https://www.tradera.com/item/302069/653 ... rad-antenn
En Log.periodisk riktantenn att användas till en scanner eller amatörradio för 400MHz banden.
Kort sagt. Mer ingående nörderi för intresserad som följer:
Såna här tog jag hem en drös av för några årsedan. Fick dem billigt för ngt på 250kr inkl frakt.
Alla kompisar har dem till lite olika saker. En har sin till sin Yaesu FTM-400 & hotspot till digitalköra.
Trots att det är fråga om en riktantenn har han sin på ett fast montage i önskad riktning.
En annan 2mil bort härifrån har sin kopplad till en scanner och den sitter inte heller på rotor utan pekar på mej konstant ^^
Min egna har jag på min Armstrongrotor.
I ärlighetens namn kör jag inget på 70cm i nuläget.
Vart band har sin tid, så att säga. Det går i perioder med vilka band som är roliga att köra.
Senast jag körde min vart för att lyssna på blåljus på 445,000MHz för ngn månad sedan. När man hör räddningstjänsten dundra genom byn slänger man på den frekvensen och jagar dem med Log.Period’arn.
Man hör dem då ca 2mil bort när de blir fotmobila med sina 5Wattare.
Med annan antenn, typ blindkäpp för 2/70 hörs de inte ens 1mil bort så den gör helt klart nytta.
-Vad är en logperiodisk antenn f’nåt?
Det är en riktantenn som främst är framtagen för att vara mkt bredbandig. Ordet extremt kan gott användas här.
För UHF som denna blir formatet mkt behändigt.
Den består av 2st tätt sittande bommar med ett antal element utplacerade.
Från sidan ser den ut lite som en spetsig Yagi ungefär.
Till skillnad mot Yagi’n så matas inte ngt särskilt element utan koaxen ansluts direkt till de bägge bommarna med skärmen till den ena och dielektrumet, mittledaren till den andra.
På varje bom…som i text är svårförklarat…se bilder på såna…sitter det ett antal element med varierande storlek utplacerade.
En vertikalt polariserad sån antenn man ser från sidan får då ett antal ’dipoler’ i olika storlek utplacerade på rad.
Den längsta dipolen sätter antennens lägsta frekvens o den kortaste dipolen dess högsta.
Vid närmare titt ser man att antennen är ’3 dimensionell’ så till vida att den övre dipolhalvan är monterad på den ena bommen och den nedre på den andra.
-Hur ’vet’ en viss frekvens vilken dipol av dem alla som RF’n skall stråla ut i?
Det är mkt enkelt, genom den dipol som är bäst anpassad efter frekvensen.
För långa eller korta element får felaktig impedans och strålar inte*
*Enkelt förklarat för folk skall förstå. Härom finnes mer nörderi betr fler multiplar osv men jag lämnar det dithän nu.
Vi tar en bild och delar den torra texten med lite: Detta är bakkant på antennen. Man ser fästet, en enkel U klämma bara.
’Den ser ju helt ny ut?’
Ja, förutom den jag har i masten 13m upp har jag såklart en reservantenn….eller 2 ..-har jag kanske 3st?

Notera hur koaxen liksom löper in inuti den ena bommen.
En bild till: Detta är antennens yttre ände där koaxen faktiskt är ansluten.
Av alla såna här antenner jag haft i min famn…de e kanske 6-7st likadana nu…har jag haft en av dem som vart dåligt lödd i änden.
Man får rycka av plaskåpan och kika att det ser bra ut som det gör på denna, annars löda om.
Notera de korta söta elementen längst ut.
Här ser man också tydligt hur elementen är anslutna liksom ’varannan’ på de båda bommarna.
I maströrsänden är de bägge bommarna kortslutna, dvs DC jordad.
Detta faktum att den är kortsluten får speciellt nya amatörer att känna obehag.
Många andra antenntyper är det också men det är när man ser det såhär uppenbart jag får bemöta protester ^^
’Lugn, det skall vara så. RF’n har redan strålat ut innan den kommer på att den är jordad så de e inga problem’
Försöker man köra rejält lägre frekvens typ 27 eller 69MHz blir det såklart generalkortis…fast inte heller då blir det knäpptyst i högtalaren då maströret o ’hele skiten’ då strålar ist.
-Hur fungerar den då? Vari ligger dess gain?
Då är det som så att dipolen närmast den som RF’n strålar ut genom, den större agerar reflektor.
Den mindre på andra sidan drivelementet agerar då direktor.
Varken ännu längre dipoler bakom den som agerar reflektor eller ännu kortare dipoler som sitter framför direktorn får ngn praktisk betydelse då dessa där får helt felaktiga längder.
Det har eg både reflektorn o direktorn närmast drivelementet också om vi skall vara kritiska men de fungerar ’lite grand’ ändå.
Den får då prestanda som påminner mkt om en 3-ele Yagi trots alla pinnar.
Det kan ju kännas lite fjuttigt men är helt enkelt vad ’det kostar’ att ha en antenn med sin fantastiska bandbredd.
Där det kortaste elementet strålar, dvs den längst fram, den har ju då ingen dipol framför som direktor varpå den där fungerar som en 2-ele Yagi istället.
Antennens lägsta frekvens bestäms som sagt av dess största dipol som sitter längst baktill.
Den må ha element som direktor framför men ingen reflektor varpå den där får den rundstrålande antennens karakteristik med noll gain.
Jag har bara testat dessa mellan säg 400-450MHz och där har den riktverkan hela vägen.
Vi kikar på databladet: Där står 380-960MHz.
Svepning med analyzer bekräftar detta. Har ännu inte testat den som tv antenn genom att koppla på 50 Ohms koaxen till TV’n men skall göra det vid tillfälle. Fel impedans o fel polarisation kan ändå va intressant jämförelse mot den kassa tv antennen från ’Ullared’.
’28 element’ Mjo, som tv antenner brukar räknas som stämmer det väl så till vida att det sitter 28 st pinnar på de bägga bommarna .
De bildar dock inte mer än 14st dipoler iaf vilket med hänvisning till text högre upp gör den till en 3-ele som bäst beroende på frekvens.
6,5-7,0 dBi ger oss i häraden 4,0-4,5dBd vilket är helt i linje med en 3-ele Yagi.
Fram/Back förhållande om 20dB.
Öppningsvinkel på 62˚ vid vertikalt montage som jag har min känns…smalt. Jag tycker inte min dör förrän bredsidan lägges emot.
Ifall den sett ovanifrån pekar på ’kl12’, märker jag knappast ngn skillnad om motstationen befinner sej på ’kl10’ eller ’kl14’.
Det är först ’kl9’ & ’kl15’ den dör på riktigt….för att sen komma tillbaka på ’kl8’ & ’kl16’ igen.
Dess breda öppningsvinkel gör den därför som en okay scannerantenn att pekas mot den mest intressanta riktningen och att man ända kan höra stationer rakt bakom.
Jag återkommer med medföljande koax i nytt inlägg.