Extern monitor

DH

Re: Extern monitor

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 18 jul 2025, 12:19 Absolut.
Det är som DH och Janne säger.
Tex att på handapparat när man mäter swr och omväxlande håller i en apparat/kabel och ser en förändring tyder på att något är fel som DH sade.
Nu har jag hållit mej hela dagen från att inte kommentera felaktigheterna i detta inlägg också. Jag hoppades ngn annan skulle göra det så du inte snart tror jag har ngt emot dej eller liknande..

En handapparat är beroende av att en person står och håller i den för att det skall gå bra. Detta för lägre band då. Typ 70cm skiter i vilket då själva radion i våglängd räknat i regel är stor nog ändå utan att ngn med rutig skjorta står och håller i den…
Beroende på hur man håller i den…kommer alltså swr och sändareffekt att ändras. Det är helt normalt och skall vara så. Inget fel alltså.

Som VHF amatörer märkte vi tydligt förr hur mkt bättre 2m’s handjagaren funka på speciellt rx om man ställde ifrån sej den på ngt större metallstycke. Pakethållare på cykeln, på biltaket, på balkongräcke osv ist för att enbart hålla i den. Ngn mer plupp på S metern med mindre FM-skrap blev det.

Du har rätt i tv-pejlandet. Ibland ser man ’radioexperter’ i div grupper på FB avfärda tv-pejling som ’bluff’ då man ’inte kan pejla mottagare’ :roll:
Det kan man visst det då de även sänder lite…men det låter jag bli och kommentera o låter dem tro de är experter i fortsättningen också ^^
Man kunde även se vilken tv kanal man hade igång.

-Ni vet väl hur man gör enkelt ifall man har en polisradio med en kristall man inte vet frekvensen på? En där den stämplade raden siffror bleknat…
Onödigt vetande idag kanske men ni får chansen att klura ut det ngn dag innan jag avslöjar det…
Roy vet det..så han behöver inte svara…men ni andra?
//JAL

Re: Extern monitor

Inlägg av //JAL »

Mäta kristall.
Med vna eller på antennkabel till radio och ratta tills man hör mottagning.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar