Dipoler

DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

Du lyssnar väl bara va?
De större skillnaderna visar sej först vid tx vanligen.
Användarvisningsbild
sm2oww
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 dec 2021, 14:27

Re: Dipoler

Inlägg av sm2oww »

För många år sedan hade jag två fan-dipoler.

Den ena med fästpunkter öst-väst hade trådar för 80m och 40m.

Den andra med fästpunkter nord-syd hade trådar för 80 och 40m.

De hade båda sina fästpunkter ca 18-19 meter upp och "slackade" ner till ca 15m på mitten.

Det var en klar skillnad på riktningsverkan på 40m, däremot på 80m så var den märkbar men inte överdrivet stor skillnad. Klart att om en "störsändare" låg i rät vinkel mot ena dipolen och DXet jag vill köra låg i rät vinkel mot den andra dipolen så gjorde det ju av sig ganska märkbart.
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Dipoler

Inlägg av SA5VOX »

Har inte hört annat än att loopar är mycket trevliga och att man varit mer nöjda med dom än med dipoler.
Fördelen är väl att man dessutom kan stämma av loopar för många andra band dessutom.
Kollar men på videon som Cal på DX-commander så får man ju rätt häftiga lobar i alla möjliga väderstreck med en del extrema dB i "förstärkning" (riktad energi).
Pratade med en herre i Jönköpings trakten på 80m som gick in med 59 +30 förra sommaren och undrade om han körde med slutsteg men han hade en loop för 80m som han i vanliga fall körde remote men nu körde han 5w med en Icom IC705! Säkert bra konds. då men jisses vad bra den gick!

Edit: DX Commanders video om Deltaloopen "The Mega-Loop": https://www.youtube.com/watch?v=FflcxdsResQ
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

DH skrev: 22 sep 2022, 04:02 Du lyssnar väl bara va?
De större skillnaderna visar sej först vid tx vanligen.
Ja än så länge lyssnar jag bara.
Dock vet jag många med loop som sänder och vill inte byta bort den.
Loopen är ju inte långt efter dipolen om man lyckas få den i resonans vad jag känner så här långt.

För att lyssna krävs inte så mycket, men ju mer du hör ju mer är den i resonans och det blir spännanade att kunna jämföra loopen och dipolen när jag får upp dipolen någon gång framöver.

Jag har ändmatad, vertikal och loopen som antenn i dagsläget och loopen går bäst. Fast i några fall har loopen varit svag och änmatad funkat bättre och den liknar ju dipolen som jag ser det.
Ja det blir en dipol också framöver och frågan är om man ska göra en 80 meters eller 160 meters? Någon som har goda råd ?

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

SA5VOX skrev: 23 sep 2022, 18:14 Har inte hört annat än att loopar är mycket trevliga och att man varit mer nöjda med dom än med dipoler.
Fördelen är väl att man dessutom kan stämma av loopar för många andra band dessutom.
Kollar men på videon som Cal på DX-commander så får man ju rätt häftiga lobar i alla möjliga väderstreck med en del extrema dB i "förstärkning" (riktad energi).
Pratade med en herre i Jönköpings trakten på 80m som gick in med 59 +30 förra sommaren och undrade om han körde med slutsteg men han hade en loop för 80m som han i vanliga fall körde remote men nu körde han 5w med en Icom IC705! Säkert bra konds. då men jisses vad bra den gick!

Edit: DX Commanders video om Deltaloopen "The Mega-Loop": https://www.youtube.com/watch?v=FflcxdsResQ
Lite som DX comander visar är den stora loopen stark på 20m med låg vinkel på strålningen.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Dipoler

Inlägg av SA5VOX »

Kommer du att köra mycket 160m och har utrymme för det så go for it säger jag.
Om du har möjlighet att köra en 450 ohm's stegmatning så kan du väl göra en kompromiss och göra den lite kortare om det behövs och den blir dessutom en multibandare! Win Win! :mrgreen:
https://www.robkalmeijer.nl/techniek/el ... index.html


Lyssningsantenn står även på listan här. Ev. får det bli en magnetloop så jag enkelt kan rotera den + att den blir lättare att underhålla då de är nära marken. :)
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 24 sep 2022, 14:27
Ja det blir en dipol också framöver och frågan är om man ska göra en 80 meters eller 160 meters? Någon som har goda råd ?

