Kör en del dx från morgon till kväll, samt lite "inhemskt" under kvällen.
Min fråga är om det är lönt att slå av slutsteget (acom 1000 med cx 800 rör) på kvällen, eller låta det stå i standbyläge tills nästa morgon? Kallstart av rör är väl ett slitage vad jag vet! Några funderingar kring det?
Mvh Per-Åke // sm4xso
En fråga ang rör
Re: En fråga ang rör
Såntdär hör man av o till men inget jag noterar särskilt. Jag är mer noga med att inte mata in ’så mkt det går’ Aldrig mer än 40 W i mitt Acom 1010..
Det stänger jag av när jag lämnar shacket även om jag vet jag skall sätta mej där 3 timmar senare och köra igen.
Det stänger jag av när jag lämnar shacket även om jag vet jag skall sätta mej där 3 timmar senare och köra igen.
Nä det är samma här. 500 eller 1000 ut gör verkligen ingen större skillnad, så det går mest på halvfart här. Jag slår också av när kvällen är sen, men hörde att det inte skulle spela någon roll om det går på Standby under natten. Nåväl, det var bara en fundering.
Tjene Per-Åke.
Tack för tfn-samtalet tidigare.
Dina inlägg är välkomna.
Jag skulle nog slå av steget över nätterna.
Dels för brandrisken men även för påskyndningen av åldrandet på komponenterna.
Sen spar man väl några ören på elräkningen också även om det är minimalt.
Kallstart av rör är är inget kritiskt sålänge de är i rumsteperatur.
Tack för tfn-samtalet tidigare.
Dina inlägg är välkomna.
Jag skulle nog slå av steget över nätterna.
Dels för brandrisken men även för påskyndningen av åldrandet på komponenterna.
Sen spar man väl några ören på elräkningen också även om det är minimalt.
Kallstart av rör är är inget kritiskt sålänge de är i rumsteperatur.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Radiorör är väl lite som en glödlampa och har en livslängd om glödtråden är i drift.
JAL
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap
Dessa är dock inga såna ’rör’ utan keramiska. Dvs liknar mer en porslinspropp med kylflänsar än en glödlampa.
Jag har ännu inte dissekerat en sån…vet inte hur den ser ut inuti. Ngt som ’glöder’ är det iaf inte.
Känner mej lite bränd på den magnetron jag hade sönder i garaget i skruvstycket.
Röd porslinsgrej tagen från en micro jag hade sönder för att komma åt de mkt starka magneterna.
Först efteråt fick jag reda på att de ibland innehåller dödsgiftiga Beryllium.
Dagen efter fick jag en tur med ambulans och blåljus påslagna. Detta är några årsedan nu. Hjärtklappning Deluxe det fortfarande inte är fullt belagt vad det kunde bero på den gången?
Förslag om stress, förgiftning mm saker men inget hittades då.
Dessa keramiska rör kanske också innehåller ngt skumt så vidare ’behandling’ medelst slägga och rörtång ute i garaget låter jag nog bli.
Tänker mej för alltmer numer när jag handskas med elektronikskrot. Att det är giftigt har man ju alltid hört, bly i tenn, ngt frätande i elektrolytkondensatorer men man har på sin höjd dragit upp tröjan över munnen som ett ’filter’ och kisat med ögonen bara…
Nu vidtar jag större åtgärder än så.
Btw när vi är inne på sånt… -koppla aldrig spänning på en laserdiod tagen från t.ex en cd spelare. Den är mkt farlig för ögonen. Laserdioden avger inget synligt ljus heller ändå.
Jag har ännu inte dissekerat en sån…vet inte hur den ser ut inuti. Ngt som ’glöder’ är det iaf inte.
Känner mej lite bränd på den magnetron jag hade sönder i garaget i skruvstycket.
Röd porslinsgrej tagen från en micro jag hade sönder för att komma åt de mkt starka magneterna.
Först efteråt fick jag reda på att de ibland innehåller dödsgiftiga Beryllium.
