Lästips

DH

Lästips

Inlägg av DH »

I semestertider finner jag mej själv hovra över alla forum och annons sidor i jakt på ngt trevligt att läsa.

När man klickat upp samma annons kanske 3ggr per dag, läst samma foruminlägg nästan lika ofta.. känns det lite fattigt.

Man behöver inte gå över ån efter vatten som man säger..

Det finns mkt att läsa här också som inte följer samma lite urvattnade agenda det vart här senaste åren.
IMG_1240.jpeg
Med skatorna hovrandes över min ostmacka här ute i trädgården har jag o min kaffekopp avverkat ngn timme nu med intressant läsning här: viewforum.php?f=46

Egna nu glömda inlägg om RA200’s antenntuner, disconeantenner o en mängd andra topic som handlar om ’smörjmedel för kablar’ mm finns ju faktiskt att läsa & lära av.

Edit: Nu sprang jag på en exakt 5 år gammal nästan likadan bild från sommaren 2020 när jag reste masten.
8st 2m långa sektioner där en av dem är nedgrävd & fastgjuten i backen. Hela jobbet gjorde jag helt själv med egna påhittade hjälpmedel.
IMG_1241.png
En 2:1 talja kunde man ståendes inne i masten dra upp de 70kg tunga sektionerna en o en för att sen svänga över o bulta fast dem. Flytta röret ett snäpp högre upp och sen kroka i nästa.
Det vart rejält svettigt o armarna blev snabbt som spaghetti vilket gjorde att man orka med 2 sektioner om dan första dagen o blott en sektion per dag sen.

Känslan av att ha byggt o rest den helt ensam gav en kick helt klart.
Belöningen är annars att man efteråt kommer åt och kan kliva upp i masten och ändra ngt i princip dagligen om man vill.
Man slipper slädar och teleskopiska sektioner som skall vevas för minsta skitsak.

Jag tänker att jag säkert har med mastbygget som helhet skrivet nånstans här med.
//JAL

Re: Lästips

Inlägg av //JAL »

Näe.
Det var första gången jag läste om mastbygget.

Det var kul att läsa ;)
När man inte kan eller vill dra dit någon slags mobilkran eller liknande får man ju ha en hjälpmast att dra upp bitarna på plats.
De stora "pöjkarna" bygger kanske med helikopter om så behövs men alla har inte råd med det.

Egen mast är alltid bäst 8-)

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!

Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap ;)
Skriv svar