Seleketiv på amatörradio?

SM4FPD

Seleketiv på amatörradio?

Inlägg av SM4FPD »

Någon som provat selektiv på SSB kortvåg?
För att få tystare passning om man vill ha kontakt med en kompis för att testa vågutbredningen på HF.
För många många år sen testade jag och en annan amatör DTMF på 3,7 MHz bandet.
Det kräver ju god frekvensnoggrannhet, men det funkade förvånansvärt bra.
DTMF är det tonsystem vi hade en tid på trådbundna telefoner. Man sänder två toner per knapp och det finns två grupper av toner, dels låga toner dels lite högre toner.
Därav det speciella ljudet av DTMF, finns ju på många VHF amatörradio för FM.
CTCSS subton ej provat men de låga tonerna lämpa sig nog inte för en SSB station.

Jag tänkte på att det finns väldigt många gamla tvåtonsseleketiv för 27 MHz till salu.
Bör funka bra och det behövs ju inte så många kombinationer för att hålla kontakt för en grupp kompisar på en frekvens.
Så frågan var, någon som testat?

Själv försöker jag passa 5360 kHz för att ha kontakt med några SM-vänner.
Men det är en massa störande sändning så man drar ner volymen.

Civilflyget som kör kortvåg har en form av selektiv.
Kolla Sthlm radio på 11345 kHz USB , så hör man tutandet då och då. Men det är mkt låg aktivitet så man får lyssna länge.
Sthlm radio har ett antal andra frekvenser oxo.

SM4FPD
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Re: Seleketiv på amatörradio?

Inlägg av sm6pop »

Nej, jag har aldrig testat det på SSB men använde de gamla seletiven flitigt till komradio som du nämner men då på AM.
Som du skriver gäller det att SSB-sändaren och mottagaren ligger rakt i frekvens om det skall gå och jag har dålig koll på hur snett i frekvens det mottagande selektivet accepterar.
Detta borde även gå att lösa digitalt med hjälp av en dator kopplad till stationen på samma sätt som när man kör digitala trafiksätt som FT8.
Man bestämmer en frekvens att passa och kör iväg en digital signal som datorn avkodar och aviserar på något sätt.
DH

Inlägg av DH »

Inte provat heller av samma anledning…att min radio(Cybernet chassies mobil/bas) inte haft möjlighet för den frekvensnogrannhet som då krävs.
På 80-talet vart vi ett gäng som körde selektiv fast på AM.
Stn Texas köpte mina sista selektiv för 15 årsedan..

Ibland springer man på dem ändå. Ngn av mina maskiner med passande selektivingång bestyckas därmed.
De fränaste annars är de med ccir 5-ton som spelar sådär fränt som polisens S70 system gjorde.

MEN största hindret är inte noiset utan att få motstationer att vilja ligga på samma frekvens som jag ändå. Det förändras knappast med selektiv då radion lär bli ännu tystare när ingen annan utan selektiv göre sej besvär.
Kort sagt: - jag tror inte på’t mer än som en kul tuta.
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

När vi körde selektiv på 27Mhz en gång o tiden så valde vi en kanal mellan båten och hemma som det var dåligt med trafik på när jag var ute och fiskade och jag hade också en Phonepatch så jag kunde ta emot telefonsamtal eller få hjälp hemifrån att ringa upp.
En tidig version av mobiltelefon men så klart simplex och på den tiden imponerande tyckte polarna som inte var radiointresserade och hade koll.
Skriv svar