Jorda annars gör prästen det.

Reparationer, byggen, modifikationer.
//JAL

Re: Jorda annars gör prästen det.

Inlägg av //JAL »

Absolut SM-Frank.
Du har snart en amatörlicens... 8-)

Det var en bra länk du lade här. Bästa åskskyddet är att kasta ut koaxen på gräsmattan bort från bostaden eller göra som POP gjorde med sin elektromekaniska mojäng som drar bort kablarna från radion och skyddar den.

Absolut Janne, 100%. DHs teori om ett stort svart hål med jordspett är ett faktum. Detta är inte ens omnämt i Rothamels stora Tyska antennbok ;)
DH har ju däremot goda resultat med "Fandipol" som klarar ett band extra per tråd utan tuner problematik/tillskott.

För att återgå till jordningen:
Jag har en bekant i El-Stockholmia som byggde mast och lade ner egen jordning och som tur var tog han fram universal mätaren och upptäckte stora potential skillnader och "Jag tror han är någon sorts elingenjör" insåg att denna potentialskillnad kommer att göra sönder radion och började bygga strömförsörjning utan elbolagets jordning.

Då är frågan om man ska sätta jordning med tex ett 600ohms motstånd till jordning på radion eller ett gammalt tändstift där man med bladmått justerar gnistgapet med tex ett 0.3-0.2mm bladmått.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!

Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap ;)
Användarens profilbild
DH

Inlägg av DH »

Nu vart det Janne som sa att jorden inte är ett svart hål.
Blanda inte in mej i det vänligen.
Det gulgröna svarta hålet påträffas först i elskåpet ute på gatan, inte i andra änden på den gulgröna inne i kåken.

Om du vill ha gnistgap, varför skall du ha ett tändstift? Valfri kabel med kanske ngn metallbit duger till det.
Varför skall du jorda antennen alls?

Detta med att jorda allt är sånt som främst nybörjare håller på med i tron att det ’såklart är mkt bättre’.

Visst, bränner du dej på radions metalldelar vid tx och inte klarar av att fixa antennen är det ju såklart en nödlösning för att kunna köra alls.
Vad gnistgapet skulle tillföra förstår iaf inte jag.
Användarens profilbild
SM-Frank

Inlägg av SM-Frank »

//JAL skrev: 28 aug 2026, 21:56 Absolut SM-Frank.
Du har snart en amatörlicens... 8-)
Det var en bra länk du lade här.
JAL
Tackar för uppmuntran!🙂👍
Jag tar det i engen takt, men det gick bra på alla övningsfrågor som jag gjorde.
Gick på ca 2/3 av kursen till instegs cert.
Fox120, G120, HT190
Skriv svar