Halva decibel jagar jag hela tiden. Mkt envetet till omgivningens ifrågasättande.
Hellre det än det omvända, dvs att slarva bort halva dB här o där i onödan.
Manuel på Limmareds får genomlida mkt dumheter från kundkretsen han omöjligen kan bemöta allt.
-Då är forum som t.ex detta bra ’grundutbildning.
T.ex så berätta han en gång om kunder som ’uppgraderar’ sin Socket 239 bestyckade radio till N standard genom att helt sonika köpa sej en adapter från Plug 259 i ena änden till en N-hona i den andra… man tar sej för pannan ^^
Om jag tycker ’Polyestersilkeslina’ är ett besvärligt långt ord så tyx Biltema själva tycka det också då de stavat fel på min rulle såg jag nu , hihi.
Stryptag på träden säger såklart sej självt MEN man tror det är ngt som händer ’på lång sikt’.
Nåja.
Min 12m höga Tujja jag har på framsidan hyste tidigare en Windom under många år med det långa benet knutet till en ögla flagglina som vid uppsättning hängde löst och ledigt ett par meter från toppen.
En dag när jag kom hem från jobbet låg toppen på trädet, stor som en julgran ungefär på uppfarten.
’vaf’?? ’
Några kraftiga vindbyar hade orsakat pisksnärtskada på trädet som bröts av precis där Windomen vart knuten.
Den armsgrova stammen vart nu dubbelt så grov och man såg tydligt i botten på ’julgranen’ mitt snöre jag knutit upp 7 år tidigare men som nu vart rejält invuxet i trädet.
Jaha ja.
Samma träd fast i marknivå…där hade jag båten fastlåst i det på sin kärra. En Klass 4 länkad låskätting…svindyr såndär 1500kr’s länk ’i strumpa’ på 3meters längd hade jag hängt löst o ledigt runt trädet att låsa båten i.
Från att jag såg på trädet att ’nu får jag snart lossa på länken’ tills att jag faktiskt gjorde det ngt år för sent så hade länken vuxit fast i trädet…grrr.
1500kr över axchla’ (över axeln på lokal dialekt)
Vinkelkap fick fram för att frigöra trädet.
En stump länk hänger kvar…till vänster i bild…numera fastväxt i trädet att den ändå kan agera låskätting trots att den bara är en halvmeter lång..
Poppeln jag nämnt om högre upp i tråden med sitt maströr side-by-side som står intill på backen med röret stickandes upp mellan grenarna…som även det är knutet i trädet…där kör jag inte med snören utan med ’bagagerem’s variant…typ enklare spännband som kändes skonsammare mot trädet…
Hrmpf
Även det har växt fast på sina ställen..
Ett konstant lärande detta hära…
Dipolfjädrar och brytblock.
Re: Dipolfjädrar och brytblock.
"T.ex så berätta han en gång om kunder som ’uppgraderar’ sin Socket 239 bestyckade radio till N standard genom att helt sonika köpa sej en adapter från Plug 259 i ena änden till en N-hona i den andra… man tar sej för pannan"
Ja, detta har jag labbat med för ett par år sedan då den diskussionen kom upp i en radioring.
Jag mätte förluster i en PL-skarv och en N-skarv (hane, dubbelhona, hane) med "riktiga" instrument och "efter alla konstens regler".
Det är först på 70cm som förlusterna är något att nämna och ändå så små att det i inte spelar någon som helst roll i praktiken.
Ja, detta har jag labbat med för ett par år sedan då den diskussionen kom upp i en radioring.
Jag mätte förluster i en PL-skarv och en N-skarv (hane, dubbelhona, hane) med "riktiga" instrument och "efter alla konstens regler".
Det är först på 70cm som förlusterna är något att nämna och ändå så små att det i inte spelar någon som helst roll i praktiken.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Det var någon som på youtube skarvade ihop hela lådan med skarvar ca 10st och mätte med vna och fick där en försumbar förlust 
Har ej länken...
JAL

Har ej länken...
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Jag gjorde ett sådant experiment för 25 år sen på SRS.
Skarvade ihop en rejäl samling med adaptrar, PL - BNC, - N - PL igen- BNC- N etc kanske tio till femton adaptrar. Eller en 30 cm lång kedja med adaptrar.
Gick ej att se nämnvärda förluster.
Har sett fina radiostationer med rätt rejäl ingrepp för att få dit en annan sorts kontakt.
Filat, borrat repat skrapat, för att byta en So259 till en BNC-jack eller en N-jack.
Helt onödigt, och ofta fult.
Men när DC sladdarna förses med banankontakter, ofta av banankontakter av äldre typ som kanske är avsedda för någon Amp, har det gått lite väl långt.
