Kraco 2555

CrazyFin

Re: Kraco 2555

Inlägg av CrazyFin »

Jag trooooor jag hittade "konding-modden" nu.

I den här tråden på Transmission1.net beskrivs varianten med konding som botemedel mot poppande squelch på lite olika Cybernet-kort:
https://www.transmission1.net/viewtopic ... 3&start=30
Kalle

Inlägg av Kalle »

Najs, CrazyFin!
Jag ändrade squelch-modden på min Kraco nu till den du länkade till. Blev nyfiken! Och det fungerar också bra! Det får vara så nu. Enkelt ingrepp och en minimal förändring av originalutförandet.
Bilagor
20240710_144421.jpg
Kalle

Inlägg av Kalle »

Kalle skrev: 10 jul 2024, 16:07 Najs, CrazyFin!
Jag ändrade squelch-modden på min Kraco nu till den du länkade till. Blev nyfiken! Och det fungerar också bra! Det får vara så nu. Enkelt ingrepp och en minimal förändring av originalutförandet.
För tydlighetens skull:
Denna modifiering innebär alltså att man sätter en kondensator på 10μF mellan kollektor och emitter på Q34, kondensatorns minussida till emittern.
DH

Inlägg av DH »

Japp, jag har gjort enbart konding-modden fast med den 22uF jag satte dit. Ca hälften av poppandet försvann vilket jag är klart nöjd med.

Sista dgr’na har jag hållit på med en AFS med kass nätdel. Originala vart väck sen länge. En tidigare ägare hade stoppat ner ett switchat kina-agg jag såklart slet ur så fort jag fick syn på det.

Jakt på annan nätdel för att slippa bygga en resulterade i denna donator:
IMG_7981.jpeg
Noggrannare inspektion gav att den nätdelen kan förväntas ge 5 Amp samt hälften till kortvarigt.
Det är precis dubbelt mot vad originala klena förväntas klara.
Den fick plats osv en enkel mod att göra.
IMG_7969.jpeg
Vidare inspection gav att det mesta är ’påställt’ o radion lät sprucken och lam samtidigt.
Bärvågseffekten stod på 7-9Watt am/fm o 14W ssb.
’Okay, då skall am ha max 3,5W för att få ett uns plusmodulation och inte låta snuvig.’
Drog ner dit.
FM deviationen skall vara 1,5kHz. Den här vart mkt bredare…ngt på 5 kHz.
Jag rigga kortvågsradion med färgskärm o spectrum för att se om det gick att mäta den,
Sänkte deviationen ett par kHz som lyssnande motstation tyckte det lät bra på.

Även pottarna till S metern va glatt pådraget..
Gjorde vad jag kunde o nu säger motstationernw inget negativt.

Den blev lite frän med flänsen baktill:
IMG_7987.jpeg
Den uppmärksamme ser också att den fick sej en latiolajban-knapp samtidigt.
Kalle

Inlägg av Kalle »

DH skrev: 04 aug 2024, 01:26
Japp, jag har gjort enbart konding-modden fast med den 22uF jag satte dit. Ca hälften av poppandet försvann vilket jag är klart nöjd med.

Sista dgr’na har jag hållit på med en AFS med kass nätdel. Originala vart väck sen länge. En tidigare ägare hade stoppat ner ett switchat kina-agg jag såklart slet ur så fort jag fick syn på det.

Jakt på annan nätdel för att slippa bygga en resulterade i denna donator:
IMG_7981.jpeg
Noggrannare inspektion gav att den nätdelen kan förväntas ge 5 Amp samt hälften till kortvarigt.
Det är precis dubbelt mot vad originala klena förväntas klara.
Den fick plats osv en enkel mod att göra.

IMG_7969.jpeg

Vidare inspection gav att det mesta är ’påställt’ o radion lät sprucken och lam samtidigt.
Bärvågseffekten stod på 7-9Watt am/fm o 14W ssb.
’Okay, då skall am ha max 3,5W för att få ett uns plusmodulation och inte låta snuvig.’
Drog ner dit.
FM deviationen skall vara 1,5kHz. Den här vart mkt bredare…ngt på 5 kHz.
Jag rigga kortvågsradion med färgskärm o spectrum för att se om det gick att mäta den,
Sänkte deviationen ett par kHz som lyssnande motstation tyckte det lät bra på.

Även pottarna till S metern va glatt pådraget..
Gjorde vad jag kunde o nu säger motstationernw inget negativt.

Den blev lite frän med flänsen baktill:
IMG_7987.jpeg
Den uppmärksamme ser också att den fick sej en latiolajban-knapp samtidigt.
Tjusigt DH!
En rekordelig linjär nätdel, det är helt i min smak!
DH

Inlägg av DH »

Nu har jag hittat det jag eg tänkte frågat om..
Jag hitta fasen inte RV11 först.
Tyckte jag svepte över kortet nogsamt med min ficklampa.
Har ändå ett löst kretskort breve och kika på. Smidigt att kunna bända kringliggande komponenter lite åt sidan för att se bättre.
IMG_9095.jpeg
Den bilden säger inget speciellt…de e mest för att jag själv skall komma ihåg(?) vilken radio detta va nu igen..
För mitt minne är det ’den bättre av de 2 likadana som ngn dumpa här i somras..’ och som börjar fråga efter dem med lite mer bestämdhet nu i rösten än förut…

Uff

Jobbigt när man lovar för mkt.
Jag lova kika på dem o fixa ’det gamla vanliga’, underförstått då dra ner alla kranar som står ’i bott’ samt kanske finlira freq, byta lampor, spraya kranar osv.
En latjolajban knapp ville han ha också.
Det skall han väl få..

Jag ögna genom servicemanualen…tänkte att denna kanske inte ens har ngn RV11??
Korten från Cybernet ssb chassies är väldigt lika modellerna emellan men ibland är det som är RV2 på en radio…kan heta RV3 på en annan.
Kanske är det stället jag läser på…eg till ett annat kort? Annan angiven effekt är det iaf.
IMG_9092.jpeg
Här syns en RV11.
Iaf, i radion hitta ja den inte och slog upp servicemanualen jag tror POP postat i tråden…o där är RV11 omnämnd också ???
Längre ner i den finns en…vahetere…schematisk?…bild på kretkortslayouten där den fan i mej finns med.
Gömd till vänster om en filterburk under steinhårda kablar fann jag den…puhh.

Nästa grej är och fixa den poppande squelchen. Ett djupdyk i junkboxen efter en ish 10-22uf konding alltså —>>

Återkommer ifall ngn ny lärdom av värde dras med denne eller nästa likadana radio..

Btw, jag åkte på dessa sen jag sa en kväll att ’Kraco 2555, de utan FM på är mkt bättre än de som har FM modulen installerad’. Syfta då på att både rx&tx låter bättre på am/ssb versionen än versionen med fm modul de stoppa i på nyare radios.

Plötsligt dök dessa ’värdelösa’ radios utan fm upp o ville köras med ^^
Skriv svar