Behövs det inget forum?

Tävling, Upplysningar, Guider etc.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Behövs det inget forum?

Inlägg av Janne »

Jag hör ofta kommentarer som - "Det skrivs ju ingenting".

Och det är väl som med radio, sitter alla och lyssnar men ingen ropar så lär det inte bli mycket till aktivitet.

Jag kanske var naiv nog att tro att det skulle bli kul och fartfyllt med ett forum igen men det kanske har spelat ut sin roll.

Ajja, jag kör ett tag så får jag se om jag rycker ur pluggen till forat sedan.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Behövs det inget forum?

Inlägg av //JAL »

Jodå.
Ett forum behövs 8-)

Folk är bara lite blyga.
Nu i tider med "putin dåren" kan det behövas radiosamband.
Jag har bekanta nere i Ukraina och telfonsystemet funkar bara på vissa ställen och radiotystnad råder.

Jag såg en youtube där man börjat sända BBC nyheter åt folket i Ukraina så dom får lite nyheter då internet och telefoner ligger nere. https://www.youtube.com/results?search_query=sw+bbc

Man ska ju som radioamatör inte prata politik men personligen tycker jag att man kan det i detta fallet.
Då tredje världskriget står för dörren.

Kanske en ny tråd ?

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Behövs det inget forum?

Inlägg av SA5VOX »

Det behövs absolut ett forum!
Ett forum är ett levande 'Wikipedia' där frågor besvaras, information och erfarenheter delas och kan sökas.
Vad som krävs är att det kommer in tillräckligt många som är nyfikna, frågvisa, kunniga och lika nördiga som oss alla andra.
Knäckfrågan är nog hur man ska nå ut till andra och få dom att samlas här.
Jag har viftat med Radioforum.se när jag haft möjlighet men det tar tid. Det krävs att vi är aktiva här och för min del går det i vågor beroende på vad man har att göra i livet annars.
Så för oss som är registrerade här är det en uppmaning: SPRID VÅR EXISTENS och var aktiva på forumet. :)
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Behövs det inget forum?

Inlägg av //JAL »

Ja "Radioforum.se" är ju för alla radionördar.

Det finns många andra bra forum för radio att söka kunskap på och frågar man där får man säkert svar.
Fast här är det lite högre i taket och allt radio relaterat är välkommet.

För mig som inte skrivit upp för egen signal än, så är jag ingen katt bland hermelinerna ;)

Jag funderar på att starta en ny tråd för de som har en gammal rörradio hemma. Radiorör är inte min starka sida så tanken är att få kunskap om detta och många har säkert en gammal radiogramofon ståendes i något hörn och säker många här som har kunskap om radiorör.

Personligen gillar jag att sitta och läsa om radions barndom och då kommer ww2 in i bilden och man tänker på hur Norska motståndsrörelsen satt uppe på något fjäll och lyssnade på BBC och div utsändningar.
https://www.cryptomuseum.com/spy/sweetheart/index.htm

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Ingojohansson
Inlägg: 11
Blev medlem: 22 nov 2021, 23:12

Re: Behövs det inget forum?

Inlägg av Ingojohansson »

Så klart att den behövs Är kul för mej att kunna gå in i bland Så låt den rulla på :-)
Eagle
Inlägg: 11
Blev medlem: 08 dec 2021, 22:48

Re: Behövs det inget forum?

Inlägg av Eagle »

Klart vi ska ha forumet kvar! Nu har jag kommit igång igen, efter en tids uppehåll,
Köpte mig en emperor radio o idag kom nya mobilantenn! Sirio 145 mag! Så nu blir det åka av igen
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Behövs det inget forum?

Inlägg av Janne »

Nu så har det gått ytterligare 6 mån och det verkar inte rinna så mycket vatten under broarna här.

Inte en ny medlem registrerad på 5 månader.

Jag blir mer och mer frestad att säga upp domänen och webhotellet och inse att forumen inte längre fyller någon större roll, att tycka en massa i facebookgrupper är tydligen det nya.

Jag anser att det inte är värt att betala nästan två tusen kronor årligen för att bara ha en sajt där ettpar stycken skriver nåt nån gång ibland.

Bidragen som kom in hamnade runt 200kr, det är vi tacksam för men detta håller inte, de är samtidigt ett mått på hur litet intresse/behov det finns av dito.

//Janne.
Senast redigerad av 1 Janne, redigerad totalt 10 gånger.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Re: Behövs det inget forum?

Inlägg av sa3atf »

Väldigt tråkigt måste jag säga, men fullt förståeligt helt klart.
Håller med om att det inte är någon större aktivitet. Sedan är jag fullt medveten om att jag själv inte tillför mycket genom att skriva, men så är jag helt enkelt. Kanske därför jag är en av få som inte har Facebook, men är däremot med i det mesta inom amatörradio osv, lite inom motor och sådant jag gillar att läsa om helt enkelt.
Men som sagt sällan jag skriver om det inte är något särskilt jag vill.

Personligen så tycker jag ett forum som det här behövs då alla kanske inte vill (eller törs) skriva på några av de större pga rädsla att få sig en avhyvling av vissa gamla rävar som kan vara snabba på att "idiotförklara" folk eller klanka ner på deras del av hobbyn bara för att det inte är något för dom själva. Ta FT8 till exempel.... Oj oj oj

Men åter igen fullt förståeligt om du drar ur pluggen Janne.
Ser det inte som en lösning på sikt heller att bidra med slantar, det känns bara som en kontgjord andning typ.

Vet inte, men så ser och känner jag.

Trevlig helg alla och försök komma ihåg att kolla 10m kl 20 i kväll (kan vara bra medans värsta pilen på Huddingeringen ger sig)

Med vänlig hälsning/73
Tommy, sa3atf
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Behövs det inget forum?

Inlägg av Janne »

Bra skrivet Tommy.
Här finns också ett motoritresse, och de forumen verkar ju rulla på.

Ajja jag tänker avvakta lite till och se, men visst vore det trevligt med ett uppsving här även om det är ett par tre som verkigen försöker redan nu och det är värt all uppmuntran och beröm.

Vi hörs på 10m ikv 8-)

Janne SM3VFO.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Behövs det inget forum?

Inlägg av sm6pop »

Det vore tråkigt om du lägger ner men som ATF kan jag förstå det du det kostar en slant att hålla igång forumet.
Jag får väl ransaka mig själv även om jag skriver någon gång ibland.
Jag tänker att det kanske finns någon lösning som är billigare men jag förstår om du inte vill ställa om allt till en ny domän när det är så lite aktivitet här med allt jobb det medför.
Jag är med på fler forum och det som är bra här är att det inte blir på en sådan högtravande nivå som några andra forum och grupper tenderar att bli.
Jag lyssnar efter er på 10m även om jag inte har så stora förhoppningar att höra er.
73 de SM6POP
Skriv svar