Vad gäller Aluminium-tråd till HF antenner, dvs med långa trådar, något som många berättat om i andra trådar och andra forum, funkar utmärkt. Lika bra som till VHF och UHF antenner Yagi GP etc.
Någon hade fått tag på nån form av Aluminium lina, eller aluminium tråd rep. Något som kanske håller bättre för vinden.
Anslutningar verkar man göra med presskabelskor.
Har även läst om någon som använder elstängseltråd av polyesterlina med inflätad tunn SS tråd.
SS (rostfritt) av så tunn dimension är en utmärkt motståndstråd, och kanske inte det första man tänker på i antennsammanhang, med för RX duger den säkert.
SM4FPD
Skarvade ihop en rejäl samling med adaptrar, PL - BNC, - N - PL igen- BNC- N etc kanske tio till femton adaptrar. Eller en 30 cm lång kedja med adaptrar.
Gick ej att se nämnvärda förluster.
Har sett fina radiostationer med rätt rejäl ingrepp för att få dit en annan sorts kontakt.
Filat, borrat repat skrapat, för att byta en So259 till en BNC-jack eller en N-jack.
Helt onödigt, och ofta fult.
Men när DC sladdarna förses med banankontakter, ofta av banankontakter av äldre typ som kanske är avsedda för någon Amp, har det gått lite väl långt.
Vad gäller Aluminium-tråd till HF antenner, dvs med långa trådar, något som många berättat om i andra trådar och andra forum, funkar utmärkt. Lika bra som till VHF och UHF antenner Yagi GP etc.
Någon hade fått tag på nån form av Aluminium lina, eller aluminium tråd rep. Något som kanske håller bättre för vinden.
Anslutningar verkar man göra med presskabelskor.
Har även läst om någon som använder elstängseltråd av polyesterlina med inflätad tunn SS tråd.
SS (rostfritt) av så tunn dimension är en utmärkt motståndstråd, och kanske inte det första man tänker på i antennsammanhang, med för RX duger den säkert.
SM4FPD
Asså, det är inte bytet av kontaktyp som är det mest anmärkningsvärda…utan det att man låter SO239/PL259 sitta kvar och sätter en adapter till N standard efter.sm6pop skrev: ↑23 maj 2025, 11:36 "T.ex så berätta han en gång om kunder som ’uppgraderar’ sin Socket 239 bestyckade radio till N standard genom att helt sonika köpa sej en adapter från Plug 259 i ena änden till en N-hona i den andra… man tar sej för pannan"
Det blir ju lite som att sätta en grövre säkring i serie med en klenare och tro att man nu kan dra ur högre ström…
En gång fick jag för mej att hotta upp mitt fina TokyoHyPower 70cm’s slutsteg till N.
Av ngn anledning satt(sitter) det Socket239 don original.
Jag köpte på mej likadana chassiekontakter fast med N konfiguration.
Minns att jag tänkte för mej själv, medans jag skruva isär steget att ’varför har inte japanerna gjort detta från början?? THP som ju är en såpass seriös tillverkare… lite som vi tänker om t.ex Daiwa också..’
Med locket av såg jag att chassiekontakterna satt inte bara skruvade i lådan, det fanns även stora typ ’ringkabelskor’ lödda i kortet och som stod på högkant med de runda kontakterna monterade genom.
Sen vart de hel-lödda runt hela kontakten i ’kabelskon’ som såg ut att vara antingen mässing eller guldpläterat…
Mittstiftet satt med grov gyllengul tråd med en ’knorr’ mitt på och lödd ner i kortet. Knorren för att den skall tåla att ’leva’ lite utan att lea av i ngn ände..
SÅÅÅ seriös hade ju inte jag tänkt att dra dit de nya N kontakterna….o skamset satte jag på locket igen…
-japanerna hade tänkt längre än jag och valt bort N standard just pga den klena nyttan som är beskriven i tråden och ist lagt krutet på att montera fast dem herrejösses seriöst.
Det där tänket har jag sedan härmat efter med annat också. Att lägga krutet på BRA montage ist för bra hårdvara som monteras hipp som happ.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
Rensat tråden från onödiga meningslösa inlägg.
Försök att hålla trådarna fria från sådant.
Tillför gärna något i ämnet som berörs.
Ett exempel på ett onödigt inlägg kan vara:
-"Min morfar hade en beige Opel" i ett inlägg som handlar om konfigurationen på en mikrofon till en specifik radio.
//Admin
Försök att hålla trådarna fria från sådant.
Tillför gärna något i ämnet som berörs.
Ett exempel på ett onödigt inlägg kan vara:
-"Min morfar hade en beige Opel" i ett inlägg som handlar om konfigurationen på en mikrofon till en specifik radio.
//Admin