Smart med subtonenhet.
Men den funkar nog inte att sätta i miken.
Subtoner är omkring 50 - 250 Hz.
Mikrofonförstärkaren i en rig med riktigt sådan och preenphasis skär av allt under 300 Hz.
Så subtonen måste injiceras sent i modulatorn i en FM station.
Klart att det kan gå med mycket hög nivå, men då finns risk att det blir dist och dist gör att man hög övertonerna. från subtonen.
Devaitionen för subton brukar vara 10% av deviationen vid tal.
det är svårt att mäta, utan deviationmätare som klarar detta.
Man kan prova att höja subtonsdeviationen till det funkar bara.
ett ställe i en sändare där man kan koppla in subtonen är via en ny trimmer till samma punkt som devationstrimmern i sändaren.
Lite svårare dock i riggar där deviation ställs in via mjukvara....
SM4FPD
Sista chansen för 2M
Re: Sista chansen för 2M
Ja, de är inte dumma och jag har sett dem monterade i mikrofoner men hur bra det fungerar vet jag inte, det är ju som du skriver låga frekvenser och det kräver även en del utrymme.
Det jag tror är det vanligaste när det gäller eftermarknadsmoduler och som även en del av tillverkarna skickar med blockschema på är att tonen går in direkt efter mikrofonförstärkaren.
Tittar man i en modern FM-station från Yaesu så ser det ut så här original där tonerna går in så något senare.
Det jag tror är det vanligaste när det gäller eftermarknadsmoduler och som även en del av tillverkarna skickar med blockschema på är att tonen går in direkt efter mikrofonförstärkaren.
Tittar man i en modern FM-station från Yaesu så ser det ut så här original där tonerna går in så något senare.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Re: Sista chansen för 2M
PÅ vissa FM stationer kan det finnas en kontakt för modem. Packet eller liknande den har ofta ren FM utan premphasis, och kan hantera subtone och modem med hög hastighet som då oxo kräver att kunna sända låga frekvenser. Vissa ICOM FM stn ev andra fabrikat, har en minidin jack för ändamålet.
Då slipper man in och riskera att modifiera sönder sin radio......
Handlar det om en billigare Fm station, ex Kina radio, som inte har fasmodulation, dvs bara FM utan preemphasis så kan det gå direkt in i mikjacken. Men de stationer a är ju ofta nyare och har redan CTCSS.
En tid florerade ett rykte att det förekommer två olika CTCSS tabeller, dvs med lite olika frekvenser.
Det visade sig att tonerna var fel helt enkelt, hos vissa tillverkare som var problemet. Man hade inte varit så noga, och flera tiondels Hz felade. Förmodligen är det mest rätt numera.
SM4FPD
Då slipper man in och riskera att modifiera sönder sin radio......
Handlar det om en billigare Fm station, ex Kina radio, som inte har fasmodulation, dvs bara FM utan preemphasis så kan det gå direkt in i mikjacken. Men de stationer a är ju ofta nyare och har redan CTCSS.
En tid florerade ett rykte att det förekommer två olika CTCSS tabeller, dvs med lite olika frekvenser.
Det visade sig att tonerna var fel helt enkelt, hos vissa tillverkare som var problemet. Man hade inte varit så noga, och flera tiondels Hz felade. Förmodligen är det mest rätt numera.
SM4FPD
Re: Sista chansen för 2M
Preemphasis (högpassfilter) hittar jag inte i den stationen på schemat ovan, det enda som jag kan se är de två lågpassfiltren som syns på schemat men jag har inte skärskådat vidare hur den är uppbyggd.
Sen är det så att namnet Yaesu inte inte säger så mycket om vart den är tillverkad och hur avancerad den är när det gäller billigare FM-stationer tyvärr.
Lite som krypflation som det är mycket prat om nu tyvärr.
Sen är det så att namnet Yaesu inte inte säger så mycket om vart den är tillverkad och hur avancerad den är när det gäller billigare FM-stationer tyvärr.
Lite som krypflation som det är mycket prat om nu tyvärr.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Re: Sista chansen för 2M
Längst till höger står det Limit på Q1040, den kommer ju efter mikförstärkaren och dess preemphais.
Så de två LP filter är till för att skära över 3 kHz och de övertoner som bildas i limitern.
Mikförstärkaren ser vi inte då, och den bör innehålla dels högpass för att skära talljud under 300 Hz, dels för att höja diskanten med 6 dB per oktav mellan 300 Hz och 3 kHz, detta är då det vi kallar preemphais.
Sen ampuitlimitern, för att inte övermodulera.
Preemphais ger en förbetoning av talet, med 6 dB per oktav som sedan i mottagaren återställs med att sänka diskanten med 6 dB per oktav. varvid få får en rak kurva mellan 300 Hz och 3 kHz mellan mik och högtalre hos mottagaren.
Filten i fråga ser vanligen ut som bara några enkla kopplingskondingar och överensstämmer vanlig lite halvdåligt med standardkurvan.
Genom att ha preemphasis kommer signalen att likna det som vi fick från fasmodulerade FM-sändare.
På tiden då man försökte åstadkomma FM i kristallstyrda sändare.
Gemensamt för både Fas och Frekvensmodulering är att basen skärs kraftig under 300 Hz.
Därmed blir det lite svårt att få subtoner igenom mikingången.
Idag med PLL sändare är det oftast eller bara frekvensmodulering som gäller med preemphasis, varvid utsignalen liknar en fasmodulerd sändare.
Även våra BC FM sändare på 88 - 108 MHz har preemphasis.
Kommer ihåg att det var populärt att mixtra med bilradion och ta bort deemphais, och få en högre distinkt och extra klar diskant. ( ja att man inte blev mer höselskdad än man är)
Till och med den frekvensmodulerade bilden från tidiga TV stateliter hade preemphasis.
LP skivor, vinyl, eller som de hette förr, mikrospårsskivor, är inspelade med preemphasis, dvs diskanhöjning.
Men där har vi inte högpass 300 Hz förstås.
SM4FPD
Så de två LP filter är till för att skära över 3 kHz och de övertoner som bildas i limitern.
Mikförstärkaren ser vi inte då, och den bör innehålla dels högpass för att skära talljud under 300 Hz, dels för att höja diskanten med 6 dB per oktav mellan 300 Hz och 3 kHz, detta är då det vi kallar preemphais.
Sen ampuitlimitern, för att inte övermodulera.
Preemphais ger en förbetoning av talet, med 6 dB per oktav som sedan i mottagaren återställs med att sänka diskanten med 6 dB per oktav. varvid få får en rak kurva mellan 300 Hz och 3 kHz mellan mik och högtalre hos mottagaren.
Filten i fråga ser vanligen ut som bara några enkla kopplingskondingar och överensstämmer vanlig lite halvdåligt med standardkurvan.
Genom att ha preemphasis kommer signalen att likna det som vi fick från fasmodulerade FM-sändare.
På tiden då man försökte åstadkomma FM i kristallstyrda sändare.
Gemensamt för både Fas och Frekvensmodulering är att basen skärs kraftig under 300 Hz.
Därmed blir det lite svårt att få subtoner igenom mikingången.
Idag med PLL sändare är det oftast eller bara frekvensmodulering som gäller med preemphasis, varvid utsignalen liknar en fasmodulerd sändare.
Även våra BC FM sändare på 88 - 108 MHz har preemphasis.
Kommer ihåg att det var populärt att mixtra med bilradion och ta bort deemphais, och få en högre distinkt och extra klar diskant. ( ja att man inte blev mer höselskdad än man är)
Till och med den frekvensmodulerade bilden från tidiga TV stateliter hade preemphasis.
LP skivor, vinyl, eller som de hette förr, mikrospårsskivor, är inspelade med preemphasis, dvs diskanhöjning.
Men där har vi inte högpass 300 Hz förstås.
SM4FPD
Re: Sista chansen för 2M
Jätteintressant att kolla lite på hur våra stationer är uppbyggda och man lär sig hela tiden under resan.
Jag bifogar blockschemat på det som händer före den tidigare bilden och nästa steg blir kanske att titta vidare på hur de två förstärkarna är uppbyggda på komponentnivå för att de om där sitter någon filtrering.
Jag bifogar blockschemat på det som händer före den tidigare bilden och nästa steg blir kanske att titta vidare på hur de två förstärkarna är uppbyggda på komponentnivå för att de om där sitter någon filtrering.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.