Vad har hänt?

per-åke

Vad har hänt?

Inlägg av per-åke »

Slängde ut en dipol tidigare idag, fick kontakt med Danmark och Tyskland. ( 80 meter ) Men nu i ikväll???? ( fortfarande 80 meter ) Värre än 27 MHz på 80-talet. Finns det ingen diciplin lägre på amatörbanden? Fy fasen så tråkigt.
per-åke

Re: Vad har hänt?

Inlägg av per-åke »

Jag frågar igen! Vad har hänt med 80-metern? Bara en massa blaj typ 27 mhz på 80-talet. Finns inte en endaste skandinav med där längre. Någon som har en uppfattning om detta? Eller rättare sagt någon som törs svara? Verkar vara ett ömtåligt ämne.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Jag förstår vad du menar.
Det är mycket contest också.
Vad är det du tänker på att man ska prata då ?

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!

Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap ;)
Användarvisningsbild
Janne

Inlägg av Janne »

per-åke skrev: 06 sep 2025, 20:33 Jag frågar igen! Vad har hänt med 80-metern? Bara en massa blaj typ 27 mhz på 80-talet. Finns inte en endaste skandinav med där längre. Någon som har en uppfattning om detta? Eller rättare sagt någon som törs svara? Verkar vara ett ömtåligt ämne.
Törs svara? På vadå, du må ju specificera, är det någon som är medlem här på forumet som beter sig väldigt illa på 80 meter? För om inte, så kan man ju inte begära att få svar och utifrån det påstå att det beror på att det är ett känsligt ämne, ellerhur.

Vi lever i en värld med allt mer sjunkade etik och moral, alla områden påverkas, på abetsplatser, i trafiken, hobbys med.

Det kommer alltid att finnas dom som förstör för andra, men då kan man ju hålla sig till dom som inte gör det.

Jag är QRV på många band och jag har massor av bra erfarenheter, både förmiddagar, eftermiddagar, kväll och ibland natt, 80 är inget undantag, och framförallt inte 27 MHz.

Visst det är inte många Skandinaver med alla ggr, men det beror ju på kondsen och störningsnivån också, då kan man ju testa ett annat band, eller en annan tidpunkt.

Några exempel till att få en trevlig tillvaro kan ju vara att använda forat till att upplysa om en preliminär frekvens och tid när du vill försöka få till en aktivitet istället.
Nämna forumet lite snabbt till de man gillar att prata med, knyta samman de man lirar bra med.

Att fokusera och beklaga sig över hur dåligt allt blivit bidrar inte med något bra, det finns det så mycket av ändå, jag vet för jag brukar själv tappa sugen ibland och beklaga mig över hur få aktiviteter det är än här och än där, men om man försöker vända trenden så händer det oftast saker men det är bara en själv som kan besluta om man vill vara den som börjar.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH

Inlägg av DH »

per-åke skrev: 06 sep 2025, 20:33 Jag frågar igen! Vad har hänt med 80-metern? Bara en massa blaj typ 27 mhz på 80-talet. Finns inte en endaste skandinav med där längre. Någon som har en uppfattning om detta? Eller rättare sagt någon som törs svara? Verkar vara ett ömtåligt ämne.
Inte det minsta ömtåligt för mitt vidkommande iaf.
Jag har inte vart i luften alls på 2 månader på ngt band av olika orsaker.
På 80m kör jag uteslutande scandinaver + ngn finnländare då och då.
Det är ngt dussin stationer jag kör där regelbundet annars när jag är igång. Alla distrikt utom kanske sm2 land dit jag går dåligt.

Äldre ham’s i pensionsålder brukar oftast även köra cw och håller därför till mest på 36xx kHz när de kör ssb av naturliga skäl. De är vanligen igång dagligen från ca kl 0700 och ett par timmar framåt.
Mitt på dagen är det såklart ingen idé att ropa alls vanligen även om det händer att jag överraskas om jag då sitter där och joddlar och testar ngn mikrofon i min ensamhet. Det dyker på ngn som vevat förbi mej när jag hållt på.
Eftermiddag och kväll vaknar resten av gänget till. Helgkvällar utan för mkt statiskt sprak så går det inte att slita sej loss alls. Det kvittar hur mkt klockan har hunnit bli och hur många ggr man sagt ’73 & godnatt…för sista gången nu…jag måste gå qrtäcke’ ..så kommer det alltid in ngn som vill hälsa och som man då måste bemöta såklart.
När de hör att jag börjar gäspa betänkligt samt börjar sluddra i talet så plockar de fram spännande antennteorier kl 02 där jag såklart vaknar till ett ögonblick av..

