//JAL skrev: 06 dec 2025, 11:08
.... Det är som Janne säger "örat är bästa instrumentet".
JAL
Det jag menar är att det är mycket upp till användaren om man vill höra eller inte.
Vissa resonerar ju som så, att hörs man på en S5 hos motstationen så går man dåligt enligt denne.
Dra på DSP och allt vad man nu har för fulla spjäll så att man slipper höra bruset å så väljer man ut de stationer som ligger på 160 μV eller högre, men då kanske man har tappat tjusningen med att aktivt lyssna med sitt öra vill jag nog hävda.
Alla kan ju inte tycka lika för all del, men är det inte charmigt att emellanåt få upprepa några ggr vad man sade, skärpa till det man har för att eventuellt lyfta fram motstationen och med lite urskiljning slutligen få till ett hyfsat QSO eller få kläm på vem den där motstationen egentligen är?
Onekligen lyckas man för det allra mesta, med lite upprepningar och en stark vilja, det tror jag många håller med om.
Men det kanske är så att ligger man inte +- 1Hz eller bättre i frekv och har en signalstyka för att klämma sig igenom den mest hård-dragna brusspärr så är det inte lönt att köra, eller så "har motstationen skitgrejor", ja eller iaf såpass att man må rätta den andre hur "snett den ligger eller dåligt den går", "Du vet.. jag har en ny radio med frekvensräknare såatte... det är din radio det är fel på". Jag vet inte men jag märker av sådan mentalitet hos många.
Ajja nog om det.
Det här med dipoler och längd, det är väl inte direkt det som diskuteras här men när jag bygger mina dipoler så skippar jag beräkningen med våghastigheten i kabeln Vf, eller förkortningsfaktor (0,96λ), jag får resonans där jag beräknat den genom att dela 300/frekvens/2 för en halvvågs dipol längd.
Jag har testat men brukar bli förbryllad över hur jag må klippa eller förlänga och trixa, men med den enkla grundformeln så stämmer det direkt, och efter rådet från en kamrat så gick jag tillbaks till det och har sedan fortsatt i den riktningen, man behöver inte krångla till något som är enkelt från början men visst får man väl grotta ner sig hur mycket man vill, det är väl samma där, det är individuellt vad man tycker att man vill lägga krutet på i hobbyn.
Det handlar inte om stora längder i skillnad men har jag beräknat centerfrekvensen för ett band så är det där jag vill hamna när jag är klar genom inga eller så små förändringar som möjligt, det gör man också, utifrån fallen där antennen oftast hamnar inom vad som är rimligt pga höjd från marken osv i realiteten.
Tack för att jag fick inflika mina tankar.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.