Jag var påväg till stranden med bilen när plötsligt en Spanjor gick jättestarkt på papegojans frekvens, han sa att han var i Central Sweden, som repeatern presenterar sig som.
Det visade sig att han stog med sin husbil tillsammans med sin fru på berget Älvåsen ovanför skidbacken här i Hassela.
Han och hans kamrater brukar köra mycket över repeatern hemifrån Barlcelona så han hade sökt med AI och fått fram koordinater för den plats han stannat på, även om repeatern ligger en bit bort så var han nöjd.
Han blev jätteglad över att träffa den som satt upp repeatern så han gav mig en flaska vin, lite småsaker och annat, av mig fick han en transistorradio i retrostil (som han håller i bild), en tisha med forumets URL, Qsl-kort och diverse.
Häftigt att han haft som delmål att försöka hitta den repeater dom ofta kör över hemifrån Spanien, riktigt skoj för en annan som håller den rullande.
Hans call på 27 är 30AW033 och Hamcall EA3IOT.
Trevligt möte jag sent kommer att glömma.
Träffade Pere från Spanien...Gojan..
Träffade Pere från Spanien...Gojan..
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Re: Träffade Pere från Spanien...
Kul !
Det var ju ett lite udda QSO mellan fyra ögon. Han kommer ju inte från "granngården"...
Tänk bara vilken tur det var att du hade radion på så du hörde honom. Då är det risk att ni har trevligt i alla fall en kväll!
JAL
Det var ju ett lite udda QSO mellan fyra ögon. Han kommer ju inte från "granngården"...
Tänk bara vilken tur det var att du hade radion på så du hörde honom. Då är det risk att ni har trevligt i alla fall en kväll!
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap
Hehe ja, det är ju vitsen med radiokommunikation, att man för det första://JAL skrev: 01 aug 2026, 09:50 Kul !![]()
Tänk bara vilken tur det var att du hade radion på så du hörde honom....
JAL
• Har sin radio på.
• Att man ropar och inte bara lyssnar.
Jag monitorerar kanal 20 när jag är hemma, FM går riktigt bra.
Pere driver detta https://goldenpop.es/
Här måste man klara olika uppdrag innan man kommer till baren och kan beställa, Indiana Jones tex, där man får gå omkring i katakomber, lösa olika siturationer och hinder, väldigt ambitiöst.
En sann entreprenör.
Han håller även på med ett bygge som skall bli en kopia av miljön i tillbaka till framtiden med rådhuset osv.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Kul.
Eftersom du inte dricker vin kan det ställas av på min trappa vid tillfälle. Det går bra. Hyllan med sprit är full men inte vinstället såatte…
Eftersom du inte dricker vin kan det ställas av på min trappa vid tillfälle. Det går bra. Hyllan med sprit är full men inte vinstället såatte…
DH skrev: 01 aug 2026, 12:15 Kul.
Eftersom du inte dricker vin kan det ställas av på min trappa vid tillfälle. Det går bra.
IMG_3252.jpeg
Hyllan med sprit är full men inte vinstället såatte…
Jag gav bort den till en granne igår.
Jag måste bara inflika det här när vi ändå är inne på gojan.
Gojan får man testa å leka med DTMF bäst man vill, nåja inte i två timmar när någon vill nå andra via den, men det fattar man ju själv.
Den spelar som sagt upp jinglar efter att ha mottagit DTMFgrupper som tex ton 55, är det rätt gjort med rätt volym så kvitterar gojan med att svara "Fifty-Five", en jingle spelas upp följt av ett doiing
Sent -93 så tog jag mitt cert, vissa repeatrar på 2M hade så att man kunde koppla ihop med Dalalänken (Norra länken), få tid, temperatur, sin signalstyrka osv, uppläst genom olika DTMF-kommandon.
Men så blev repeateransvariga sura när deras teknik inte höll måttet så repeatern hängde sig. Då fick man höra att de där funktionerna var endast för systemoperatörerna å blabla.
Okej, låt surgubbarna ha sitt ifred då tänkte jag. Så jag pratade med andra klubbar om idéer jag hade om att få fixa med utökade funktioner på deras repeatrar men seddu nej det gick inte. "Här ska inte pillas på nå repeatrar!"
Jag hade nå mindre länksystem uppsatt hemma som jag labbade med istället då. Men så gick tiden och runt 2010-2012 testade jag fram det som idag slutligen är Harmångersrepeatern, det var med olika små elektroiska boxar från Kina och annat, den ena rep köpte Broman som blev Kungsberget. Visst det är simpel teknik, det är inte en "riktig repeater", nej jag vet det är en simplex.
Jag tänker att -tack alla sura bakåtsträvande bitteramatörer som inte peppat och uppmuntrat 27-killarna som följde med mig på besök i radioklubben, som tittade snett på oss ungefär som att "är dom här å rekar vad dom kan komma inatt å stjäla?"
Varför inte engagera sig i killarna, - "HEJ GUYS! Vill ni lära er och löda, vad är ni intresserade av, vi kan anordna byggkvällar där ni kan bygga ett slutsteg, en mottagare, signalgenerator, antenn eller vad ni tycker är roligt. Vi är ju en klubb, vi skall inte bara träffas här 6-8 gubbar varje Måndag dricka kaffe och berätta samma historier om och om igen. Vi finns ju för er! Vill ni testa att köra lite kortvåg, eller 2 meter, riggen står därinne, vi använder klubbsignalen, SK3*A"
Tack till er att jag fick bygga min egna site utan eran inverkan. Jag tycker det är roligt, och många uppskattar den, samma med forumet även om det är gäspigt, så jag fortsätter.
Mötet med Pere som rest ända från Spanien för att se och få testa repeatern i dess närhet gav mig blodad tand, och det kan jag skriva om i forat med länkar till det otroliga projekt han håller på med som inte är radiorelaterat men något i hästväg i nöjesbranchen.
Re: Träffade Pere från Spanien...Gojan..
Det var ju fantastiskt att ni även kunde träffas irl.

Tror dock inte repeatern är nåbar härifrån, men kommer göra nått försök när antennen är i drift.
Tror dock inte repeatern är nåbar härifrån, men kommer göra nått försök när antennen är i drift.
Fox120, G120
Är det bara konds så kan allt hända.
Den är körd från Skåne, NordNorge Stockholmarna brukar kunna höra den, hela Europa, clip på tuben visar även att den är körd/hörd i Australien, Usa osv.
Men jag förstår vad du menar.
Jag vill tillägga till mitt tidigare inlägg här att trots snorkigt bemötande vid besöken hos klubben så är några av kamraterna jag hade med mig licencierade sändaramatörer idag.
Kul med ditt projekt med masten också SM-Frank, hoppas kunna höra dig i etern snart.
Den är körd från Skåne, NordNorge Stockholmarna brukar kunna höra den, hela Europa, clip på tuben visar även att den är körd/hörd i Australien, Usa osv.
Men jag förstår vad du menar.
Jag vill tillägga till mitt tidigare inlägg här att trots snorkigt bemötande vid besöken hos klubben så är några av kamraterna jag hade med mig licencierade sändaramatörer idag.
Kul med ditt projekt med masten också SM-Frank, hoppas kunna höra dig i etern snart.
Ja, jag jobbar på att snart kunna vara med på ett hörn med radios. Mastbygget tar längre tid än jag trodde.
Fox120, G120