Ringar på 80m
Ringar på 80m
Tycker du det är svårt att bli accepterad i en ring? Inget konstigt numer. Förr var man alltid välkommen och med i ringen direkt. Numer blir man "antagen" men man får aldrig prata. Skulle skriva något fult här, men jag låter bli.
Re: Ringar på 80m
Inte direkt. Ofta är det kompisgäng som kör kanske dagligen. De är inte intresserade av några ’dx’ och såna låter jag bli att kliva in i alls. De ggr det ändå händer är det ofta för jag vill prova ngt med en motstation lite snabbt och det har alltid gått bra.
Ibland är det någon som lyssnat på ringen, när de slutar säger någon då: "SM9XXX QRV", flera ggr, vad vill han med det? Tror inte att man får svar med det.
Andra börjar ropa CQ efter ringen........
Tror det är bättre med klartext, "SM9XX vill prata med någon av er"
Men ringfolket kanske stängde stationerna. eller gick till frukost.
SM4FPD
Andra börjar ropa CQ efter ringen........
Tror det är bättre med klartext, "SM9XX vill prata med någon av er"
SM4FPD
Mina upplevelser varierar, i något fall har det varit som du säger, man blir "antagen" men inget som man känner verkligen stämmer, det är mer bara som någon intränad artighehetsfras, att "välkommen till oss", sedan läggs det inte någon energi på att vilja veta nåt om dig.
Det kan vara ett kompisgäng som vill ha sin ring med enbart varandra för så har dom minsann gjort i 25 år, och nåde den som babblar med sin kompis på DERAS frekvens när det blir dags för dom att köra den tid dom alltid har gjort!
Vi har forat här, vill någon eller några testa som man brukar säga så kommer vi överens om ett klockslag och frekvens att ropa på, ofta ansluter flera som kanske inte hittat sin tillhörighet, känner sig osäker eller är ny på banden, eller mångårig van trevlig radiot för all del.
Ibland utvecklar det sig och blir oftare och större eller så rinner det ut, men möjligheten finns.
Under förra forumet med ett annat namn där runt 2015 - 2017 nån gång så blev vi ett stort antal med i huvudsak forummedlemmar som körde stadigt på 80, det var också den mest lästa tråden som hette "Någon QRV på 80" eller något liknande.
Jag själv kan känna mig lite osäker ibland, nog för att jag kan svara för mig men konflikter eller otrevligt bemötande är ändå inget man vill hamna i och vissa operatörer är väldigt hårda eller nedlåtande i sina uttalanden.
De bästa QSON:a är enligt mig de när man svarar på någons anrop eller ropar själv, utan att lägga så stort värde i om man får svar eller inte, svarar nån så kommer högst troligen någon annan att hoppa in, sedan ytterligare någon, kanske nån som känner dig, och vips så har man sin egen ring.
Mest eftertraktad blir man om man är trevlig, visar intresse för motstationen men säger att man må runda av för att man har lite att fixa med, (det kan man säga utan att man är upptagen) då kommer dom fram som vill hinna säga nåt innan du går, sen nästa, å nästa, det är psykologi och funkar nästan varje gång.
Vi kan prova när jag blir sjukskriven i kommande veckoslut Per-Åke, förhoppningsvis dyker liksinnade upp och så kan vi själva lägga ribban där vi önskar ha den.
Du är en sann entusiast vet jag som har förmånen att få lära känna dig och de övriga i regionen, aktiviteter, många många år på banden, Dx, fina antenner mm, vi kör vårat race så kan de som vill köra sitt få göra det.
Intressant ämne som lämpar sig att dryfta här.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Sådär brukar jag dock göra. Det spelar ingen roll vem som ev svarar, bara ngn av dem gör det.SM4FPD skrev: 24 apr 2026, 15:53 Ibland är det någon som lyssnat på ringen, när de slutar säger någon då: "SM9XXX QRV", flera ggr, vad vill han med det? Tror inte att man får svar med det.
Oftast får jag respons på bara ett sånt anrop…o några fler gör jag inte. Jag resonerar som att om ngn är intresserad så ropar de isf upp mej.
Det händer ofta också. Man märker på tonfallen i ringar och qso’n man är med i när motstationerna vill runda av. Man kanske rentav reser sej och med sträckt mikrofonkabel redan tagit ett kliv närmare kaffemaskinen.SM4FPD skrev: 24 apr 2026, 15:53
SM4FPD
Från första ’73’t till det sista kan det ju ta ngn halvtimme o då kan kaffetörsten vara stor.
När jag släppt micken för sista gången o den fjädrar tillbaka i sladden o landar på bänken är jag redan med ena foten inne i köket.
Om en ev brake’r säger ngt fem sekunder senare är jag redan off.
Det är vid just såna tillfällen…där det tar lång tid mellan första och sista ’73’t som jag drar snabbt.
I andra fall ligger jag alltid kvar och väntar ngn minut där man okuperat frekvensen kanske en halvtimme när vi har avslutat.
Det är ngt jag försökt pränta i de lokala stationerna också.
-Stäng inte av direkt efter eller sätt vfo’n i spinn & sen kom o klaga på att det är dålig aktivitet.
Lyssnare kanske inte sitter där framåtlutade med micken i högsta hugg för att kunna hoppa in sekunden direkt efter. Man har i regel annat att göra under tiden man lyssnar.
Det verkar ha fungerat. Mkt lättare numer att få kontakter tycker jag.