Bara snack?

Användarvisningsbild
Janne

Bara snack?

Inlägg av Janne »

Flera av dom jag pratat med säger att det är sån jäkla fart på 69MHz runt om i landet.

Varför skrivs det aldrig något om aktviteterna som sker där då?
:roll:
Det borde ju finnas hur mycket som helst att skriva om.

Eller är det hemligt, små klickar som gömmer sig bakom selektiv och annat så att de kan ha sina "hemliga ställen och kamrater"?

Det skrivs aldrig något om det som sker på 27an så då undrar man ju varför inte det görs på 69 då, om så många håller igång där.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH

Re: Bara snack?

Inlägg av DH »

Många frågor. Svar har jag inga men noterar att 69MHz tyx vara aktivt i den här delen av landet iaf.
Stn 740, Madata & Bulten är några bekanta som hänger där now & then.
Trafiken är lite karaktär av 2m fm:
’-tjena, jag har programmerat det o det…sen rabblas det upp lite köpeantenner ’som sägs utklassa den gamle osv.

Mina egna vertikalpinne för 4m’s skall ner till våren då jag hellre har antenn för intressanta band på den platsen ist.
Det är en Sirio CX-4. En variant av J-pole. En vertikal halvvågare alltså.
Finns för avhämtning till våren för 400kr eller ngt. Spekulanter skriver pm ist för i den här tråden.
Ngn av mina bägge 69 radios säljs också om ngn vill ha.
Eagle

Inlägg av Eagle »

Här nere så är det ganska bra trafik på 69! Kör ju själv mobilt dagligen, och det blir även bas när vi nu flyttar till eget hus i järnboås den 15/9 2025
Användarvisningsbild
Janne

Inlägg av Janne »

IMG_1562.jpeg
IMG_1563.jpeg
Ja...
Det trodde jag inte kanske förut, att jag skulle börja nosa på 69MHz, men jag tillverkade en dipol och monterade i masten och har fått in några stationer.

Jag hade bara några meter koax så den fick nöja sig med en låg placering tillsvidare.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH

Inlägg av DH »

Sa jag det….jag har tyckt 69megg gått helt kasst på sistone. Ledsnade o tog därför ner antennen och sålde den.
’-allt har sin tid. 69 är över för min del. Skitband ändå…’
Koaxen flyttades över till min fandipol för HF ist där den ’gör mer nytta’. Premiumkoax o allt. :!:
Av ngn anledning ville inte kortvåg funka med den nya koaxen ??
En svepning av den gav att den lirade fint på 2m däremot. Va i helv ?? :?

Efterforskning gav att jag inte alls har kört 69 med adekvat antenn sista halvåret utan på en 3-ele 2m Yagi :roll:
Undra på att 69MHz gick kasst..

Jag fick nystat upp mina koaxar o lappat dem ånyo med relevant märkning.
IMG_1564.jpeg
Kopplat in fandipolen på fin-koax ist för min fuktskadade RG-213 men knappt hunnit köra ngt innan stormen häromdan blåste sönder jävelstyt där ute…
Ingen HF för mej innan jag orkat fixa det således…
//JAL

Inlägg av //JAL »

Kan man tänka sig att mina tankar har varit att likt Janne, att få upp en enkel dipol på husväggen med Kajsa varg stuk och slå på en radio och se vad som händer...

Jag har lite antennbråte som ligger och skräpar så något borde jag kunna få ihop någon dag. Dipol var mina tankar fast jag tänkte prova med den gamla koppartråden från luftledningen som är ca 3,5mm och ganska styv så den blir nog bra som spröt.

Det är ju lite lättare att kapa en 3mm tråd vid avstämmningen.
Jag har samlat på mig lite 45mm aluminiumrör som kanske gör lite banbredd om man vill lyssna på åkerikanalen tänkte jag så vi får väl se vad som byggs...

Det är nog dags att börja lyssna lite på 69mhz och se om det är något liv och om det inte är det så får man väl börja hojta...

På lastbilen satt en antenn på sniskan och en gång så lossade jag antennfoten och skrapade och lade lite fett under takplåten samt lite olja på skruvarna ner i foten.
Det var ju dumt....... Det betyder att jag hörde våran lastmaskin när han pratade då jag var runt 5 mil bort och på åkeririksen hördes alla grävare, bilar och lastare på ungefär samma avstånd och när det började bli sår i öronen så stängde jag av radion om jag inte var med på något "grusrally" och behövde radion.
85mhz är en mycket användbar våglängd också så 69 borde vara samma om man har en vettig antenn, om än lite och kanske märkbart bättre.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
HB106

Inlägg av HB106 »

Verkar som den gamma matade dipolen jag snodde ihop i början av sommaren bör få en plats på en högre höjd än där den ligger nu kanske....
//JAL

Inlägg av //JAL »

Absolut!
En dipol funkar alltid bra och lite höjd så springer det iväg.
Att bygga en 5/8 är ju lite mer krångel om man inte köper en dyr sådan.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
DH

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 17 aug 2025, 08:40
Att bygga en 5/8 är ju lite mer krångel om man inte köper en dyr sådan.
Om man envisas med att göra den dc jordad ja. Annars är det ju bara att göra den som en 1/4 gp fastän man tar 3st 1/4 våg, dvs 3 x 104cm=312 cm pinne rakt upp bara.
Man bör dock göra den ngt kortare genom att ge den en öppen spole på några varv nedtill vilket är helt okritiskt betr diameter eller antalet varv…men så den blir en halvmeter kortare eller ngt så inte strålningslooben blir alltför brant.
Sen sätter man dit förslagsvis 3st 104cm jordplan.

Om jag testat? Nej men jag vet att det kommer att fungera. Sen kan man alltid finlira lite hit o dit tills man tycker det lirar bra.

Jag brukar låta materialtillgången avgöra. Har man bara 2,5m radiator att tillgå…en gardinstång eller skrot från annan antenn så får ju det duga o man får komplettera med det skrotlådan erbjuder att göra sej en bottenspole av.

Bulten, en lokal radiot gjorde sej en sån fast han skala ner den och gjorde sej en HyGain Penetrator 500 fast för 69MHz då med cap.hat’n i toppen o allt :P
//JAL

Inlägg av //JAL »

Tack för tipset DH.

JAL
Skriv svar