Nödbroms på nätaggregat

Reparationer, byggen, modifikationer.
//JAL

Nödbroms på nätaggregat

Inlägg av //JAL »

Jag vet en som råkade få en 2n3055 transistor att brinna ihop på Svebry aggregat har jag för mig det var, och som tur var satt bara en liten mojäng där och brann upp efter nätaggregatet.

Det finns ju Crow bar med zener och thyristor, Eller som i små nätdelar en zener som drar säkringen när volten blir för hög. Varistor, transientskydd med mera.

I want the right system and i do not know what to do with the left system.... ;)

När man har transformator med 20 amp eller mer så har transformatorn i sig, mycket levande energi så "nödbromsen" borde sitta efter transformatorn på utgången känner jag.

Vad bör man ha ?
En apparat tål ju en liten ökning i volt ett kort ögonblick innan bromskretsen reagerar/börjar dra säkringen. Vad jag känner så går de flesta ganska långt upp i volt innan den lyckas bränna säkringen.

Någon som har goda råd om snabb och kraftig "nödbroms" ?

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!

Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap ;)
SM4FPD

Re: Nödbroms på nätaggregat

Inlägg av SM4FPD »

Saken brukar kalla Crow bar, dvs ungefär kofot.
Brukar bestå av en thyristor som styrd via en Zenerdiod och när det blir för hög spänning triggas thyristorn.
Dvs nätaggets utgång blir kortslutet vid överspänning. Dvs lika brutalt som kofossingen.
Googla på Crowbar eller varianter av ordet, så bör man hitta kopplingsexempel.

En annan sak att tänka på är att de flesta stabbade nätagg har en potentiometer för att ställa in utspänningen.
Fast agg en trimpot invändigt, andra en pot på panelen för endera 0 - 25 V eller 13,8 V +-5 Volt eller så.
Med tiden vet vi ju hur pottar blir, särskilt om de sitter i volymkontroller. Glappa.
En glapp sådan pott kan sända ut korta pulser av för hög spänning om man vrider på den, andra lägger av och spänningen blir fel, i värsta fall 22 Volt.
Vad gör man åt detta då?

1. Byter potten till två fasta motstånd.
2. Sprayar potten.
3. Minskar dess reglerområde, med motstånd och nytt värde.
4. Byter potten till en 10 varvare av god kvalitet.
5. Ser till att kopplingen inte orsakar överspänning om det glappar, utan att spänningen då sjunker.

SM4FPD
Användarens profilbild
DH

Inlägg av DH »

De billiga vita trafoaggen…de kan man ’banka upp’ i 20Volt med några örfilar mot locket efter några år.
Dylik kofot har jag i ett av mina hembyggda agg vilka för all del är rejäla…men mest för skoj skull.
Flashigare nätagg med ställbar spänning på fronten brukar jag safe’a genom att ge mej på kranen invändigt så de ej längre kan vridas upp i 16-18V eller så.
Även om det på kranen på fronten står ’9-15V’ är det inte alltid att lita på.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Tack för tipsen SM4FPD.

Det finns många varianter på den berömda crow baren. Jag tänker i alla fall prova lite så övervolt inte gör sönder apparaturen om något går fel i regleringen.
Det finns en beskrivning här på forumet också.
http://www.radioforum.se/phpBB3/viewtop ... egat#p1213

Crow bar är ett alternativ. Har någon erfarenhet av denna och vet om den är snabb? Det kan vara lite marigt att se när den börjar dra ström så den kortsluter och hur högt den går, men det går säkert att trimma in så att tröskeln på tyristorn tilltar över.

Transientskydd är en variant med enkel och dubbelriktad diod fast dom finns endast i 13 och 15 volt så om någon är duktig att läsa och förstå det tekniska så får vi se om den går långt över 15 volt innan säkringen brinner av.
https://www.electrokit.com/1n5908-do-20 ... sientskydd

Varistor vet jag inget om men det kanske är ett alternativ.

