Lite fart på 24an

DH

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av DH »

Jo det händer andra gör det också…sånt har jag fått svara på.
Igår när han upprepa mitt call DAVID HELGE så det eka i rummet här…hihi…så högg han strax efter mej en W40. Han bor ju bara några mil bort…men befann sej hemma i dalarna där jag såklart inte hör honom…men till Kroatien gick han ju fint tydligen.
DH

Inlägg av DH »

I december är det en stn på Sicilien som ropat friskt på scandinaviska stationer på frekvensen.
Idag skrek jag tebax. Fråga om hanses stora intresse för Sverige just…om han kanske bott här eller ngt…men nä, han har stort intresse för Norge, Sverige o Finland bara.
Jag kör ju normalt inga utländska stationer och blev ställd när mitt callsign skulle vädras…jag högg till med ’Kalle’.
Fick sen ’qsl-kort’ digitalt.
IMG_5143.png
Viss skillnad från förr när man fick vänta månader på de där korten ^^
Användarvisningsbild
Janne

Inlägg av Janne »

Det är ju ett år sedan det postades något i den här tråden så det är väl dags kan jag tycka.
Märkligt att det är en av forumets mest lästa, 8888st som kikat i skrivandets stund.
Fin aurora nu, den skiftar i rött så då är den kraftig.

Hör just nu Raketen med O72 i Trollhättan, Blueboy snackar med någon annan.
Nån 102, 60Km Sö om Jönköping fick jag kontakt med och en station i Hjälmaresund. Sedan Lasse Tomelilla/Hammenhög och Blueboy, vi skiftade till kanal 27.

Full fart, med tanke på auroran så kanske man skall satsa på 27 ikv, 80 lär inte vara så samarbetsvilligt.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH

Inlägg av DH »

Jag misstänker du kör betydligt mer än 12Watt din buse !!
När jag hörde dej o ngn mer skrek jag mej hes efter dej men de va ju till ingen nytta…du sa ’de e lite sämre nu…vi får prova senare’
Hrmpf…
Nåja, jag fick tag på O-22 i Strömstad och ’76’ i Landskrona ist ja snacka bort en stund med.
På’t igen —>

Edit: O-72 på ’slätta’….det är väl Skaraborg nånting va?

Fyller på med SB 220 i Borlänge nu kl 21:06
Användarvisningsbild
Janne

Inlägg av Janne »

DH skrev: 01 jan 2025, 18:36 Jag misstänker du kör betydligt mer än 12Watt din buse !!
Jo det stämmer, den här låddan sparkar ur sig runt 13-14Watt, nånting sånt :lol:

Jo men jag hörde dig ju, jag ropade ju, flera ggr - Lasse, äre du!

Fast det var många samtidigt, packet och nån utrikisk så det var lite rörigt, på ett skoj sätt.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Jag hörde station DH som inte svarade och han började prata med Landskrona, "Landskrona! Det var som fan" hördes....
Någon gång mitt på dagen.

Själv hörde jag någon från Portugal, Norge, Danmark tror jag det var, Falköping, Borlänge, Strömstad, Mellerud tror jag, och givetvis en Italenare samt någon i röran som nämnde "Hassela"...
Själv pratade jag med Knislinge och Landskrona.

Sedan var det för mycket trafik och vissa lät konstigt i båda tre apparaterna jag har så jag gav upp.

Ja det var kul och lite rörelse på 11m.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 01 jan 2025, 22:45 …Sedan var det för mycket trafik och vissa lät konstigt i båda tre apparaterna jag har så jag gav upp.

Ja det var kul och lite rörelse på 11m.

JAL
Ja det konstiga kallas ’Aurora’. Reflektioner mot norrsken ger de spöklika rösterna och är helt enkelt anledningen till att man kan brôta iväg 15-20mil på 27MHz vilket vore omöjligt annars.
Det ’ska’ låta sådär alltså.
Stundtals för mkt av det goda…’ rena 40m’s’ periodvis med knappt ståplats på bandet ens.
Dej hörde jag inte vad jag vet…rösterna går ju inte att känna igen iaf.
Rutinerade operatörer talar då sakta o fint och då är det enkelt.
Användarvisningsbild
Janne

Inlägg av Janne »

Ja man kan ju brôta sig iväg hundratals mil via auroran.

NordNorge brukar höras över hela landet, inget jag hörde nu dock.

Hassela var nog lilla jag dä, bra precis 50 mil mellan oss Jal.
DH

Inlägg av DH »

Hundratals mil tar man sej på vilka andra vanliga konditioner som helst… 15-20mil är mkt svårare men går fint med Aurora.
Just nu hörs Köpenhamn vilket inte är så vanligt i sm6 land.

Hörde en nyss som nämnde att även 69MHz lallar iväg bra nu…för de som ligger där.
Användarvisningsbild
Janne

Inlägg av Janne »

DH skrev: 04 jan 2025, 19:06 Hundratals mil tar man sej på vilka andra vanliga konditioner som helst… 15-20mil är mkt svårare men går fint med Aurora.
Ahaa, du menade så.

Jag körde nån från Östersund för någon timme sedan, jag hörde nåt om 44, 74, han förklarade men jag hade en brusnivå som var i samma styrka, de första orden Östersund gick bra men sedan blev han allt svagare.

Det intressanta med bruset var att det kunde upphöra i 1 sekund för att sedan dra igång igen, jag har ingen aning vart det kommer från.
Skriv svar