Dipoler

//JAL

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

Detta har diskuterats i en annan tråd här på forumet om mätning av antenn.

Jag ska försöka förklara min mätning på två dipoler 80m och 40m.
Nano vna är kalibrerad utan kabel så detta är vad radion ser i kabeländen.

Jag mätte min 80m dipol och såg att den är inte riktigt i fas med SWR och resonansen ligger lite lägre.
Dipolen sitter ungefär på 20m och är lite mer än 0.2 våglängd upp i luften.
IMG_20250829_185250.jpg
På resonansen ligger antennen på 67.6 ohm och vad som händer om antennen kommer högre upp blir troligtvis att ohmtalet sjunker.

Vad som är intressant är att 40m dipolen jag hängde upp är också ungefär 0.2 våglängd upp i luften men SWR och resonans ligger väldigt nära varandra.
IMG_20250829_181947.jpg
Vad jag vet som skiljer dessa antenner åt är att 80m dipolen har ca 15m längre kabel.

Vid tidigare diskussion om detta ser man tydligt pratet om RJX och på Smith beräkningen så ligger 40m bara något lite ovanför "Ekvatorn" som är mittlinjen, och andra ringen från höger är då 50ohm på vänster sida av ringen. Ovanför "Ekvatorn" är antennen resistiv och under kapacitiv.
Tittar man på "Logmag" så är detta en beräkning av alla värden och (hokus pokus filijokus) så får man ett mått på hur antennen funkar.
Logmag resulterar då i -db och runt -20 är bra och lägre värde är bättre.

Någon som har en tanke på vad som får isär SWR och resonans på 80m dipolen ?
Vad kan man göra för att få ner ohmen på resonansen ?

Detta är ju lite intressant för oss svagsignaljägare.
IMG_20250831_115729.jpg
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!

Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap ;)
DH

Inlägg av DH »

Det enda jag förstår av din text och pluttriga bilder är kommentaren om att ’ vad som händer om antennen kommer högre upp blir troligtvis att ohmtalet sjunker.’

Jag föreslår att vi kallar det impedans ist. Den kommer 100% säkert minska ifall antennen riggas närmare marken.
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Ja du, detta med antenner och få till det perfekt har skapat många grå hårstrån på amatörers huvuden.
Om man tittar på dina bilder så har antennen en liten portion av induktiv reaktans över frekvensen vilket syns ovanför det du kallar horisonten (den resistiva linan) men väldigt lite.
Där den är som bäst är det kapacitiv men så ytterst lite att det inte är nämnbart.
Induktiv reaktans ovan horisonten och kapacitiv reaktans under den.
En halvvågsdipol i helt fri luft och helt symetrisk är 73+J42 så helt galet i impedans och allt vi klipper och donar är kompromisser och dessutom väldigt svårt att förutse vad som händer när vi ändrar något.
Det spelar också roll vart på matarkabeln (i ditt fall koaxen) man mäter.
SWR kommer att variera med avståndet mellan antenn och mätpunkten.
Jag sätter dipolen som jag vill ha den och klipper till lägsta SWR på den frekvens jag vill ha den avstämd.
I ditt fall har du ju 1,35:1 i SWR och förlusterna du får då är knappt praktiskt mätbara så där hade jag varit helt nöjd.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Tack POP.
Du kom med de orden jag inte får in i huvudet som (induktiv-reaktans, Kapacitiv) med mera.
De grå håren jag har, kom innan jag tog amatörlicensen så det beror nog på andra bekymmer i livet ;)

Detta är ju inne på din antenn med kabelstege POP och tuner innan radion. Där kan man ju som sagt styra antennen med tunern mycket bättre och väldigt lite förluster med stegen och de vise glada amatörerna får något att diskutera hela natten om att stegen blir en del av antennen eller inte.
Många gånger har jag funderat på din stege och om din, som jag antar är 600ohm i stegen. Och om att kanske en stege på 50 eller 100 ohm ger lite bättre resultat

Nu är detta en liten utopi och ett gott skäl för att experimentera lite så jag slipper bingolotto...
Det hela beror på att kompis ELF och jag diskuterat mycket antenner han är lite pedant medans jag bara vräker upp något och provar.
Hans filosofi är att få upp en bra antenn och köra FT8 eller whisper för att se vart antennen sprätter iväg och det är en lysande tanke, för att efter någon vecka se vartåt den är starkast som monobandare.

Diskussionen om min 40m dipol blev inte lång då den redan funkar bra. Däremot ligger pratet om att testa 80m dipolen med en 1:36 balun så att ohmtalet blir ungefär 68 ohm mot antennen efter balunen.
Visserligen ljuger ju kabeln lite om vad som finns i antennen med förluster och missanpassning samt att jag kan inte mäta på antennen i luften 20m upp så det får bli i kabeln.
Tanken var då att koppla in en 75 ohms kabel och se vad som händer. Risken kan vara att resonansen går upp i frekvens men i vetenskapens namn, som glad amatör så är det fortfarande kul att testa.
Mindre missanpassning i kabel blir mindre förluster och 75 ohms kabeln jag har ligger på någonstans 0.9 db förlust på 100m och 5mhz.
Denna 75 ohms kabel var tänkt till en lyssnarantenn och inget hindrar att prova på dipolen.

Då kanske man äntligen får nytta av tunern efter radion, att stämma av kabeln så att radion trivs med 75 ohms kabel.

DH !
Jag har många gånger funderat på din specialantenn du körde med på semestern en gång och den gick ju ganska starkt så en enkel mätning med vna vore mycket intressant, och troligt är att din kamera ger betydligt bättre bilder än min gamla slitna mobil som har mer damm på insidan än utsidan...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!

Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap ;)
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Hehe, då kan alla amatörer sova gott istället för att fundera, en stegen är ingen del av antennen precis som en koax om antennen är rätt avstämd och antennen är hyfsat i balans.
Stegens impedans avgörs till största del av avståndet mellan trådarna, tänk på hur en 600-Ohm stege ser ut jämfört med en 450-Ohm bandkabel eller den lilla bandkabeln förr på 300-Ohm.
Runt 600-Ohm är optimalt när man vill köra en balanserad antenn på band där SWR är hög så släpp det med 100 eller 50 Ohm stege både när det gäller mått och effektivitet.
Har du SWR och du vill se det rätta SWR-värdet sätter du mätaren en multipel av en halv våglängd från antennen, du måste då också ta hänsyn till koaxens fartfaktor så blir det rätt.
Fortsätt och experimentera och tala om vad du kommer fram till men som jag skrev tidigare hade jag varit nöjd där du är, det är väl vad man vill lägga krutet på i vår breda hobby och antenner borde vara prio ett för de flesta så där får jag ransaka mig själv.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Skriv svar