Använder ingen 69MHz?

Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Använder ingen 69MHz?

Inlägg av Janne »

Jag har hört att så många varit nyfikna på det här bandet sedan det blev fritt att använda det, ändå skrivs inget om aktiviteterna där?

Var 69 bara en fluga i nyhetens behag?
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Använder ingen 69MHz?

Inlägg av //JAL »

Min erfarenhet ligger mer på 85-86mhz åkeriradio, och det är en mycket bra frekvens med god räckvidd på mobila och stationära enheter.
69mhz borde vara jämförbart med åkeriradion.

Janne. Ett litet svar på din fråga 8-)
I dagsläget så har alla fullt upp med Facebook och bingolotto... Samtidigt som det finns ett väl utbyggt mobiltelefonnät.

Rimligtvis så kommer fler på att 69mhz är fria kanaler och det blir mer användare. Det är ju dyrare apparater jämfört med pmr/27mhz och kanske mer för den som har verksamhet och kräver radiosamband tar den investeringen.

Jag har tänkt sätta upp en enkel magnetantenn på taket och lyssna på en gammal polisradio med 69mhz innan jag skaffar en apparat.

Själv håller jag på med teorin för amatörlicens då mitt intresse ligger på de lååånga radiovågorna som studsar lite hur som helst rund jorden.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
OneBying
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 dec 2021, 12:11

Re: Använder ingen 69MHz?

Inlägg av OneBying »

Problemet är att det finns såååå många facebook-grupper om 69MHz, där ÄR det aktiviteter.
sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Re: Använder ingen 69MHz?

Inlägg av sm4uwa »

Vi får väl skriva lite här vilka som är igång och var.
Jag bor i värmland, där är det inte många..
Men jag ger mig inte.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Använder ingen 69MHz?

Inlägg av Janne »

Precis, en äkta radioman ger sig inte haha.
Kul att se att vi kämpar vidare med vår hobby.

Tack övriga också för input.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Re: Använder ingen 69MHz?

Inlägg av sm4uwa »

Jag gör…

Hoppas det dyker fler som kör 69 MHz i Deje med omnejd ( Värmland )

Lägger upp en bild på min station… om jag kan… :roll:
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Använder ingen 69MHz?

Inlägg av SA5VOX »

Kör 69 lite sporadiskt i Linköping men där är det trots allt lite aktivitet på kvällar och helger.
Tror att de skyhöga priserna på utrustningarna avskräcker många att investera i 69 MHz men man får ju väldigt trevlig räckvidd jämför med 27 men 27 har ju SSB så skip/DX är ju mer vanligt där + ett par kanaler till att leka med.
Tror dessutom att 69 är relativt "nytt" för många eller rent av okänt än så länge, 27 har ju funnits med sedan hedenhös så många nostalgiker tar upp det igen och det finns ju drösvis med utrustning att få tag på, ofta till en bråkdel av priset för en 69 rigg + att antennerna verkar vara lite dyrare också för 69.
Det kommer att öka vart efter, många "preppers" har skaffat 69 som komplement till PMR och 27 eller hoppat på amatörradion som ger ett rejält utbud av möjligheter.
Sen kan jag ha fel på alla punkter men det är lite av vad jag känt av iaf..
HB106
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 nov 2021, 10:42

Re: Använder ingen 69MHz?

Inlägg av HB106 »

Finns det nå 69 användare runt Sundsvall tro ?
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Använder ingen 69MHz?

Inlägg av DH »

OneBying skrev: 10 dec 2021, 12:13 Problemet är att det finns såååå många facebook-grupper om 69MHz, där ÄR det aktiviteter.
Det är det…fast de handlar inte om radio :o utan om programmering så alla de har jag gått ur.
Här i väst är det tämligen dött. En handfull stationer hörs enbart.
Prioriteringen med mina 4 koaxar i masten där ingen av dem dedikeras 4m’s bandet exklusivt står för min frånvaro.
Det står ett par CX-4’or här där den ena skall doneras o den andre skall riggas ändå är det tänkt.
När det blir…får vi se..
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Använder ingen 69MHz?

Inlägg av DH »

DH skrev: 01 aug 2022, 08:47
OneBying skrev: 10 dec 2021, 12:13 Problemet är att det finns såååå många facebook-grupper om 69MHz, där ÄR det aktiviteter.
Det är det…fast de handlar inte om radio :o utan om programmering så alla de har jag gått ur.

Det står ett par CX-4’or här där den ena skall doneras o den andre skall riggas ändå är det tänkt.
När det blir…får vi se..
Det blev igår 🤪
Som alltid med antenner vart jag ju tvungen att testa…öhh…alternativa frekvenser med den..
Med reducerad verkningsgrad lyckades jag få:
50MHz funka.
31MHz funka.
27MHz funka men där fick ja tuna hårt.
24,940MHz gick en stund med tuner men plötsligt inte 😲
Fu*k, -blev det en blå ljusbåge invändigt nu eller?
Det vill det bli med somliga 27MHz antenner man tvingar gå lågt i frekvens…jag har fått löda om några.. -ah vadå, man skall inte dö nyfiken. Learning by doing..
Ahja, rota fram likadan antenn till o tog med mej upp i masten. Den här gången med kortare toppspröt då den första jag rigga ville resonera ganska lågt på 67 MHz.
Väl i masttopp ser jag att maskinskruven som håller toppsprötet i sidan hade släppt…så toppröret hade sjunkit ihop en meter…aha…det va därför…aja.
Bytte toppspröt till det ngt kortare o antennen flög igång igen.

Skönt att slippa pilla isär o laga den. Den ser knepig ut att knäcka isär så de gör ja helst inte..
Nya res.freq blev 69,500 ca. Mkt bättre än tidigare men inte helt hundra men det ’duger åt mej’.
Nu vill den konstigt nog inte veta av några andra band än 69 alls. Kan inte svara vad det beror på …hmm.

Nåja. Gjorde några anrop men det va tyst som i graven. Inte ens Petter1 i Borås hördes…konstigt…han brukar man ju höra på en scanner med skruvmejsel till antenn annars..
-kanske ngt knas med den ändå…tills Fox253 i Angered Göteborg svarade. Dit har jag…vahetere 7 mil eller ngt…så antennen är nog okay trots allt.
Det får väl bli o scanna runt där…men jag vet ju hur det är…den kommer förbli helt tyst trots scanning eftersom att alla andra resonerar som att ’andra kan prata så jag kan lyssna’ vilket såklart leder till tvärtysta band överallt.
Jag skall allt göra anrop också så får vi se. Callsign? Nädu…jag har slutat med mitt gamla fox nummer 09 sen ja blé utschlängder därifrån av den nya regi’n…eller ja…jag har kört med det ett par år ändå av gammal vana men nu är det väl ’DH’ som gäller igen dårå.
Skriv svar