IC-7400, ingen uteffekt

Reparationer, byggen, modifikationer.
Användarens profilbild
sm6pop
Kontakt:

IC-7400, ingen uteffekt

Inlägg av sm6pop »

Det blir intressant att höra vad FPD säger som har en lång erfarenhet av reparationer av Icom-stationer.
Detta är en av flera jag haft på bänken utan uteffekt på både 2M och HF och nu ytterligare en sådan.
Det är ju först efter drivstegen det det delar sig mellan HF och VHF.
Samtliga tidigare här och troligen även denna har trasiga drivsteg och vad jag hört var det för hög bias på de tidigare serienumren vilket rättades till på senare serier?
IC-7400.jpg
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Användarens profilbild
sm6pop
Kontakt:

Re: IC-7400, ingen uteffekt

Inlägg av sm6pop »

Fortsättning följer med 7400:an.
Vid närmare mätning så är pre-drivern trasig så det blir att mäta lite runt den och drivtrissorna och om allt ser bra ut så byter vi den först.
När jag tog bort originalet så visade sig att det var nästan obefintligt med kylpasta under den så kanske den fått hett det om öronen.
Nya trissor kom igår så det blir lite fortsatt pyssel med stationen till veckan.
Med lite tur är det bara den som är trasig då den är väldigt lätt att byta till skillnad mot drivtrissorna.
7400 predriver.jpg
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Användarens profilbild
Janne

Inlägg av Janne »

Jag uppskattar den här typen av inlägg.
Nu råkar det ju dessutom vara så att jag tycker mycket om 7400, men oavsett vilka av våra radiorelaterade produkter som ligger på operationsbordet så är det ju intressant att följa.

Min är lite flaxig i uteffekten men det gäller Hf-banden.
Ibland lämnar den 100W men för det mesta 70-80W.

Jag har gått igenom kontakter, säkringshållare osv, och rätt var det är så slår det in att den lämnar sina 100 efter en sådan behandling och så tänker man -Yes det var inte värre än så.

Sedan nästa gång man skall köra så ser man att nä, nu är det lika igen, det beror alltså inte på något enstska glapp.

Skillnaden hos motstationen märks ju inte men man vill ju att radion skall lämna den effekt den är specad för, funktionsmässig fullt ut.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarens profilbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Så är det, det skaver om stationen inte fungerar riktigt som man förväntar sig.

Ett vanligt fel är drivtrissorna och inte bara att de gått hädan utan även lödningar som av värmen blivit "kalllödningar" och då kan det "glappa"

Har du ett oscilloskop så är det lätt att mäta vart effekten försvinner.

Med en spektrumanalysator eller liknande är det lätt hänt att köra sönder den när effekten blir hög och den har vanligtvis en ingång på 50hm så den "tankar även av" effekten vid mätningen.

Med ett oscilloskop kan du följa effekten från ingången till PA-kortet och vidare förbi prepredriver, predriver och drivtrissorna utan att vara rädd att köra sönder något intrument.
Ett oscilloskop tål mycket och ställer du proben på 10X så räcker signalen väl ändå för att läsa av amplituderna och du har en så hög ingångsresistans så det påverkar det du mäter ytterts lite.

Om du har ett oscilloskop och en probe som klarar frekvensen så testa och njut av känslan att felsöka på allvar i en station.
Användarens profilbild
DH

Inlägg av DH »

Känner igen det Janne skriver.
Hade en radio för många årsedan som betedde sej sådär.
När jag bad om hjälp med den fick jag alla de där standardsvaren…-har du kollat säkringar osv samt att ’i 99% av fallen beror det på enkla glapp ’
Detta som om jag vore född igår.

Hade iväg den på reparation hos två olika erkänt duktiga radioteknikers både i Vårgårda och i Sthlm men fick den i retur lika snabbt med hänvisning till att den inte hade ngt fel.
Jag fick skicka filmklipp på radion när den betedde sej sådär för att bli betrodd.
Teknikern i Sthlm skämdes såpass att han åkte 40 mil ner hit på egen bekostnad för att vid mitt köksbord riva isär hele radion och löda om ett antal ställen.
Hela kortet hade han ur och gick över med lupp .
Radion gick sen en vecka perfekt för att ånyo dras med samma fel.

Såna där fel är alltså i princip omöjliga att få ordning på.
Användarens profilbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Ja, fel som kommer och går kan vara riktigt kluriga att hitta.
Nu vet jag inte vilken station du hade det felet på DH men som sagt är det vanligt med fel på drivtrissorna i 7400 för kortvåg och de blir skapligt varma så jag har sett hur lödningarna till dem tappat den blanka ytan och ser ut mer som kallödningar.
Hur som helst har jag inte hittat felet på den 7400 som jag har på bänken än men med koll med värmekamera är det en elyt som sitter kopplad mellan predriver och drivtrissorna som blir lite varm så nästa steg blir att ta bort den och kolla likströmsläckage och ESR för att se om den håller måtten.
Skriv svar