Det blir allt mindre i stationerna och det senaste har jag varit tvungen att koppla upp instrumenten mot kontakter av typen U.FL eller som de också heter IPEX MHF.
De sitter på sladdarna mellan de olika korten istället för TMP i nyare stationer.
Riktigt små och ömtåliga.
Skickar med ett par bilder, först på en hona och sedan på en övergång från U.FL-hane till SMA samt en bild från en IC-9700 som varit på bänken här med den kontakten.
De två första bilderna är taget tillsammans med spetsen av en penna.
Exempelvis den IC-9700 som är med på bilden så finns inte komponenterna i skärmburken inte med i schemat så hur gör man då om felet sitter där, som tur var det inte var fallet med den.
Med tanke på storleken på komponentera som våra stationer är byggda med, är det meningen att de skall kunna lagas?
Det var bättre förr....?
U.FL
U.FL
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Re: U.FL
Här kommer nästa, det funkar tydligen inte med fler bilder i samma meddelande
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Och här kommer bilden från IC-9700....
Jo, det är en koax DH.
Jag hade svårt att hitta en U.FL hane med sladd till SMA och efter ett antal kontakter med Elfa och andra gick jag bet.
När man kopplar loss en U.FL hona från ett kort vill man ju kunna mäta var som finns där och då är det en U.FL hane det som fattas mellan den frånkopplade honan och instrumenten.
U.FL hona till SMA hona var inga problem för det har jag flera så jag köpte ett antal antal U.FL hanar för kretskortsmontage och provade att klippa koaxen till U.FL honan på en av sladdarna och löda på en hane istället på den klippta änden.
Det fungerade att löda på den med mikroskop men när jag skulle koppla isär dem håller inte lödning eller kontakten, väldigt ömtåligt.
Det var efter det försöket jag hittade övergången på en av bilderna.
Allt blir mindre och kanske var det bättre förr eller vad säger du DH?
Jag hade svårt att hitta en U.FL hane med sladd till SMA och efter ett antal kontakter med Elfa och andra gick jag bet.
När man kopplar loss en U.FL hona från ett kort vill man ju kunna mäta var som finns där och då är det en U.FL hane det som fattas mellan den frånkopplade honan och instrumenten.
U.FL hona till SMA hona var inga problem för det har jag flera så jag köpte ett antal antal U.FL hanar för kretskortsmontage och provade att klippa koaxen till U.FL honan på en av sladdarna och löda på en hane istället på den klippta änden.
Det fungerade att löda på den med mikroskop men när jag skulle koppla isär dem håller inte lödning eller kontakten, väldigt ömtåligt.
Det var efter det försöket jag hittade övergången på en av bilderna.
Allt blir mindre och kanske var det bättre förr eller vad säger du DH?
Man är ju frestad att hålla med fast kikar man ner under locket på en 70-talare med dessa massiva kulörta , stela kabelhärvor där man knappt ser ner på kortet pga all kabelspaghetti över så undrar man ändå.
De är nog enklare att serva fast nypriset då gick ju åt dubbelt så många månadslöner än dagens radio att införskaffa.
Är vi beredda på det?
Koaxialdon. Hmm. Vad kan de va för impedans i den tro? 5 Ohm?
De är nog enklare att serva fast nypriset då gick ju åt dubbelt så många månadslöner än dagens radio att införskaffa.
Är vi beredda på det?
Koaxialdon. Hmm. Vad kan de va för impedans i den tro? 5 Ohm?
Håller med DH, sedan är väl de gamla stationerna med hålmonterade komponenter och kabelhärvor ännu värre än de ytmonterade tycker jag.
Många gånger måste kortet ur för att komma åt undersidan för mätning och komponentbyte och då är kabelhärvorna ett gissel, behöver man dessutom köra kortet inkopplat med undersidan fri för mätning så blir det många gånger riktigt besvärligt.
I det nya stationerna är det istället riktigt smått så någonstans där emellan är det lättast.
Säg som exempel stationer från mitten av 90-talet och 10 år framåt.
Den är 50 Ohm, storleken på själva kontakten har inget med impedans att göra.
https://www.elfa.se/sv/fl-chassistiftdo ... ist=search
Många gånger måste kortet ur för att komma åt undersidan för mätning och komponentbyte och då är kabelhärvorna ett gissel, behöver man dessutom köra kortet inkopplat med undersidan fri för mätning så blir det många gånger riktigt besvärligt.
I det nya stationerna är det istället riktigt smått så någonstans där emellan är det lättast.
Säg som exempel stationer från mitten av 90-talet och 10 år framåt.
Den är 50 Ohm, storleken på själva kontakten har inget med impedans att göra.
https://www.elfa.se/sv/fl-chassistiftdo ... ist=search