Dipoler

//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Dipoler

Inlägg av //JAL »

Dipol är bäst...

Lite utrymme i trädgården och en bit upp i luften, så funkar det fint.
Vikt eller rakt så funkar den i alla fall ;)

Någon mer kommentar om att det räcker med en, eller ska man ha två för att täcka alla riktningar?

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Dipoler

Inlägg av SA5VOX »

Du har ju som en munk (ätbar sådan) form runt en dipol så vill du nå ut åt alla väderstreck så blir det givetvis bättre med två.
T.ex.: En dipol där du drar trådarna från Norr till Söder kommer att stråla mest åt Öster och Väster (se röda pilarna på ritningen).
Vill du ha komma åt folk i Norr och Söder får du adderar du en dipol till men drar trådarna från Öst till Väst.
Dubbel dipol.png
Dubbel dipol.png (4.3 KiB) Visad 986 gånger
Den enklaste lösningen annars är en vertikal, den är rundstrålande men en för 80m blir tufft om man inte råkar ha ett extremt högt träd eller torn. ;) Det kan man ju lösa med en spole i botten av antennen iof. om man är ok med att det blir lite sämre signal. Dipoler är otroligt bra antenner annars.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

Detta var ju lite nytänk på dipol sidan.

När jag tänker efter blir den ju lite som en "fan/fläkt" dipol fast här är det riktning som gäller.

Det ska jag tänka på när jag sätter upp en dipol. Jag tänkte mer på 160m dipol som jag kan få upp på egen trädgård med riktning ungefär sv-v mot Amerikat och bakom får jag hela Ryssland som oftast sover på morgonen när Usa vaknar...

Tanken var att stämma av på 160m och se hur de andra banden funkar och kanske lägga till en tråd för lägre band och se om man klarar att få två trådar kanske tre avstämda utan allt för mycket krångel.

Sedan kom ju den stora loopen in i bilden... Det får bli en ny tråd ;)

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Dipoler

Inlägg av SA5VOX »

160m dipol, Oj! Då måste du ha en rätt skaplig trädgård mao. .
Tveksam till att den skulle vilja resonera med övriga band såvida du inte sätter in bandfällor på den, vore det inte enklare att göra en Windom antenn av den istället? Då får du ju rubbet av allt in på en å samma snöre så att säga, 2/3 av halva våglängden åt ena hållet och 1/3 av halva våglängden åt andra sidan. Kräver en 4:1 balun iof. men en sådan är enkel att knopa ihop eller köpa klar för inte så stor peng.
Windom.png
Windom.png (7.26 KiB) Visad 977 gånger

Ja gör du en loop så lär det ju funka bra på många multipla frekvenser, låter fint gör de också! :)
17 också, nu blev ja ju än mer sugen på att meka ihop en loop! :? :lol:
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

Hmm.
Det blev en ny tråd med loop.

Ja min träd,gård blev ingen bräd,gård...

160 meter dipol behöver stöd mitt på "vid huset;)" känner jag och då kan den ju bli vikt uppåt om ohm talet ska sjunka lite. Ett framtida projekt för mig.

Ja en loop är tystare men lite svagare på vissa områden så det är bara att bygga och prova vad mark och omgivning ger för resultat.
http://lodingen.proxy.kiwisdr.com:8073

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Dipoler

Inlägg av SA5VOX »

Blir ju helt brädad av ditt svar, den här tråden som var så ordentligt rotad börjar ju barka hän helt otroligt fort, fast det är kanske inte så kvistigt? (Vilket spån man är, nu lär jag få gå på plankan efter mitt inlägg. Hi ;) )

"...då kan den ju bli vikt uppåt om ohm talet ska sjunka lite."
Aha, nu lärde jag mig något nytt, tackar! :)
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 30 jan 2022, 12:08 Dipol är bäst...

Lite utrymme i trädgården och en bit upp i luften, så funkar det fint.
Vikt eller rakt så funkar den i alla fall ;)

Någon mer kommentar om att det räcker med en, eller ska man ha två för att täcka alla riktningar?

//JAL
Det beror ju på hur högt i våglängd räknat dipolen hänger.
Här hos mej är det bara 10m o högre band som det blir meningsfullt att tänka ’riktverkan’.
Matningspunkten på min fan-dipol hänger på 14m över marken och ändarna sloopar ner ngt.

En 80m dipol på den höjden täcker alla riktningar.

Nöj dej med en(1) dipol alltså.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

Dipolen har strålning lite som formen på ett äpple vad jag vet så norr söder riktning på tråden borde täcka det mesta.
Sedan är det höjden man kommer upp på.

Alla kan ju inte bygga mast hemma...

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

Ja, det är det jag menar.
Det är inte meningsfullt att tala om ’riktning’ för en uppslängd 160/80m dipol på en villatomt.
Den blir helt rundstrålande i vilka väderstreck den än hänger.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

Ja jag har planer på att hänga upp en dipol för 160m.
Dock hängde jag upp en loop för 160m och blev imponerad av den.
Någon som har en jämförelse av dessa antenner ?

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar