Svarv
Re: Svarv
Ja svarv, men fräs då?
Jag har skaffat en fräs för att göra kretskort.
Först ritar jag kretsen i KiCad och sedan till skickar jag det ett program som heter FlatCam som gör om det till en fil son CNC-fräsen förstår.
Där ställer man vertyg, starpunkt, fräsdjup, hastighet och lite annat.
Det fungerar riktigt bra och enkelt att göra egna kretkort när man väl har koll på hur programmen fungerar.
Här ett litet smakprov på hur det ser ut vid första försöket och vill man kan man fräsa bort hela jordplanet runt paddarna men vid HF vill man ofta ha det kvar.
Kortet på bilden har två olika frästa bredder och de kan bli både mycket bredare eller smalare.
Jag är ingen fena på detta än men det tycker jag fungerar ändå.
Jag har skaffat en fräs för att göra kretskort.
Först ritar jag kretsen i KiCad och sedan till skickar jag det ett program som heter FlatCam som gör om det till en fil son CNC-fräsen förstår.
Där ställer man vertyg, starpunkt, fräsdjup, hastighet och lite annat.
Det fungerar riktigt bra och enkelt att göra egna kretkort när man väl har koll på hur programmen fungerar.
Här ett litet smakprov på hur det ser ut vid första försöket och vill man kan man fräsa bort hela jordplanet runt paddarna men vid HF vill man ofta ha det kvar.
Kortet på bilden har två olika frästa bredder och de kan bli både mycket bredare eller smalare.
Jag är ingen fena på detta än men det tycker jag fungerar ändå.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Intressant. Vad är det för fräs du skaffat ? Kan den göra hålen också ?
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Ja, den kan göra hålen om man vill ha benade komponenter, borra skruvhål till montering och skära ut kortet från ämnet i den storlek man vill ha.
Det finns också en huvud med färgspruta så man jag lacka text eller skyddslack på kortet också men den har jag inte.
Fräsen heter Holzmann
Det finns också en huvud med färgspruta så man jag lacka text eller skyddslack på kortet också men den har jag inte.
Fräsen heter Holzmann
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Där ser man. Mycket kul grejor som dyker upp nuförtiden. 3D skrivare verkar ju också fortsätta "växa".
Så, lite mer.
Började med strävorna och de reglar som håller upp dem. Mycket vinklar blir det
, Skönt o jobba ute i varje fall. Myggfritt eller vad man säger...
Började med strävorna och de reglar som håller upp dem. Mycket vinklar blir det
Ja, myggfritt ser det ut att vara men det ser ut som snö i SM6-land på bilden.
Enda stället det är minusgrader här i Åmål nu är i frysen
Men jag antar att bilden är tagen tidigare.
Kul med både svarv och fräs och 3D-skrivare har jag också, en Bambu Lab PS1 Combo.
Riktig bra i förhållande till priset och med fläkt med filter så den går fint att köra utan lukt.
Det hade varit intressant att visa den för 30 år sedan om man kunde ta den tillbaka som i "Tillbaka i framtiden"
Enda stället det är minusgrader här i Åmål nu är i frysen
Kul med både svarv och fräs och 3D-skrivare har jag också, en Bambu Lab PS1 Combo.
Riktig bra i förhållande till priset och med fläkt med filter så den går fint att köra utan lukt.
Det hade varit intressant att visa den för 30 år sedan om man kunde ta den tillbaka som i "Tillbaka i framtiden"
Jodå. Det är snö. Började ju i vintras
. Allt tar ju sin lilla tid och man vill ju ligga lite före
. Men som sagt gillar att vara ute o greja på vinterhalvåret, speciellet om man skall ägna sig åt sånt som "skäpar ner". Det vill man helst göra ute...
Nåväl, kollat svarven lite:
Den har ju ett serienummer:
Och Myford har ju en extremt fin hemsida:
https://www.myford.co.uk/
Där kan man se när svarven är tillverkad:
Så funderar på att maila dem och fråga om de vet vem som köpte den. Jag köpte den av en i närheten som sålde den för ett dödsbo. Så kan nysta från två håll kanske.
Nåväl, kollat svarven lite:
Den har ju ett serienummer:
Och Myford har ju en extremt fin hemsida:
https://www.myford.co.uk/
Där kan man se när svarven är tillverkad:
Så funderar på att maila dem och fråga om de vet vem som köpte den. Jag köpte den av en i närheten som sålde den för ett dödsbo. Så kan nysta från två håll kanske.
Inga uppgifter på en 70 år gammal svarv
.
Hi Bengt,
Unfortunately we have no sales/shipping records for older lathe purchases, so in this instance we have no information that we could pass on to you, sorry.
Regards,
James Bracewell
Myford Ltd,
Unit 7/8 White lee,
Mytholmroyd,
HX7 5AD
01422 885766
Hi Bengt,
Unfortunately we have no sales/shipping records for older lathe purchases, so in this instance we have no information that we could pass on to you, sorry.
Regards,
James Bracewell
Myford Ltd,
Unit 7/8 White lee,
Mytholmroyd,
HX7 5AD
01422 885766
Hittade denna artikel ang fräsning av mönsterkort. Fått tidningen av en bekant och vill inte lägga ut hela då man kanske får problem med upphovsrätten. Dock är den 3 år gammal och tekniken går ju framåt snabbt...
Ett annat bra exempel på en sån fräs är att spåra anvisningar för bockningar av tex en låda. En kompis skulle bygga ett vågledarhorn på 76 GHz med tunn mässingsplåt och använde en fräs för att göra fina spår så att bockningen blev enklare/finare
.