Hittade lite rolig beräkningsprogram, online.
Den här exvis här kan man dra tre linjaler för att komma till de resultat man vill för att bygga en förkortad dipol för HF.
https://miguelvaca.github.io/vk3cpu/short_dipole.html
Dra översta linjalen till önskad frekvens, andra linjalen för förkortningsgrad.
Sen ser man vilken spole som krävs. dvs induktans i mikroHenry.
Spolen beräknar man sen i ett program.
Ex https://miguelvaca.github.io/vk3cpu/short_dipole.html
https://www.translatorscafe.com/unit-co ... lu=cm&N=10
https://m0ukd.com/calculators/air-cored ... alculator/
Man väljer den spolstomme man har, dvs plaströr ex VP rör 32 mm eller 50 mm.
Den tråd man har ex 1 mm CU, eller det går med FK eller RK då ju isolationen ger avståndet mellan trådvarven. Har man DL-1000 tråd så lämpar sig den både som antenntråd och spoltråd.
Inget blir exakt som teorin så man får ta till lite trimningsmån på antennlängderna. Men ofta blir det liten trimning.
Obs att trimma tråden mellan balun och spole kommer att flytta spolen, om man ändar den längden, och effekten blir bakvänd.....
Lätt att exvis bygga en dipol 2 x 4 meter lång för 7,1 MHz.
Själv byggde jag en 2 x 4 m lång dipol för 5,3 MHz, den går mkt bra och skillnaden mot en fullstor dipol är liten.
Pedanten väljer förstås keramiska spolstommar, teflonisolerad tråd, ser till att få högt Q-värde etc.
När det är klart , vilket kan ta lång tid, några år för akademisk utbildning etc. så kör man sen radio, och njuter av att ha vunnit någon del av en dB. Svårigheten är att verifiera resultatet.
SM4FPD
Intressanta antennberäkningsprogram
Re: Intressanta antennberäkningsprogram
Mycket intressanta beräkningsprogram.
Dessa underlättar ju antennbyggen mycket.
Har man liten träd-gård så ska man absolut fundera på en kortad dipol.
Det finns ju fler program av, VK3CPU.
Tex detta program för fan dipoler.
https://miguelvaca.github.io/vk3cpu/fan ... gth5=2.828
Här kan man se hur flera trådar påverkar hela antennen i realtid så att säga.
Det blir mer komplicerat ju fler trådar man hänger på helt enkelt och två trådar kan ju vara en utgångspunkt så man inte krånglar till det i onödan.
Citat:
Pedanten väljer förstås keramiska spolstommar, teflonisolerad tråd, ser till att få högt Q-värde etc.
När det är klart , vilket kan ta lång tid, några år för akademisk utbildning etc. så kör man sen radio, och njuter av att ha vunnit någon del av en dB. Svårigheten är att verifiera resultatet.
Det är ju synd att den stora antennbutiken Biltema inte har keramiska spolar
I övrigt finns ju det mesta där.
Jag misstänker att Biltema tänker inte i db utan i Dollar och då får plaströr duga så länge.
Tack för mycket användbara länkar.
JAL
Dessa underlättar ju antennbyggen mycket.
Har man liten träd-gård så ska man absolut fundera på en kortad dipol.
Det finns ju fler program av, VK3CPU.
Tex detta program för fan dipoler.
https://miguelvaca.github.io/vk3cpu/fan ... gth5=2.828
Här kan man se hur flera trådar påverkar hela antennen i realtid så att säga.
Det blir mer komplicerat ju fler trådar man hänger på helt enkelt och två trådar kan ju vara en utgångspunkt så man inte krånglar till det i onödan.
Citat:
Det är ju synd att den stora antennbutiken Biltema inte har keramiska spolar
Jag misstänker att Biltema tänker inte i db utan i Dollar och då får plaströr duga så länge.
Tack för mycket användbara länkar.
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap
Det är inte dumt om man har en liten trädgård och som du skriver FPD så fungerar det förvånansvärt bra med förkortade antenner.
Visst är en keramiskt stomme bäst och vill man ta i så en försilvrad tråd med PTFE-isolering så blir det bäst Q-värde men jag har provat med ett vanligt avloppsrör och vanlig mångtrådig tråd vilket ändå funderar utmärkt.
