriter o choke?
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

Dipolen efter ett antal klippningar hamnade på 3678 eller något där omkring.
Behöver man ferriter och choke ?
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 03 sep 2023, 22:09 Dipolen efter ett antal klippningar hamnade på 3678 eller något där omkring.
Behöver man ferriter och choke ?
Man hänger inte upp dem för skoj skull…eller jo…lite gör jag nog det…^^

Mantelströmmar/RF feedback och störningar vill man ju klara sej ifrån. Man KAN såklart göra det ändå men när det är så billigt o enkelt kan man lika gärna göra en insats.
Du antyder ju att fler band skall upp i samma matningspunkt vad det lider, då är det inte så dumt.
Skriv svar