Ja, det minne som finns förutom CPU med ett inbyggt ram är just EEPROM.
Det är läsbart genom ett uttag bak på många av Yaesus stationer, med rätt programvara i datorn kan du se hur det arbetar. Man kan även i klartext se de olika inställningar det lagrar till stationen i den dålda sevicemenyn, över 70st i FT-897-857.
EEPROM-kretsen lagrar inställningar som delar av stationens trimmning och menyinställningar när den är avstängd och kräver ingen ström till det.
Ft-817
Re: Ft-817
Hej igen.
Då har jag kommit till vägs ände med stationen.
Det är ett fel i logiken, och med all säkerhet är det CPU som är orsaken till felet.
Den har alla möjliga konster för sig, bland annat försöker den sända på 40m men med väldigt låg signal på FM, sätter jag i en nyckel och sänder på 40m CW ligger utsignalen på runt 70MHz från Main Unit.
Effektregleringen från CPU är också galet.
Dessutom är en del av menyerna inte fungerande som de skall.
Trist med CPU-fel i våra stationer, åtminstone lite äldre Yaesu-stationer då kretsten kostar 150:- men programvaran eller ett färdigproggat CPU går inte att köpa.
Då har jag kommit till vägs ände med stationen.
Det är ett fel i logiken, och med all säkerhet är det CPU som är orsaken till felet.
Den har alla möjliga konster för sig, bland annat försöker den sända på 40m men med väldigt låg signal på FM, sätter jag i en nyckel och sänder på 40m CW ligger utsignalen på runt 70MHz från Main Unit.
Effektregleringen från CPU är också galet.
Dessutom är en del av menyerna inte fungerande som de skall.
Trist med CPU-fel i våra stationer, åtminstone lite äldre Yaesu-stationer då kretsten kostar 150:- men programvaran eller ett färdigproggat CPU går inte att köpa.
Re: Ft-817
Det låter lite som med min gamle 817 som slutade fungera på fm alls.
Jag kom i kontakt med dej…det är 5-6 årsedan nånting nu och du hade då inte hört talas om att FM just fallerat.
Undras vad som utlöser det?
CPU radios gillar inte spänningsfall just under uppstarten.
När man har dem ’över tändningen’ i bilen, slår på tändningen o radion lyser upp men vill ha ytterligare 5sekunder på sej att komma igång riktigt.
Om man under den tiden vrider startnyckeln ett klick till så startmotorn drar igång och orsakar spänningsfall kan de bli helt knäppa.
Jag hade en FT-8100 som inte gilla de där…man fick ge den en reset ngn gång om året efter sån incident vilket den accepterade. Kanske inte FT-817?
Jag kom i kontakt med dej…det är 5-6 årsedan nånting nu och du hade då inte hört talas om att FM just fallerat.
Undras vad som utlöser det?
CPU radios gillar inte spänningsfall just under uppstarten.
När man har dem ’över tändningen’ i bilen, slår på tändningen o radion lyser upp men vill ha ytterligare 5sekunder på sej att komma igång riktigt.
Om man under den tiden vrider startnyckeln ett klick till så startmotorn drar igång och orsakar spänningsfall kan de bli helt knäppa.
Jag hade en FT-8100 som inte gilla de där…man fick ge den en reset ngn gång om året efter sån incident vilket den accepterade. Kanske inte FT-817?