Nya radios

DH

Re: Nya radios

Inlägg av DH »

Inte heller Icom sitter och rullar tummarna:
IMG_8358.jpeg
https://youtu.be/NPDNKh56OjQ?si=jjdS1MdCNYnwMRZ5
DH

Inlägg av DH »

Kenwood TM-D750 heter Kenwood’s nya 2/70 radio.
Lite kul att konservativa Kenwood ger sej på en ’tegelstens radio’ de med…som alla andra.
IMG_9792.jpeg
220MHz tyx den ha också..
Ingen SSB kunde man läsa sej till och ungefär där upphörde mitt intresse.
En massa digitalt jox verkar den va fullproppad med vilket säkert lockar vhf gänget numer?

Kanske kan man gissa sej till en framtida kortvågs version kan tänka??
DH

Inlägg av DH »

Tänkte först posta denna i ngn ’Kina’-tråd men då första intrycket vart bättre än väntat…så blir det här ist.
IMG_0055.jpeg
Det rör sej om en liten kortvågsmottagare. Ja den har visst skvalradio också…jag har packat upp den nu i eftermiddag och inte suttit med den en timme än… MEN den GÅR att använda. Den går att slå på och ratta in stationer som är läsbara i högtalaren.

Det har jag inte kunna säga om alla 1000kr’s HF radios från Kina…denna är först med det.
Den kosta inte 1000kr ens utan ngt på 350kr hade jag den hemma i handen för.
Frakten tog 14dgr bara från Kina. Snabbt o lätt.

Jag är försiktigt positiv.
Ber såklart om att få återkomma om en månad eller så. Jag skall till EA5 en vända i slutet på månaden o övervägde först att släpa med mej IC-705 i handbagaget…ngt jag slagit ur hågen…men däremot denna.
Gäller bara att prångla ner några meter metalltråd som antenn i väskan utan att ngn fattar misstankar…

Medföljande Donut-antenna ser flashig ut men Danskarna på 3770 som på dipol gick in på +20dB hördes inte alls på Donut’n så den lämnar jag hemma likväl.
IMG_0056.jpeg
T.o.m CB band har den. SSB utan att det är ngn dryg BFO heller….o man kan välja step ner till….vafan de nu va…men riktigt finlira vfo kan man iaf.
IMG_0057.jpeg
Detta är annonsen jag köpte på.

Jag återkommer om ngn månad när jag testat den mer.
//JAL

Inlägg av //JAL »

En kul grej ;)
Kolla om du har några (birdies) i den.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH

Inlägg av DH »

Kassa konditioner mest. Trodde väl lite att man kanske skulle dra nytta av ’sommarkonditioner’ och höra scandinavien härifrån på högre band men inte då…
Högre band då antennproblematiken enklare löses där jag är nu.

Använder en liten magnetfot som koax/fäste för en 2,5m lång tråd.
Enda jag hört så här långt från norr är några norrmän på 15m.
IMG_0336.jpeg
Kvällstid har jag inte kört den alls men kanske man kan förlänga tråden med att ansluta den till ngn markis eller ngt?

Birdies? Nope…inget dåligt alls att säga faktiskt.
Den funkar mkt bättre än vad man skulle kunna tro. Jag kommer ta hem flera.
Användarvisningsbild
Janne

Inlägg av Janne »

10-12 meter har varit väldigt kasst konditionsmässigt helgen som var iaf, jag lyssnar flitigt av gojan och den har varit i stort sett tyst den tiden.

Riktigt dåligt veckan/helgen före också.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Skriv svar