Lite äldre, lite klokare?

Här visar vi upp våra radiohörnor.
Användarens profilbild
sm6pop
Kontakt:

Re: Lite äldre, lite klokare?

Inlägg av sm6pop »

ja, klykan ställer du väl undan när den inte används, den behöver ju inte vara markfast.
Lite beroende på vad du har för antenn i toppen och hur den är monterad kan du ju dra koaxen inne i röret eller på utsidan med bra buntband av hög kvalité.
Koaxen skall du ju inte behöva lossa på något sätt när du fäller, gå ner med koaxen ända till marknivå vid röret och dra den sedan efter hela röret upp.
Står masten bara i markfästet på bilden eller sitter den också med något fäste högre upp på husväggen när den är uppfälld?
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Användarens profilbild
SM-Frank

Inlägg av SM-Frank »

Tackar så mycket DH & sm6pop för era kloka ord, erfarenheter o bilder! 👍
Dra kabel inne i maströr har jag gjort på tvantenners kablar o även sist jag hade en 27pinne uppe. Jodå masten har ett fäste längre upp som är bultat i vindskiva o takstol. Den får lossas helt när masten skall fällas.
Kommer kapa av lite av bygeln gängor så den kan tas bort smidigt o så får den även några vingmuttrar.
Plinten o nedre fästet väger ca 100kg och är nedgrävt ca 80cm, diametern på Biltemas gjutrör är 30cm.
20260726_160145.jpg
20260726_160155.jpg
Fox120, G120
Användarens profilbild
SM-Frank

Inlägg av SM-Frank »

Såg jag skrev lite otydligt med övre fästet. Det skall stanna kvar på vindskivan när man fäller masten, det är bara bygeln som skall bort. Ni fattade det säkert, men förtydligade lite. 😁🖐
Stenläggningen kring fästet är nu färdigt:
20260727_101326.jpg
20260727_101347.jpg
Fox120, G120
Användarens profilbild
DH

Inlägg av DH »

Hur högt över hängrännan hamnar vertikalantennens nedre del?
Användarens profilbild
SM-Frank

Inlägg av SM-Frank »

Ca 3,5m över hängrännan hamnar 27mhz pinnen.
Maströret är gängat, så det går att förlänga om man önskar.
Nedre mastfästet kommer att ha 2genomgående hål genom fäste o mast. Funderar lite på om man skall ha fasta bulten i det övre hålet eller det undre. Har man bulten i det övre så kan man enkelt fästa en motvikt på masten under bulthöjd.
Fox120, G120
Användarens profilbild
DH

Inlägg av DH »

Det där får provas fram. Vet du ens om du har några lokala stationer att köra?
Användarens profilbild
SM-Frank

Inlägg av SM-Frank »

Ok, ja det låter logiskt att det får testas.
Här finns 2stationer på vardera 5km avstånd och tar vi en radie på 5mil så är det ca 15stationer. Men jag sneglar ju även åt Danmark och Storbrittanien. Blir kanske en riktantenn på sikt.
Fox120, G120
Användarens profilbild
DH

Inlägg av DH »

Nu har jag glömt ditt Qth men om man utgår ifrån Mellansverige så är de bägge länderna för nära för rymdvåg och för långt bort för markvåg vanligen på 11m.
Det är inte omöjligt men ovanligt.

Eftersom din enda antennplats är där du riggar din rörmast får man vara rätt så nöjd om man får till en användbar vertikalpinne.
Ett maströr på en fastighet som inte ens når över nock får begränsningar i form av mkt markförlust o störningar.

Sen detta med åska.
Jag är inget fan av jordspett 10 cm från ytterväggen på fastigheten jag sover i.
Där inne faller aldrig ngt regn och konduktiviteten blir dålig.
Ett spett placerat 1 meter ut hade gett ett helt annat läge.
Kabeln hade kunnat gömmas under plattorna ut till spettet som hade blivit helt osynligt ifall det är en aspekt.
Användarens profilbild
SM-Frank

Inlägg av SM-Frank »

Mitt QTH hittar man i Fox-listan.
https://radioklubbenfox.com/medlemmar/
Ang masten så är den gängad, dvs vid behov kan den förlängas. Jordspettet får ingem bättre plats i vår trädgård. Hade önskat den hade kunnat få det, men vi har berggrund mellan 0-2m under markstenen, resten är grus. Dock har inte blixten slagit ned här under de 23år vi har bott här. Närmst var ca 500m bort där marken är 15m högre. Köpte några borr som skulle vara av lite bättre kvalitet o tänkte påbörja borrandet i markfäste o mast idag. Så får vi se hur många dagar det tar.😁
20260731_072814.jpg
Fox120, G120
Användarens profilbild
SM-Frank

Inlägg av SM-Frank »

Vi har pysslat med en hel del annat, men idag borrade jag nedre hålet. Det är nu 10mm.
Den batteridrivna borrmaskinen är nu lite trött 😁
Men när batteriet fått ladda ett tag så kanske gubben som borrar är redo för hål 2.
Lodade masten och den är ca 2mm (på 180cm)ur lod på ena hållet och 1mm på andra. Kan lösa det med nån bricka o ev flytta övre fästet.
Ni som monterat lite master...
Behöver en mast vara i 100% lod?
20260806_070451.jpg
Fox120, G120
Skriv svar