Dagen efter fick jag en tur med ambulans och blåljus påslagna. Detta är några årsedan nu. Hjärtklappning Deluxe det fortfarande inte är fullt belagt vad det kunde bero på den gången?
Förslag om stress, förgiftning mm saker men inget hittades då.
Dessa keramiska rör kanske också innehåller ngt skumt så vidare ’behandling’ medelst slägga och rörtång ute i garaget låter jag nog bli.
Tänker mej för alltmer numer när jag handskas med elektronikskrot. Att det är giftigt har man ju alltid hört, bly i tenn, ngt frätande i elektrolytkondensatorer men man har på sin höjd dragit upp tröjan över munnen som ett ’filter’ och kisat med ögonen bara…
Nu vidtar jag större åtgärder än så.
Btw när vi är inne på sånt… -koppla aldrig spänning på en laserdiod tagen från t.ex en cd spelare. Den är mkt farlig för ögonen. Laserdioden avger inget synligt ljus heller ändå.
Oj då!
Det låter allvarligt. Tur att det gick bra.
Beryllium används som legering i kopparrör till vatten i huset för att minska oxideringen "rosta" men anses inte vara så farligt då ett oxidskikt bildas i vatten och utsöndringen är minimal.
Stor dos av Beryllium är säkert mycket giftigt.
Läkarna såg säkert en förgiftningssymtom och när man i blodprov letar efter tex kvicksilver så måste man leta specifikt efter kvicksilver/tungmetaller för att få resultat. Beryllium är ju inte så vanligt i dagliga livet så det är nog inte lätt för en läkare att veta vad dom ska leta efter.
Inkubationstiden för tex kvicksilver är två till tre veckor innan symtom visar sig i olika former. Beryllium tycks vara mer lättflyktigt och angripa redan dagen efter.
Tack DH för ovärderliga tips om elektronikens livsfarliga detaljer !
Jag funderade genast på vad "normala" radiorör innehåller och det är mest Tungsten (Volfram) och vacum som inte är så giftigt vad jag vet.
Lite off topic men en oerhört nyttig tråd med varning för laserdioder också.
Tack Per-Åke som startade denna "Livsfarliga" tråd
När det rör sig om rör håller vi ledningen här på, radioforum.se
JAL
Det låter allvarligt. Tur att det gick bra.
Beryllium används som legering i kopparrör till vatten i huset för att minska oxideringen "rosta" men anses inte vara så farligt då ett oxidskikt bildas i vatten och utsöndringen är minimal.
Stor dos av Beryllium är säkert mycket giftigt.
Läkarna såg säkert en förgiftningssymtom och när man i blodprov letar efter tex kvicksilver så måste man leta specifikt efter kvicksilver/tungmetaller för att få resultat. Beryllium är ju inte så vanligt i dagliga livet så det är nog inte lätt för en läkare att veta vad dom ska leta efter.
Inkubationstiden för tex kvicksilver är två till tre veckor innan symtom visar sig i olika former. Beryllium tycks vara mer lättflyktigt och angripa redan dagen efter.
Tack DH för ovärderliga tips om elektronikens livsfarliga detaljer !
Jag funderade genast på vad "normala" radiorör innehåller och det är mest Tungsten (Volfram) och vacum som inte är så giftigt vad jag vet.
Lite off topic men en oerhört nyttig tråd med varning för laserdioder också.
Tack Per-Åke som startade denna "Livsfarliga" tråd
När det rör sig om rör håller vi ledningen här på, radioforum.se
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
Med lite efterforskning så är magnetron en form av vakumtub fast lite snabbare än en radiotub.
Dom skriver här att man inte kan bli förgiftad av att titta på filmen och varnar för giftigheten.
https://hackaday.com/2019/12/05/a-magnetron-tear-down/
JAL
Dom skriver här att man inte kan bli förgiftad av att titta på filmen och varnar för giftigheten.
https://hackaday.com/2019/12/05/a-magnetron-tear-down/
JAL