80m
Re: 80m
En bekant utan egen radio brukade använda din sdr där till att tjyvlyssna på mina dumheter jag framför på banden.
Nu knorrades det sist över att hen krävs av callsign som inte finns för att få använda tjänsten om ja fatta rätt..
Inget problem eg så sett. Vederbörande fick välja Borås ist som funka lika bra.
Ja igår vart 80m ’rena 40m med knappt ståplats ens’, noterade detta också.
Har varken hört ngt mer från piraten på 4MHz som FPD brukar skriva om eller trafiken över 30MHz heller.
Har fått ngt tjall på Fan-dipolen med…överslag som får mej att låta apa över ca 150W. Osäker om de e vegetation som påverkar eller kanske vattenfylld balun eller ngt.
Ids inte hänga knäveck där ute i nuläget heller så..
Nu knorrades det sist över att hen krävs av callsign som inte finns för att få använda tjänsten om ja fatta rätt..
Ja igår vart 80m ’rena 40m med knappt ståplats ens’, noterade detta också.
Har varken hört ngt mer från piraten på 4MHz som FPD brukar skriva om eller trafiken över 30MHz heller.
Har fått ngt tjall på Fan-dipolen med…överslag som får mej att låta apa över ca 150W. Osäker om de e vegetation som påverkar eller kanske vattenfylld balun eller ngt.
Ids inte hänga knäveck där ute i nuläget heller så..
Det var ju "contest contest" på alla amtörband vad jag såg när jag sporadiskt lyssnade på radion.
JAL.
JAL.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Ja, en sådan här helg är det på Warc-banden man får hålla sig så slipper man alla conteststationer.
Fina konds på 12m under helgen.
Fina konds på 12m under helgen.
Det verkar tydligen vara en test för att se vem som kan prata fortast och göra kortaste möjliga sändningspass.
Man ser signaler på spektrat men hinner inte höra , man hinner inte vrida VFO förrän stationen är väck.
Hur tror dom att kunna bli hörd och få anrop då?
Beteendet verkar även ha spridit sig in i vanliga radiokontakter när det inte är test.
Om det finns något vetenskapligt underlag för att göra så vore kul att veta.
Dvs kortast möjliga sändning, snabbast möjliga tal.
Men troligen smittar det av sig, man hör någon som sänder så och försöker själv.
SM4FPD
Man ser signaler på spektrat men hinner inte höra , man hinner inte vrida VFO förrän stationen är väck.
Hur tror dom att kunna bli hörd och få anrop då?
Beteendet verkar även ha spridit sig in i vanliga radiokontakter när det inte är test.
Om det finns något vetenskapligt underlag för att göra så vore kul att veta.
Dvs kortast möjliga sändning, snabbast möjliga tal.
Men troligen smittar det av sig, man hör någon som sänder så och försöker själv.
SM4FPD
Man behöver inte ha callsign. Man kan skriva sitt namn som många andra gör. Många verkar vilja vara "anonyma" av nån anledning. Men som sagt så kan man skriva in vad som.DH skrev: ↑27 okt 2024, 08:01 En bekant utan egen radio brukade använda din sdr där till att tjyvlyssna på mina dumheter jag framför framför på banden.
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Testen verkar fortgå fram till midnatt. Därefter blir det väl normalt på banden igen...
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Jamen se där ja. Inte bara jag som noterat detta.
Fan, jag som tänkt att jag måste vara efterbliven eller ngt som jagar spikarna i speccet med vfo’n men bara hinner med sista stavelsen innan anropet är över.
Sen kör många med förinspelat anrop som körs ut på repeat med en knapp
Nu är det inte aktuellt att nånsin svara på den typen av anrop men ändå. Mer civiliserat anropsförfarande påträffas runt 27,555 man kan roa sej med att lyssna på istället.
Fan, jag som tänkt att jag måste vara efterbliven eller ngt som jagar spikarna i speccet med vfo’n men bara hinner med sista stavelsen innan anropet är över.
Sen kör många med förinspelat anrop som körs ut på repeat med en knapp

Nu är det inte aktuellt att nånsin svara på den typen av anrop men ändå. Mer civiliserat anropsförfarande påträffas runt 27,555 man kan roa sej med att lyssna på istället.
Kanske bättre på 630m bandet då man slipper ståplats....
Visserligen CW där men jag tränar så det går nog bra. Man har ju ingen kö där eller någon som stör
JAL
Visserligen CW där men jag tränar så det går nog bra. Man har ju ingen kö där eller någon som stör

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som