CE märkning

//JAL

CE märkning

Inlägg av //JAL »

Hur var det nu ?

Som radioamatör får man köra med ej CE märkt apparatur och om en CE märkt apparat modifieras försvinner CE märkningen.

Då kommer vi till kärnpunkten ! Instegscertarna måste ju ha CE märkta apparater.
Vilka omodifierade CE märkta apparater kan dom då använda ?

Tex, har jag IC-706 CE märkt modifierad med öppnad tx, och en ic-7000 CE märkt och med garantilappen "obruten" med öppnad tx, samt en ic-7100 modifierad med öppnad tx utan CE märkning "troligtvis USA såld.

Instegscertare vill ju gärna komma åt 40, 20, 15, 10, 6, 2m banden och då är frågan vilka apparater dom med gott samvete kan sända med ?

Man bör ju lägga alla pengar på något lite nyare så man slipper leta filter och krångla med en massa tillbehör som inte tillverkas.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!

Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap ;)
Användarens profilbild
sm6pop
Kontakt:

Re: CE märkning

Inlägg av sm6pop »

Jag fungerar säkert på samma sätt som för mig på jobbet med medicinteknisk utrustning.
Så fort man ändrar något som inte är helt original och därmed inte köpt från leverantören så faller CE-märkningen.
Nu kan vi i mitt jobb ändra det genom att göra en "specialanpassning" men det innebär att vi har ett grannlaga jobb med en så kallad "riskanalys" och det betyder också att man tar över allt produktansvar från tillverkaren.
Nu finns det naturligtvis "grader i helvetet" men en öppnad station har inte kvar sin CE-märkning.
Om stationen inte på något sätt är förändrad men har flera band där instegarna inte får sända är det inga problem, det blir upp till dem att sända på godkänd frekvens och med max 25W.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Användarens profilbild
DH

Inlägg av DH »

De instegare jag känner till kör Icom IC-7100 & 7300. De är ju alldeles utmärkta. De plus hundra andra radios till som finns att välja på.

Däremot att få till effektiva antenner är en långt större utmaning. Som instegare & 25W har man förmodligen inget superqth…för då hade man tagit det stora certet ist. Man trycker kanske i lägenhet med gamla maströret till 11/4m’s att spela på. Det är mkt värre.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Jag läste lite om CE märkningen det finns lite varianter på den...

CE China Export.
CE Check Everything.

CE den vanliga för EU ;)

Tar man tex Nortcom så skriver dom att alla deras apparater är CE märkta fast jag blev fundersam så jag tittade på en apparat där dom skrev att den var en av de få CE märkta apparater dom säljer... Det kan ju vara något gammalt tryckfel som ligger kvar.

Allt elektriskt som säljs i EU skall vara CE märkt så kinagrejer har egen märkning som sagt var 8-)
USA har sin egen märkning.
UK har sin osv.

Man får nästan fråga Limmared om deras tjänst med, öppen TX tar bort CE märkningen med tanke på vad du sade POP, eller om dom har något slags intyg.
Jag tänkte mer på om man ändrar i filter och sådant så den "stänker" över alla band. Öppen TX är ju så att säga inget som påverkar det elektriska egenskaperna vad rör säkerheten och "stänkandet".

Det är ju som bekant upp till var och en att sänka effekten till en behaglig nivå samt att endast sända där man får.

DH.
Jag pratade i dag med en instegare från Västervik och hos mig gick han in på 9+, dock hörde han inte mig då han bor i villaområde med brus på 7-9 på mätaren.
40m dipol hade han fått upp i träd-gården och gick starkt till mig.

Jag får nog starta en ny tråd om antenner för instegare.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som

Användarens profilbild
DH

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 24 jan 2026, 22:42
Det är ju som bekant upp till var och en att sänka effekten till en behaglig nivå samt att endast sända där man får.
JAL
Såklart. Beroende på tillståndet man har gäller ju 25/200/1000W.
Som instegare är man inte betrodd att laborera med utrustningen och då gäller självklart ej modifierade grejer.
Ge fan i att frekvensöppna skiten så är allt lugnt.
För den som skiter i vilket…torde frågan om CE märkning inte existera alls.
SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

Ja detta med störningar, hos nyblivna radiomatörer blir ett stort problem.
Dom hörs med S9+ hos den som har störningsfritt, men hör inget pga S9 i stöj.
Mkt olyckligt och det kommer att resultera i att många ger upp.

I en del fall provar man med en ändmatad antenn, en tråd bara eller en dipol med dålig balans.
Kanske dålig kunskap i hur man balanserar sig anläggning och hur man avstör saker som stör.

En ren avstämd dipol för 7,1 MHz med balun och ev strömchokar borde vara det man börjar med, eller åtminstone det man försöker förbättra förhållandena med.

Får inte plats med 2 x 10 meter (lång) dipol, kanske i alla fall svårt att få den någorlunda väl uppspänd.

Höjden har betydelse för att få antennen längre från störningarna. Ja jord, eller markens stör.....

Ett sätt är att med förlängningsspolar göra sin dipol lite kortare.
Dvs för att få upp den bra.

Själv har jag en 2 x 4 m lång dipol. med balun avstämd till 5,3 MHz med spolar.
Antennen fungera utmärkt och är oftast lika eller bättre än min 2 40 m lång dubbelZepp.

Det finns flera onine calculatorer för att bygga antenner med förlängningsspolar.
Jag har gjort många en tid då jag tyckte det v roligt, exvis 2 x1 6 meter lång dipol för 1,9 MHz.

Jag jag skriver att måtten i meter är antennens längd då det annars blandas ihop med våglängden, Dvs ange frekvens i kHz eller MHz istället för i meter..

Bodde finnas någon ämnesgrupp eller forum för instegsamatörer???
Men de är väl rätt få än.

SM4FPD
Användarens profilbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Ingen dum idé FPD med forum eller tråd till instegarna.
De börjar allt bli några stycken, bara i distrikt 4 och 6 är det runt 60st och man kan gissa att aktiviteten är högre än snittaktiviteten på övriga.
Som DH skriver faller CE-märkningen på en öppnad station, alla seriösa tillverkare av CE-märkta produkter, säkert även radio, är väldigt noga med att man inte kan ändra något då de har produktansvar för den CE-märkta prylen.
På tal om skvättande stationer och CE-märkning så kan jag ta ett exempel som varit på tapeten förut här.
En öppnad IC-7300 som körs på 69MHz har också en spurre med relativt hög effekt på 54MHz på grund av fel filterval.
Hade det varit så original hade den alldrig varit CE-märkt.
Snacka om att skvätta.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Användarens profilbild
DH

Inlägg av DH »

Kul att för omväxlings skull läsa om ngn som tycker som jag. Dvs att det inte är ngt ’fult’ med kortade dipoler men att dåligt montage är det.

Nu har ju JAL dragit igång en ny tråd för antenner till instegare. Där kan man ju skriva om man vill. Jag tycker dock att det är samma slags antenner som kommer på fråga för alla ham’s. Instegare eller inte. Därför har jag inget nytt att tillföra där.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Ja tanken var att skapa lite "prat" för instegscertare och det är många som läser här så när dom söker på google dyker vi upp med goda råd.

Det blev lite prat om CE märkning och det är ju trevligt ;)

FPD skrev ett bra inlägg om störningar och korta antenner på bakgården i radiostörda områden...

Det är utbytet av erfarenheter som är viktigt.

JAL

Skriv svar