Nu en TS-940S på reparationsbänken.
Stationen skjuter ingående säkring till nätdelen när man skall starta den och nätdelsfel är en följetong på de stationerna.
Allt sitter tajt och varmt så det börjar dyka upp yttre nätdelar till dem som man kan sätta i tex. extern högtalarlåda om man vill.
Den stationens nätdel är lite annorlunda än vad som är vanligt då den levererar flera olika spänningar, bland annat 50V till slutsteget.
Hur som helst så hittar jag felet på bifogad bild, en del reparationer är lättare än andra men det är väl bäst att inte säga för mycket då jag inte fått dit en ny brygga och provstartat än.
Man inte kan vara säker på om det finns fler fel till följ av det jag hittat hittils eller fel som orsakat den trasiga gretzbryggan.
TS-940S på bänken
Re: TS-940S på bänken
Då var TS-940 klar och det var ytterligare ett par komponenter som var trasiga i nätdelen men som tur tog det inte med sig något annat i stationen.
Diodbryggan byttes men efter vidare mätningar på utgångarna från nätdelen hittades också en trasig diod som orsakat en elyts bortgång.
Byte av skallampor var också nödvändigt men efter det har stationen gått tillbaka till ägaren.
På bilden visas de komponenter som jag fick byta.
Diodbryggan byttes men efter vidare mätningar på utgångarna från nätdelen hittades också en trasig diod som orsakat en elyts bortgång.
Byte av skallampor var också nödvändigt men efter det har stationen gått tillbaka till ägaren.
På bilden visas de komponenter som jag fick byta.
Kul att kunna bidra till några års drift till.
Man kan….iaf på äldre sändare…säga att de låter bättre ju högre spänning steget matas med.
’12V’ grejer är därmed lite lågbudget.
Man kan….iaf på äldre sändare…säga att de låter bättre ju högre spänning steget matas med.
’12V’ grejer är därmed lite lågbudget.
Som DH sade... "Kul att kunna bidra med några års drift ytterligare".
Pop! Jag undrar om du inte i smyg börjat med din (Radioreparations skola)..
Jag är idel öra att lyssna och lära.
JAL
Pop! Jag undrar om du inte i smyg börjat med din (Radioreparations skola)..

Jag är idel öra att lyssna och lära.
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Så blir det DH och särskilt när det blir slusteg och högre effekter, våra moderna stationer går linjärt och fint även med 13,8V men italienska mobilsteg med lite effekt och 13,8V kan se ut som en julgran i spektrumet.
Kul att det finns fler som tycker det är kul med tekniken i våra riggar, det kommer snart mer om ägarna eller tidens tand är elaka mot våra stationer.
Kul att det finns fler som tycker det är kul med tekniken i våra riggar, det kommer snart mer om ägarna eller tidens tand är elaka mot våra stationer.