Vill man kolla stommens lämplighet så ställ den med ett glas vatten samtidigt i micron en stund och kolla om den blir varm, i så fall är materialet i stommen inte optimalt.
Nackdelen med förkortade antenner är att de blir smalbandigare och värre blir det ju kortare de är.
Till slut klarar inte stationens inbyggda tuner att stämma av dem en bit från resonansfrekvensen.
Visst är en keramiskt stomme bäst och vill man ta i så en försilvrad tråd med PTFE-isolering så blir det bäst Q-värde men jag har provat med ett vanligt avloppsrör och vanlig mångtrådig tråd vilket ändå funderar utmärkt.
Vill man kolla stommens lämplighet så ställ den med ett glas vatten samtidigt i micron en stund och kolla om den blir varm, i så fall är materialet i stommen inte optimalt.
Nackdelen med förkortade antenner är att de blir smalbandigare och värre blir det ju kortare de är.
Till slut klarar inte stationens inbyggda tuner att stämma av dem en bit från resonansfrekvensen.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Min mest förkortade antenn som jag gjort var c:a 2 x 3 meter lång dipol, matad med 75 Ohms kvartumsbandkabel.
Spolar lindade med 0,2 mm Cu på gamla pennor. Dvs omkring 8 mm.
Vid 10 W körde jag det mesta i SM på RTTY, som gällde då, dvs förr.
Mer än 10 W och det blev rök vid spolarna, en liten antydan om verkningsgrad då....
Så måttlig förkortning gäller, dvs ned till kanske en 0,25 av hela längden.
Vad jag menade med PEDANTEN. är att det finns ju en del experter, teoretiker, som sällan får upp nån antenn, Men kan klaga på det mesta som går att göra till teori.
För de flesta gäller att "experimetera mera"
2 x 25 meter lång dipol för 1,95 MHz kanske. Går som en kanon, men 2 x 20 m för 3,7 MHz går inte alls....
BILTEMA försvann hr i Karlstad......
Kåken skall rivas, men avsikten är nog en ny större Biltema.
Men VP rör etc finns ju på andra ställen.
SM4FPD
Spolar lindade med 0,2 mm Cu på gamla pennor. Dvs omkring 8 mm.
Vid 10 W körde jag det mesta i SM på RTTY, som gällde då, dvs förr.
Mer än 10 W och det blev rök vid spolarna, en liten antydan om verkningsgrad då....
Så måttlig förkortning gäller, dvs ned till kanske en 0,25 av hela längden.
Vad jag menade med PEDANTEN. är att det finns ju en del experter, teoretiker, som sällan får upp nån antenn, Men kan klaga på det mesta som går att göra till teori.
För de flesta gäller att "experimetera mera"
2 x 25 meter lång dipol för 1,95 MHz kanske. Går som en kanon, men 2 x 20 m för 3,7 MHz går inte alls....
BILTEMA försvann hr i Karlstad......
Kåken skall rivas, men avsikten är nog en ny större Biltema.
Men VP rör etc finns ju på andra ställen.
SM4FPD
Ja det var lite strul med Biltema i Karlstad...
Som sagt var, så finns andra ställen att hitta material på.
JAL
Som sagt var, så finns andra ställen att hitta material på.
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
Ja, precis som du skriver FPD hittar man en del "pålästa" amatörer som har synpunkter men som man aldrig hör på banden så mycket snack och lite verkstad.
Att experimentera är både spännande och lärorikt men även teori är bra så man slipper de värsta omvägarna.
Jag byggde för några år sedan den förkortade 80m-dipolen du beskrivit på ett annat forum med riktigt bra resultat och har den beskriven på min hemsida.
Alltid bra och enkelt när man kan sno något som är färdigt utan att behöva räkna på mått och spolar
Den här är inte så dum annars...
https://k7mem.com/Ant_Short_Dipole.html
Att experimentera är både spännande och lärorikt men även teori är bra så man slipper de värsta omvägarna.
Jag byggde för några år sedan den förkortade 80m-dipolen du beskrivit på ett annat forum med riktigt bra resultat och har den beskriven på min hemsida.
Alltid bra och enkelt när man kan sno något som är färdigt utan att behöva räkna på mått och spolar
Den här är inte så dum annars...
https://k7mem.com/Ant_Short_Dipole.html
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.