Isf är den större datafläkt jag har som ventilerar växthuset medelst 20W panel som direktdriver den utan ngt batteri…endast en e-lyt konding illa ute med mina tvinnade kablar mellan fingrarna bara..//JAL skrev: 06 jan 2026, 22:12 ’kravet på lågspänningsanläggningar att man måste ha godkänd elektriker om effekten överstiger 20VA har jag för mig det var...
Ordentligt? Då är det ju omöjligt att ständigt labba , ändra o greja som jag håller på med. Sista metern kabel från största panel-linan har jag med flit satt dit 0,75 kvadrats kabel ist för 2,5 kvadrats det eg borde vara.//JAL skrev: 06 jan 2026, 22:12
Fast man ska ju göra det lika ordentligt som POP visar med avstånd mellan grova kablar så dom inte kan smälta ihop och få kontakt med varandra om det blir varmt, och med säkring givetvis.
Så har jag haft det i ett halvår. Detta för att testa kabelareans betydelse. Det går förvånansvärt bra.
När jag labbat färdigt om 10 år eller så…kanske man rentav spikar upp allt kablage för att slippa trampa i kabelhärvan jag har nu…
Omvandlare? Med en sån kan man ju driva vad fan för elektriskt som helst.//JAL skrev: 06 jan 2026, 22:12
Vi får nog börja räkna upp saker man kan fixa med 24 volt.
Belysning.
Vattenpump. Om man nu inte har kommunalt vatten.
Gasspis.
HF radio. Med omvandlare givetvis.
Fler förslag? Till vilken nytta?//JAL skrev: 06 jan 2026, 22:12 TV.
Dator.
Kylskåp/frys.
Varmvatten. Vedpanna med laddpump på 24v...
Brödrost. Ställning över gasspisen för brödrostning![]()
Fler förslag på saker att driva med 24v mottages gärna.
JAL
Personligen är jag mer intresserad över hur man by the book får till skyddsjord?
Inväntar kvalitets-svar från Anders…