//JAL
Det är väl standardrådet isf att hänga upp vad du har plats med.
Kan du inte hänga trådarna fritt…utan är tvungen att hänga dem över garagetak o in bland träden blir det inte mkt o ha. Då är kortare variant mkt bättre ifall den då kan hänga helt fritt.

160 eller 80m beror väl främst på vilket band du vill åt.
I år tog jag ner min 160 dipol som satt överst i min fan-dipol och satte 80m’s dipolen där ist då det bandet prioriteras.
Under hängde jag 160 dipolen som då fick förkortas ned till 2x15m för att få plats. Satte spolarna ca 5m ut så den lirar nu även på 20m.
Den körde jag Janne på forumet häromdan på 1920kHz. Vi har väl 100 mil mellan oss eller ngt.
20W vart rätt så svagt men 100W gick hur fint som helst.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

Tack för alla goda råd 8-)

Ja det går att hänga 80meter tråd här utan problem ca 25m höga träd på två ställen så att mitten är ca 10 meter från huset...
En sida av huset blir riktning N-S på tråden och den andra blir ungefär SO-NV.

Amerikat blir kanske bäst med SO-NV riktning på tråden och jag har glasfiber maströr till stöd på mitten och dipolen blir lite som ett v fast uppåt "y-kanske ;)".

Nåväl ! Det är nu det börjar bli komplicerat och mycket intressant. Lite som länken VOX skickade med 450 ohms matning är ett alternativ jag funderar mycket på.

Ett alternativ är ju att köra koaxial till tuner "AH-4" på mittenstödet så kan man koppla ur tuner och köra direkt då den resonenrar och kanske ett par trådar ytterligare som en fan dipole så man med lätthet får andra band också. Och tråden hänger ganska fritt från träd bortsett från träden i varje ände.

Kanske man får 50 ohm då tråden är lite vinklad uppåt och då är det inte funkis med 450 ohm kabel. Sedan var ju faktorn att den dagen man klipper tråden/ viker in, för resonans gör det lite i ena änden likt "torkline antenn" som går att justera med rullar i änden och ohmtalet ändrar sig också.

Nu till det viktiga med 160m "resonans". Har jag nu tur så resonerar antennen på 630m o s v. Så när jag skrivit proven och fått signal så kanske jag kan telegrafi ordentligt och kan "surfa" lite på de långa vågorna.... Och kanske Qso med Helge Fykse i LA land.

Så att när detta är klart kan jag jämföra med 160m loopen ordentligt om den också kommer upp på höjden ordentligt för här är mestadels grus och sand i marken så höjden kanske inte påverkar så mycket här.

Ett gott skäl för att slippa bingolotto som jag ser det.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

Bäringarna du skriver om kan du bortse ifrån på 80 och 160m. Det blir rundstrålande ändå.
Sen bäringen till amerikat…nu vet ja inte var du bor men härifrån i västsverige har jag New York snett uppåt över Danmark mot Norges sydkust och bortöver.
Kollar man på en karta däremot…som ju visar helt fel…ser det ut som om bäringen skulle gå över England eller ngt men de e alltså fel.
Amerikat har jag i nordväst m.a.o.
Rota fram en gammal jordglob så ser man det där tydligt.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

DH skrev: 24 sep 2022, 22:47 Bäringarna du skriver om kan du bortse ifrån på 80 och 160m. Det blir rundstrålande ändå.
Sen bäringen till amerikat…nu vet ja inte var du bor men härifrån i västsverige har jag New York snett uppåt över Danmark mot Norges sydkust och bortöver.
Kollar man på en karta däremot…som ju visar helt fel…ser det ut som om bäringen skulle gå över England eller ngt men de e alltså fel.
Amerikat har jag i nordväst m.a.o.
Rota fram en gammal jordglob så ser man det där tydligt.
Tack för goda råd ;)
Jag diskuterade det med en god vän för lång tid sedan, som utöver amatörradiolicens har skepparexamen och sade att den böjda linjen på google maps inte stämmer och när jag på din anmodan kollade på google earth så såg jag på den "jordgloben" vad du menar. Jag får nog ta ett prat med honom...
Jag bor utanför Jönköping så det är nog ungefär samma breddgrad som du har.

Detta är lite nytt för mig "(Bäringarna du skriver om kan du bortse ifrån på 80 och 160m. Det blir rundstrålande ändå.)" Du menar att dipolen blir lite som en deltaloop, nästan rundstrålande ?

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar