Bredbandig SSB

SM4FPD

Bredbandig SSB

Inlägg av SM4FPD »

På 3743 kHz LSB kl 0800 och framåt har vi några Norrmän, LA stationer, som kör bred SSB.
Verkar som de kör dagligen.
Minst 3- 4 kHz bandbredd.
Underligt sätt tycker många, och visst kan man ha åsikter....
Men även försöka vara med och lyssna.
Med min IC-756PROIII kan jag få 3,6 kHz bandbredd vid RX SSB, då framträder ju hur de verkligen låter.
Jag använder två HiFi högtalare till min rig, och man hör verkligen en kraftfull och ren bas samt en diskant man aldrig får i vanlig SSB bandbredd.
Men givetvis rätt energiineffektivt.
Basljuden i deras röster ligger ofta under 150 Hz
Filtrerar man bort signalen i mottagaren under 300 Hz så sjunker signalstyrkan rejält.
Kul att lyssna. i alla fall och om möjligheten till bredare SSB mottagare finns så får man höra något lite ovanligt.
Men det behövs bra högtalare om man skall höra något....

SM4FPD
Användarvisningsbild
SM6MUY
Kontakt:

Re: Bredbandig SSB

Inlägg av SM6MUY »

Vad använder de som sändare ? Man kan väl normalt sett inte ställa in vilken bandbredd Tx signaken skall ha ? Eller finns det riggar som supportar det ?
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

Vet inte vad man kör numera. Men förr körde man Kenwood TS930 och liknande, som hade möjlighet till breda SSB filter.
Möjligen modifierade då för att filtret skall gå i sändning.
Numera kanske någon form av mjukvaruradio.
Vidare använder man finare mikrofoner, studiokompressor extra tonkontroller etc.

Men för det mest låter det inget vidare i en vanlig SSB mottagare med den inbyggda högtalaren.
Jag använder IC-756PROIII som har en LF som nära direkt återspeglar vad som kommer genom. mottagen, och vid RX kan man köra 3,6 kHz bandbredd i RX.
Ett par HiFi högtalare till 756:an gör att man hör det som sänds.
Att lyssna med HiFi hörtelefoner gör att man hör vad de sänder.

SM4FPD
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Så är det i de moderna stationerna som du skriver Roy, mjukvarubaserat.
Visst kan man köra brett och vad folk tycker om det tror jag beror på vart på bandet man befinner sig.
Jag tänker på frekvenser en liten bit över 3,600Mhz där ringarna ligger staplade på varandra i frekvens under förmiddagarna.
Där kan det vara klädsamt att vara hyfsat smal även om det inte låter lika bra.
Användarvisningsbild
SM6MUY
Kontakt:

Inlägg av SM6MUY »

På QRZ.com ser man ibland "folk" som har rena mixerbord vid sin station. Om det är för att förbättra sin Tx eller Rx vet jag inte. Eller styra ljudet från olika riggar ? Men det verkar inte vara helt ovanligt. Jag har ett par Canton-högtalare och de funkar för de behov jag har. Blir det svaga signakler så är det lurar som gäller. Har ett par BOSE som förvisso är inköpta i Kina men funkar ändå hyggligt...
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Funkar säkert bra och själv har jag ett par stationshögtalare från Icom till de riggarna som jag använder mest och det låter bra då högtalarna i våra stationer är små och ibland behöver något bättre, speciellt till min FT-897 som jag kör på VHF och UHF som har en riktigt liten och skrikig audio.
Ja, man kan fundera på varför en del har så mycket utrustning som kanske snarare hör till HiFi då det knappast är rundradio vi ägnar oss åt.
DH

Inlägg av DH »

IMG_8994.jpeg
Jag körde förut Kenwoodtalaren överst i bild. SP-820 heter den.
Den har samma innanmäte som den betydligt äldre Trio SP-230 här nedan och låter således precis likadant.
IMG_8995.jpeg
Fastän att ljudet är riktigt bra, kan jag inte riktigt bestämma mej för vilken jag skall köra till vilken radio.

En dag fick jag en trasig Logitech bas-kagge i knäet. Bashögtalare till ett system till dator alltså.
Det lukta kraftigt bränt i lådan och jag gav upp direkt. Slet på ren chans ur all elektronik och krokade på ljudet från IC-7610 direkt på själva högtalaren. Det blev riktigt bra. Snygg högtalare är det också men ngt stor..o som ju inte får plats där jag eg vill ha den.

Det slutar nog med ngn av Kenwoodtalarna ändå skulle jag tro.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Lite som jag.
Fick en fyrkanals datorhögtalare med bas där nätdelen stannat och mycket bra hötalare att använda till radio.

Vissa radios har ingen bra men fungerande högtalare som sagt.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

Ofta förekommer på loppisar satser med soround högtalsre från hembioanläggningar.
Rätt små men ofta brukbar billigt.

Största hotet mot de flesta enkla högtalare är deras resonanser i ljudet.
Lyssna på brus från en FM station, och upplev hur väldigt olika de låter.
Att dämpa en högtalare kan förbättra ljudet avsevärt.
Dämpning görs genom att fylla lådan med dämpmaterial.
Gullfiber, jo men inte så nyttigt, på IKEA finns påsar med stoppning till kuddar, funkar bra.
Skumplastmattor runt om i högtalarlådan funkar.
Hör du skillnad är du något viktigt på spåret.

Jag är lite allergisk mot högtalarresonanser, sedan jag för länge sen renoverade en FT-277, (även kallad FT101) En hybrid från tidigt 70 tal.
Svepte sakta över tonen från en bärvåg i CW läge och med CW filtret inkopplat, mycket riktigt S-metern gick upp höll några hundra Hz och gick sen ner , filterkurvan verkade riktig.
Men..... ljudet, blev starkare när S-metern gick ner, vissa toner gav starkare ljud än vad S-metern visade.
Så högtalaren återgav vissa toner mycket mycket starkare än andra toner. Vilket helt förstörde det dyra CW filtrets egenskaper.
En yttre högtalare återgav ljudet styrka proportionellt till signalstyrkan och gav CW filtret rättvisa.
Därmed var min fiende högtalarresonanser.....

Jo de låter pyton med sådana högtalare....

Roy SM4FPD
Skriv svar