Lite äldre, lite klokare?

Här visar vi upp våra radiohörnor.
Användarens profilbild
SM-Frank

Re: Lite äldre, lite klokare?

Inlägg av SM-Frank »

Nu har den första & mest bökiga kontakten fått vulktejp o eltejp på sig. Så jag tar en liten paus.
De andra två kan jag göra lite mer fritt, så de är inte lika jobbiga. Kontakterna spänns med 17mm, 18mm & 19mm fastnycklar. I videoklippet jag länkade till i några inlägg bak använde de visst 16mm fastnycket. Kabeln jag använder är lite grövre och kontakterna lite större. 🙂🤚
Bild på kontakten vid antennen.
20260829_150720.jpg
Fox120, G120, HT190
Användarens profilbild
SM-Frank

Inlägg av SM-Frank »

Efter att morgonkaffet var avnjutit färdigt!😁🤚☕️
Så fick jag hjälp av min bättre hälft med att dra in antennkabeln på terassen. Skönt att ha det gjort.
Fokus idag är att fästa antennen till maströret. Blir att testa lite... får lyfta masten några gånger tror jag innan det blir bra.🙂🤚
20260830_082920.jpg
20260830_082929.jpg
Fox120, G120, HT190
Användarens profilbild
DH

Inlägg av DH »

SM-Frank skrev: 30 aug 2026, 08:39 Fokus idag är att fästa antennen till maströret. Blir att testa lite... får lyfta masten några gånger tror jag innan det blir bra.
Jo, så blir det. Vänta bara tills antennerna kommer upp..
Skaffa nu ingen antennanalysator i brådrasket, för då blir man aldrig nöjd o riskerar tappa sugen helt.
Nöj dej med dum swr-meter i början o va glad åt fin-fin swr bara. Det räcker långt.
DH skrev: 25 jul 2026, 19:01 Beroende på vilken sorts operatör du är så kan den kommas att fällas ’varje fredag’
Användarens profilbild
SM-Frank

Inlägg av SM-Frank »

He, he. 😁🤚
Ja ett analys instrument står på önskelistan.
Men som du nämner så klarar jag mig rätt långt med min lilla SWR mätare. Visningen är med nål o man har ju vant sig med digitala siffror o decimaler. Denna antennen har en bra grundinställning från fabrik.
Ja, man var ju ute i regnet o trixade med antenn o kabel. Fick testlyft masten en gång med hjälp, och allt ser ut att fungera bra.
Giter inte mer denna veckan utan de andra spröten monteras nästa vecka. Toligtvis behövs fästet justeras nån mm så antennen blir i lod när det inte blåser. 🙂🤚
20260830_100114.jpg
Fox120, G120, HT190
Användarens profilbild
SM-Frank

Inlägg av SM-Frank »

Ang kontakterna jag använder så fick jag ett bra tips via detta videoklippet:
https://youtu.be/B5S7Z33AFQc?si=5Nk97eXf_kcMUoMC

Spola fram till ca 8:30 där den monteras.
Han använder ett litet skruvstäd när det skal lödas. Jag kör ju med min lilla hållare med förstoringsglas. Har ju flera skruvstäd för bordsmontering och de håller ju bättre den tunga antennkabeln.
Fox120, G120, HT190
Användarens profilbild
SM-Frank

Inlägg av SM-Frank »

Var hos farsan idag, så inget "skruvande" idag.
Men i morgon blir det lite sådant mellan byarna, blir ju höst imorgon och kommer nog att regna dagligen i en vecka. Morgondagens mål är att få antennbitarna ditskruvade och antennkabeln strapsad på masten. Kanske få in en jordkabel från spettet till plinten inne på terassen. Sen blir det mesta jobbet som är kvar, under tak som tur är. Hoppas även få "gnagt" 😁 ett hål in genom ytterväggen till antennkabeln denna veckan.
Får jag det gjort så kan jag montera den sista kontakten på antennkabeln. Montering av kabelkanaler o findragning kan ske senare.
Ja, jag vet hur det låter... "o så blir det aldrig av"
Men... jag skall mäta upp materialåtgång och köra en bit för att hämta det. Blir om ca 3v då vi ändå skall månadshandla.
Fox120, G120, HT190
Användarens profilbild
SM-Frank

Inlägg av SM-Frank »

Äntligen är 27pinnen uppe!😁🤚
Det regnar nu o hann inte med en jordkabel idag.
Förbereder den nog så att det går kvickt att få in den under tak. Bild på pinnen bifogas.
20260901_093139.jpg
Fox120, G120, HT190
Skriv svar