Jag funderar på att man kanske ska sätta överspänningsskyddet i en dosa med säkring utanför nätaggregatet då det kan vara trångt i lådan på nätaggregatet.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som

//JAL

Inlägg av //JAL »

DH skrev: 14 dec 2025, 11:42 De billiga vita trafoaggen…de kan man ’banka upp’ i 20Volt med några örfilar mot locket efter några år.
Dylik kofot har jag i ett av mina hembyggda agg vilka för all del är rejäla…men mest för skoj skull.
Flashigare nätagg med ställbar spänning på fronten brukar jag safe’a genom att ge mej på kranen invändigt så de ej längre kan vridas upp i 16-18V eller så.
Även om det på kranen på fronten står ’9-15V’ är det inte alltid att lita på.
Absolut 100% DH.
Själv är bäste dräng. Det kanske inte ens behövs örfilar på locket...
Jag kollar också alltid adaptrarna om dom stämmer och oftast stämmer det inte.

JAL

Användarens profilbild
DH

Inlägg av DH »

Ja fast ’adaptrarna’ får man isf mäta under adekvat belastning då de vanligen inte är reglerade.
En som är märkt t.ex ’9V 300mA’ kommer vid spänningsmätning rätt på att visa 12V eller ngt vilket då är precis som det skall vara.
Användarens profilbild
sm2oww

Inlägg av sm2oww »

Har på de fasta 13.8 volts nätagg som jag har till mina olika radioapparater satt en Transient Skydds Diod mellan polskruvarna, förhoppningen är att den ska "kortsluta" snabbt nog för att rädda radion om utspänningen skenar iväg...

Transientskydd 1.5KE15CA DO-201 15V 1.5kW dubbelriktad

Om jag förstått det rätt så någonstans mellan 14.3 och 15.8 volt ska den alltså bryta ihop / kortsluta...
Transient skydd.jpg
https://www.electrokit.com/1.5ke15ca-do ... ningsskydd

https://www.electrokit.com/upload/quick ... 15-tds.pdf
Användarens profilbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Det blir inte rätt väg att gå tyvärr.
De skall sitta mot jord, den är avsedd för transienter och den högsta spänning den klarar är betydligt lägre än vad ett linjärt aggregat lämnar om en 2N3055 eller liknande går sönder.
Vill man skydda radion använder man en tyristor som styrs med en zenerdiod.
Den pallar allt som kan hända och med en säkring före spänningsskyddet så klipper den snabbt matningen till stationen.
spänningsskydd.jpg
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
//JAL

Inlägg av //JAL »

sm6pop skrev: 14 mar 2026, 23:01 Det blir inte rätt väg att gå tyvärr.
De skall sitta mot jord, den är avsedd för transienter och den högsta spänning den klarar är betydligt lägre än vad ett linjärt aggregat lämnar om en 2N3055 eller liknande går sönder.
Vill man skydda radion använder man en tyristor som styrs med en zenerdiod.
Den pallar allt som kan hända och med en säkring före spänningsskyddet så klipper den snabbt matningen till stationen.

spänningsskydd.jpg
Tack för den ritningen POP.
Tyristorn är nog mest lämplig vad jag känner.

Mina kunskaper säger mig att 15v transientskyddsdioden kanske är uppe i 17-18 volt innan den drar fullt och säkringen går av.
15 volt klarar nog en apparat någon sekund...

Tyristorn är lite svart eller vit jämfört med tex stransientskyddsdioden, och Tyristorn kan justeras med zenerń.
Man bör nog testa och justera så att (lavinspänningen har jag för mig det heter) uppnås och blir lagom.

JAL

Användarens profilbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Tryckfels-Nisse var igång, högsta ström skall det naturligtvis vara i mitt tidigare inlägg.
De strömmar som är angivet i databladet till dioden är ju vid en väldigt kort tid och blir den belastad med den strömmen som det trasiga aggregatet lämnar är det frågan om det är säkringen eller dioden som går sönder först.
I databladet hittar jag inte hur mycket ström den pallar över tid men jag har svårt att tro att den klarar 20A fullt öppen mot jord, det är ju just transienter den är avsedd för.
Är det dioden som ryker först så brukar det nästan alltid leda till avbrott i den och då är man illa ute.
Går ett sådant agg sönder brukar det orsakas av till kortis i en av effekttrissorna vilket ger en betydligt högre spänning än 15 volt.
!5 volt tror jag att stationen klara en lång stund, kanske till och med konstant, det är bara att prova :D
Det fina med tyristorn är att den monterad på kylfläns klara att konstant ligga öppen mot jord.
Nu går väl säkringen hyfsat snabbt så någon kylfläns behövs inte.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Skriv svar