Det händer ofta att jag vaknar med brödintaget ökentorrt sedan jag med öppen mun slocknat med huvet bakåt i fåtöljen framför radion som då står o brusar alt. hela centraleuropa som vrålar cq kl 09:15.

Jag håller med om att det kan upplevas som ’rena 27MHz’ ty samma ämnen jag tog upp där på 80-talet är samma ämnen som ventileras nu med. Inte mej emot.
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Ja, en del har hänt lite beroende på hur lång tid tillbaka man tittar.
Med åren har det blivit allt lättare att ta ett cert och även få tillgång till 80m vilket kanske bidragit till delvis ändrade trafikvanor på det bandet.
Jag håller dock inte med om att det är så illa som du beskriver Per-Åke.
Jag hade en liknande diskussion för ett år sedan med en annan person som också upplevde att det knappt finns kvar några svenskar på 80m.
För att bevisa motsatsen började jag lyssna en förmiddag klockan 08.00 efter svenskar och avslutade vid 10-tiden då bandet börjar gå ner.
Inte mindre än 38st stationer från sverige var i QSO den förmiddagen, de flesta i ringar men även tvåparts-QSO.
Den mesta trafiken är på förmiddagar och på helger kvällstid, där mellan kan det vara ganska fattigt på trafik och på dagtid är det stendött men det beror ju på att bandet inte fungerar då på grund av solbelyst D-skikt och så har det ju alltid varit.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Detta var ju ett bra ämne för forumet!

Ja vad är disciplin?

Som jag tycker så är disciplinen bra på de flesta amatörbanden och givetvis blir det lite fel ibland från någon men inte ofta.
Vad rör 27mhz så är disciplinen där mycket bättre nu än på åttiotalet med (vildavästern) disciplinen ;) om man nu bortser från div utländska skip som kommer från hela världen.

Många nöjer sig med S-värde och 73, dock är det många ringar och lite allmänt prat som man kan blanda sig i om man tycker det är roligt.
Ja detta med radio är en kull hobby tycker jag.

Tiderna ändras och instegscertet är en bra "morot" för nya aspiranter, så att hobbyn inte dör ut. Då kommer vi till den viktiga frågan om vad en riktig amatör är.
Någon som vet ?

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som

per-åke

Inlägg av per-åke »

Det är numera olaolaola
+ en massa visslingar. Det är det jag menar. Ingen disciplin alls nästan bättre att prata på 11 metern. Där tar man lite hänsyn iaf. Nu har jag sagt vad vill säga.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Ha ha :lol:
Nu förstår jag. Ola ola ola när dom testar. Ja det är ju lite olustigt att testa på det sättet. Man kan ju alltid svara och säga att du har nog ett allvarligt fel på din radio...
Lite som när någon kör med eko på mikrofonen, då måste man bara säga till att det är fel på deras radio och dom bör kontakta en radioverkstad.

Annars så blev det ju en trevlig tråd av det hela med åsikter om språkbruket på radion. Vad rör samtalsämnen på etern så är kanske inte allt är moraliskt bra men oftast ligger men ligger på en behaglig nivå 8-)

JAL

Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

"Man kan ju alltid svara och säga att du har nog ett allvarligt fel på din radio...
Lite som när någon kör med eko på mikrofonen, då måste man bara säga till att det är fel på deras radio och dom bör kontakta en radioverkstad.
"

:D Även på 11m går det dåligt att framföra kritik ibland, där kan man dessutom låta hur som helst utan att någon kommenterar om man skall hårddra det, åtmintone i det området jag kan nå.

Jag provade i helgen att kommentera en stations modulation på 11m som var väldigt mörk och murrig och fick ett syrligt svar att jag skall använda clarifiern och att jag borde titta över min station då det troligen är fel på den :D
Jag får nog säga att jag har koll på mina prylar då jag delvis jobbar med att reparera amatörradio och får jag själv synpunkter tar jag tacksamt emot dem så man rätta till det.

"Ingen disciplin alls nästan bättre att prata på 11 metern. Där tar man lite hänsyn iaf."
Summan av kardemumman är att även på 11m finns en hel del brister i kunskap och trafikvett.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Skriv svar