Svarv

Användarens profilbild
SM6MUY
Kontakt:

Re: Svarv

Inlägg av SM6MUY »

Härligt. Jag gillar också o dyka ner i skrotbingar och göra fynd. Tyvärr på jobbet så har det blivit svårare o svårare då man har avtal med bolag som sköter återvinning osv. Så allt har blivit mer slutet. Bänken på bilden, har du gängade stänger genom rör eller hur har du gjort ? Ser ut att sitta muttrar på översta skivan i varje fall. Men hur sitter de andra ihop ?
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarens profilbild
DH

Inlägg av DH »

Jo, det är även…lite smått restriktivt med skrotdyk på mitt jobb men där har jag dykt i 30 år nu och ingen vågar riktigt säga ngt därför.
Äldre lysrörsarmaturer brukar innehålla meterlånga halvtums VP-rör och ’sockerbitar’.
All möjlig kontorselektronik men även laddare till skruvdragare o.dyl har i vår skrot fortfarande trafo-adapter. Alla såna åker såklart med hem. En o annan liten ferrit ibland också.
Finfint med kablage med känd eller okänd dc-plug i ena änden att passa ngn radio eller tbh.

Mitt gamla köksbord hålles ihop med M8 gängstång med muttrar i dess ytterändar bara. 2st muttrar per gängstång alltså.
T.ex mutter+ rostfri bricka, sedan träskiva, sen bricka + kromat kopparrör + bricka igen och träskiva, sen bricka igen osv. Muttrar, brickor och kopparrör utanpå gängstängerna.
Kopparrören är snygga och framförallt lätta att kapa ljudlöst med rörskärare för hand. Sån som är som en minitving med vasst stålhjul man drar åt med fingrarna lite lätt och snurrar hela ’tvingen’ runt röret.
Drar åt ratten lite o sen snurrar den runt röret ett par varv till och ’plupp’ går röret av och har perfekt snittyta, rakt o fint.
Min rörskärare är av budgetmodell för 40kr men skall ersättas med proffsigare variant vartefter.
Användarens profilbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Inte amatörradio men visst är trä ett roligt material att arbeta med som ni skriver.
Slänger med en bild på mitt "träprojekt", bilden är ett par år gammal så nu är det i princip färdigt för sjösättning.
eka.jpg
eka.jpg (74.78 KiB) Visad 240 gånger
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Användarens profilbild
DH

Inlägg av DH »

Kul.

Båtar har jag byggt många men aldrig i trä..

Om jag mot förmodan byter yrkesbana så skulle jag vilja bygga båtinreden i trä/plast/plåt/textil/keramik/glas där resp mtrl blir bäst.

Min egna plastbåt som inköptes 2003 är totalrenoverad men ännu inte sjösatt… inspirationen dog. När det händer är det inget att göra. Kanske ngt till pensioneringen vad det lider att ta tag i?
Användarens profilbild
SM6MUY
Kontakt:

Inlägg av SM6MUY »

Imponerande med att bygga en båt. Kräver en annan nivå på materialkunskap än den jag själv har :)
Användarens profilbild
SM6MUY
Kontakt:

Inlägg av SM6MUY »

Så i väntan på masonitskivan så maskerade jag och målade. Maskeringen var egentligen onödig då det var samma färg på väggen :D
20.png
Användarens profilbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Det ser riktigt bra ut, när det gäller en metallsvarv så är det att få till det riktigt stabilt.
Speciellt när man skall sticka av något eller om det är långa stycken som skall svarvas.
Minsta rörelse på underlaget och ibland vibration som också kommer med dålig stabilitet ställer till det så "the more stable the better"
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Användarens profilbild
SM6MUY
Kontakt:

Inlägg av SM6MUY »

Ja, optimalt är väl en svarv eller fräs på ett ordentligt stativ på ett rejält betonggolv. På min farbrors mekaniska firma i Alingsås så körde man med ishockeypuckar som man ställde alla maskiner på. Det blev ”lagom” hårt och kunde ta upp ev. skillnader i golvets ojämnhet då de var lite flexibla. I mitt fall så får man väl se hur det funkar. Har ju som sagt ett betonggolv att dra ner nåt stöd mot om det inte skulle funka. Men som sagt svarven är ju ganska liten och det är ju inga enorma krav på precisioner på det som skall göras :D .
Användarens profilbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Det kommer säkert fungera alldeles utmärkt, det är säkert tillräckligt stabilt för den svarven.

Min erfarenhet är som sagt vid avstickning som det ställer höga krav på både svarv och montering.

Den svarven jag har här och en liknande på jobbet är inte monterad lika stabilt som din lösning ser ut och det fungerar skapligt bra när man sticker av så länge arbetsstycket inte är för långt och man behöver ta av den en bra bit från chucken.
Skriv svar